Cysta i bogen

Pophop

Trådstartare
min häst har blivit diagnosticerad med en cysta i bogen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Det är en häst, han har varit rejält halt vid några tillfällen - hältan försvinner liks fort som den kommer (några timmar tillnågpn dag) Veterinären försökte släcka hältan utan resultat. Han fick genomgå en scintigrafi och där hittades den. Hästen har genom åren uppvisat ett något annorlunda rörelsemönster men inte extremt på något sätt. Han tävlar både dressyr och hoppning (kvalat till 130 och MsvB) och han är 9 år.

Någon som har erfarenhet av detta????

Jag har tyvärr en tråkig erfarenhet av detta, vill inte skrämma dig dock och det behöver ju inte alls vara lika illa för din häst som för vår! Men vår häst fick tumörer i nacke och bog, det visade sig vara cancer och den spred sig. Det var för många tumörer som satt för illa till för att göra något åt. Till slut tappade hon i vikt och var halt även i hagen och då tog vi bort henne. Allra första symptomen var en vanlig frambenshälta, förmodligen på grund av att tumörerna satt i vägen i bogen för att hon skulle kunna röra sig normalt.

Men cysta skriver du, det är ju bättre än tumör. Men det kan kanske vara så att den ändå sitter i vägen för att han ska kunna röra sig normalt? Och när hältan kommer och går kanske det beror på att cystan ökar och minskar i storlek? Vad säger veterinären?

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Har en i bekantskapskretsen vars häst diagnosticerades med sår på hornhinnan igår. Sannolikt uppkom såret i torsdags men då togs ingen...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat