• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-day

D-Day höll inte för ridning, gick sönder stup i kvarten, när han inte kunde tävlas skickade dom tillbaka honom, svenskar hingstar kan inte leva på att vara vackra, de måste ha meriter också och det kunde han aldrig få.
För att göre en lång och komplicerad historia kort...

Hej!

Har själv en två åring efter D-Day, trevlig häst med gång och utstrålning som få. Och ja, han är skarp! Hans mor var ännu tuffare än han är, så tänk gärna lite på stona också.
Är faktiskt på väg att bli riktigt irriterad på detta skitsnackande om hingstar. "Skulle alllldrig köpa en efter D-Day" bla, bla bla. Självklart får alla tycka vad de vill men snälla nån! Här är ju D-Day upptagen som ex. - läste bla. att han är en av de hingstar som lämnat flest 3-åringar med dressyr diplom. Det är ju rätt bra för en hingst som bara lämnat skit!
Stunta i vad alla förståsigpåare här tror sig veta, tycker du om hästen, den är frisk och har de kvaliteer du letar efter - köp den! Vare sig den är efter D-Day, Hubertus, Briar eller Forever! ;)
Vill du läsa mer om honom och förstår vad som står :angel: så kan du titta här: www.deijzerenman.com/indexsecond.htm

MVH / Fia

Hej igen!

Det där med meriter, håller med om att han kunde ha mer meriter. Tycker dock att alltför många hingstar i svensk avel har ännu sämre meriter!

MVH / Fia

Jo - men så är han också den dressyrhingst i Sverige som betäckt ÖVERLÄGSET mest, en liten parentes bara. Han betäckte vad jag vet dubbelt så mycket ston som tex Cardento bland hopphingstarna under samma år och Cardento hade procentuellt sett bra många fler avkommor med vid årets championat (i hoppningen då naturligtvis).

Tyvärr har D-Day varit en besvikelse för mig - otroligt vackra föl, en gudomlig avkomma i Synovia och för den delen en mkt fin i Stonefire men sen då? Av alla dessa avkommor?

Har personligen enbart träffat på mindre trevliga exemplar av D-Days avkommor (och då framförallt temperamentet) men de är på tok för få i det stora hela för att jag ska uttala mig om ev. temperament och jag gillar inte rykten, så jag låter bli att resonera mer än så här runt honom :) Det finns säkerligen en hel hög trevliga D-Day hästar runt om i landet, det tvivlar jag inte en sekund på.

Hej
Blev lite nyfiken när du pratar om sadeltvång. Tror att min häst kan lida av det. Hur gjorde du för att komma tillrätta med detta?

Claudia2 skrev:
Hej
Blev lite nyfiken när du pratar om sadeltvång. Tror att min häst kan lida av det. Hur gjorde du för att komma tillrätta med detta?

Hej,
finns säkert flera olika "metoder" för att komma tillrätta med sadeltvång, för mig handlar det om tålamod, vänta ut dem, de vänjer sig så småning om, lägg på sadel även när du inte ska rida, ta en promenad eller låt dem stå i boxen och käka med sadel på ibland, där jag jobbade i Belgien berättade de om det värsta sadeltvånget de varit med om, där hade det slutat med att hästen fick gå med sadel i hagen...

Håller det i sig så bör du självklart kolla upp så att hästen inte har ont i ryggen eller att sadeln ligger och klämmer.

Lycka till med din häst!!

Jah känner två jätte trevliga efter D-Day .. (ena är medryttarhästen) både är supersnälla och jätte trevlig gång jätte fint temperament.. Så jag har inget emot honom:D

Vårt sto hade/har sadeltvång och det var ett litet "hell" för att få henne inriden. Men vansinnigt flott med både gång och utstrålning. Blev tyvärr inte över 160 cm.

Håller helt med. Hingsten har väl ändå inte så mkt att göra med hur avkommorna blir. Stoet och uppfostran/miljön är väl ändå viktigast.
Sen tycker jag att det är lite roligare med hästar som är lite skarpa iofs...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Rosett
·
Relationer Min mamma fyller år snart och jag har i n g e n aning om vad jag ska ge henne i present. Hon jobbar heltid, kommer hem och hushållsfixar...
Svar
8
· Visningar
440
Senast: tgd
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?