Cysta i bakknä

R

Roadster

Någon som har några erfarenheter av cysta i bakknä? Har fått diagnosen på min arabvalack (3,5 år) och letar efter erfarenheter. Han visar nästan inga symtom i dagsläget och jag har hört att vissa hästar klarar sig bra trots diagnosen.

Är det någon som har erfarenheter av detta som ni vill dela med er?

Några frågor jag söker svar på är:
- Kan han fungera som ridhäst ändå (vår veterinär tror det i nuläget)?
- Operera eller inte om han blir halt (är inte halt just nu, men markerar lite)?
- Har hört att vissa till och med tävlar med cystor. Någon som vet någon som gör det?
- Vår veterinär tycker vi skall rida honom en del och sakta träna upp honom och se hur det går. En del säger att man inte skall rida dem alls med en cysta. Några åsikter om det?

Personligen är jag nöjd om han kan fungera som normal ridhäst om inte annat. Tanken var att han skulle gått distans, men nu vet jag inte om det är realistiskt att tro på det.

Tacksam för respons!

Sv: Cysta i bakknä

Vad har han visat för symptom?

Han har en galla på hasen (inte så stor enligt veterinären). Röntgad från alla vinklar i hasen, men där är han perfekt.

Han markerar lite, lite på benet i trav men klassas inte som halt. Fick bara + i protokollet då det är så marginellt lite.

Veterinären är inte 100 säker på att hasgallan kommer från knät eftersom han fortfarande växer en del så kan det vara en allmän snedbelastning, men utesluter det inte.

Har ridit in honom under 3 veckor i juni där han gick korta stunder 5 dagar i veckan. Vi visste inte då om cystan, men hans galla blev varken bättre eller sämre. Gallan har han haft över 1 år så den uppkom inte under ridningen.

Nu går han på antiinflammatoriskt för att få ner gallan. Han har även en liten galla på andra hasen samt små gallor på alla 4 kotorna. Veterinären tror han har lätt för att få lite gallor. Den är lite större på benet där systen sitter men inte så jättemycket.

Sammanfattningsvis är symtomen väldigt små för tillfället. Vi tog honom till veterinär som en säkerhetskontroll och förväntade oss inte detta resultat. Trodde kanske lite på OCD.

Veterinären är inte så positiv till operationer. Tycker inte de får ett bra resultat. Har du andra erfarenheter? Hon tycker vi skall fortsätta rida honom, men att vi sakta skall bygga upp muskler på honom genom mycket skritt och sakta trav på rakt spår. Om 2 månader tycker hon vi ska göra ett ridprov för att se om det försämrats eller om det är samma status.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 234
Senast: Icfafn
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Noak
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 371
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka