Cykla med hund

Sv: Cykla med hund

Jag travar bara, det är vad jag hört är bäst.
Min hund är STOR så det går ganska fort :) Brukar får sakta in henne lite då jag tycker det är otäckt när det går för fort.
Hon är ju ganska tung och kan dra omkull mig med ett pytteryck...

Hon får bara galoppera när hon är lös vid cykeln, inte kopplad.
Då hon blir väldigt leksugen när hon galopperar och jag vill inte slå ihjäl mig! Och traven "ger" mera.

Jag har nyss börjar cykla nu på våren och ser redan att muskler har börjat byggas.
Cyklar inte så långt ännu bara ca: 15-20 min. Vi tar lite längre varje dag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cykla med hund

En hund är en travare, så man bör inte cykla fortare än hunden klarar av att trava löst & ledit jämte cykeln.

Vargen travar alltid, förutom precis när den skall fånga bytet.

Även byggandet av muskler blir bättre i trav, plus att skaderisken ökar i galopp.
Av muskler, senor & ligament.

Exakt så har jag också fått lärt mig!

finns ingen anledning och köra fortare än hunden kan trava.
Samma för oss människor när vi springer aldrig nyttigt på träning och öka tempot till max. Det tränar man inviduellt med intervallträning.

Då kan man köra köra typ boll kastning att hunden får jaga bollen på ett gärde sen kallar man in hunden sen kastar man nästa boll då blir det ruscher.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V