Cysta i lårbenet

Madde_W

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen cysta i lårbenet. Han är ordentligt halt och cystan har brustit så att vätskan rinner ut i knäleden och orsakar inflammation. Enligt veterinär är prognosen inte jättebra även om man opererar. Någon som har erfarenhet av detta eller vet nån häst som blivit helt återställd? Väldigt tacksam för svar.

Sv: Cysta i lårbenet

En bekants arab fick den diagnosen för ganska många år sedan. Tror hästen var 5-7 år då. Cystan operades bort och de skrapade ben (lite osäker på hur de gjorde här eftersom det är ett antal år sedan) från ett annat ställe på kroppen och cementade igen hålet. Hästen blev helt återställd. Har för mig att hon tävlade lite distans med honom sen.

Min arab är opererad för en cysta i bakknät, han var tre år när det upptäcktes och oddsen var inte jättebra. Men vi fick försäkringsbolaget att gå med på ett försök så vi bad vår veterinär hitta den som lyckats bäst på sånna operationer i landet. Valet blev Flemming i Helsingborg. Det är svårt att se på röntgen exakt hur cystan satt så vi sa till Flemming att om det inte fanns någon chans till att han kunde bli ridhäst igen så skulle han ta bort honom på bordet.

Vi hade oddsen på vår sida den gången och är idag 7 år och har inte visat något på att han inte håller, fick dock lägga distans på hyllan då jag inte vill riskera honom. Men rids som vanligt i stort sätt.

Tack så mkt för ditt svar! Du gav mig enormt mycket hopp av det du skrev och jag lät Flemming operera honom i november. Han är nu under rehabilitering men är hittills ohalt. Har även hört från flera håll om hästar som blivit helt återställda med samma diagnos vilket betyder jättemycket då första veterinären jag var hos gav mig 30% chans, när jag pratade med Helsingborg gav dom mig 70-75%! Så vill man låta operera en sån här åkomma tycker jag definitivt man ska vända sig till Helsingborg. Dom har i alla fall stor erfarenhet av positiv utgång på den här typen av operationer. Återigen jättetack för att du tog dig tid att svara på mitt desperata tillrop! :)

Tack så mkt för ditt svar! Du gav mig enormt mycket hopp av det du skrev och jag lät Flemming operera honom i november. Han är nu under rehabilitering men är hittills ohalt. Har även hört från flera håll om hästar som blivit helt återställda med samma diagnos vilket betyder jättemycket då första veterinären jag var hos gav mig 30% chans, när jag pratade med Helsingborg gav dom mig 70-75%! Så vill man låta operera en sån här åkomma tycker jag definitivt man ska vända sig till Helsingborg. Dom har i alla fall stor erfarenhet av positiv utgång på den här typen av operationer. Återigen jättetack för att du tog dig tid att svara på mitt desperata tillrop! :)

Härligt att läsa. :bow:

En av mina hästar har en cysta i sitt ena bakknä. Detta har resulterat i knäledsinflammation. Vi valde att inte operera och efter några behandlingar i leden och träningsprogram har hon nu varit ohalt i några år och håller som promenadhäst. Men träna och hoppa gör vi inte med henne längre.

Såg nu att detta var en gammal tråd. Kul att läsa att din häst verkar må bra :)

Vad härligt att det hittills har gått bra. Vi fick också ca 30% odds hos veterinären medans vi fick runt 70% hos flemming beroende på hur den såg ut när man öppnade. Va noga med att bygga upp hans muskler ordentligt runt knät så han har alla förutsättningar att bli återställd. Har satt igång min grabb väldigt långsamt. Idag 4 år senare har jag börjat rida honom som "vanligt". Dock ska han gå så lite på volter och bana som möjligt och mer på rakt spår för att inte belasta och hoppar inte honom heller just för att spara honom!

Lycka till!!! Uppdatera gärna hur det går!

Sist jag var i Hbg fick jag direktiv om att sätta igång honom i lättare arbete på rakt spår. Korta travpass på fem minuter och förövrigt skritt 1 h. Jag skulle även byta ut promenaderna mot ridning och körning. Eftersom han var riden ca 2 månader när jag märkte att han var halt så jag har bara kört honom. Han klarar ca 40 min med vagn utan passagerare, vissa dagar är han halt, vissa dagar inte. Vi kämpar på men det är svårt att inte veta om han blir bättre eller sämre. :(

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 045
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 407
Senast: Mkb
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 345
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka