Cykla med hund

Sv: Cykla med hund

variation är bra fick jag höra när jag skulle cykla med min vovse....
Hade springer och vovsen hatade det så jag gav upp...vet ej om det cyklas ngt idag då jag och vovsen ej bor under samma tak....

Jag varierar. Börjar med trav, men då är hundarna så laddade så de bara väntar på att få sträcka ut. Så efter ett tag säger jag *kom igen då* och de sätter full galopp. De tycker det är skitkul.
Sen travar vi och tar det lugnare, kanske stannar, kissar och få nosa lite. Sen cyklar vi vidare.
Märker jag att hundarna vill göra mer race, så får de det, annars så travar vi på :)

Jag gör ungefär samma sak.
Jag värmer upp henne med en kort promenad först så att hon får kissa lite. Börjar trava lite lungt och sedan racar vi ett tag. Jag har en hundras som behöver få springa av sig en stund varje dag, men nu är hon mitt i löpet *host host*, så då är cykeln toppen!
Låter henne gå en promenad efter cykelturen också så att hon inte går från trav till sovande i sängen eller dylikt.

En hund är en travare, så man bör inte cykla fortare än hunden klarar av att trava löst & ledit jämte cykeln.

Vargen travar alltid, förutom precis när den skall fånga bytet.

Även byggandet av muskler blir bättre i trav, plus att skaderisken ökar i galopp.
Av muskler, senor & ligament.

Så ömtåliga är inte mina hundar så de inte klarar av lite galopp.
Man kan bygga muskler ändå, fast de får rusa av sig lite.
Mina galopperar ofta, vid lek här hemma, när vi går i skogen.
Så jämföra med varg fungerar inte riktigt. En varg lever inte som våra hundar. De måste spara på sina krafter för jaga mm.
Det behöver inte våra hundar.

Nu cyklar jag inte med hundarna längre.. eller cyklade medtiken förra sommaren, men hon är ju en ängel så hon kan va lös brevid cyckeln o hanen är ju så vild så jag vet inte hur det går med han :p men det ska prövas det med :D
Men vi travade mestadels, nån gång blev det väl galopp men vi tog det mestadels lugnt.. :)

Jag travar mest, lite långsammare fart om vi ska cykla långt. Ska vi bara ut en snabbis kan hon få galoppera av sig lite för hon tycker att det är så himla roligt.

Kan tillägga att min är nog också galoppör som mimmipiggs, hon galopperar för det mesta när hon är lös , om hon inte bara lunkar fram i maklig takt (trött)!

Har jag inte helt fel så kräver vissa raser motion i galopp ??

Senast ändrad av en moderator:

kl

Hoppas inte TS har något emot att jag frågar ang underlaget vid cykling.

Vi cyklar lite med vår jämte och det fungerar bra, problemet är att så länge vi cyklar på grusväg är allt bra, men när det blir asfalt får han lätt skavsår/blåsor på tramdynorna. Vi har tyvärr inte jättemycket grusväg att cykla på, utan bara en bit på någon kilometer, hade han kunnat gå lite på asfalt också hade det blivit lite bättre rundor. Promenerar vi på asfalt är det inga problem, men han rymde en gång och då sprang han några km på asfalt och kom hem med stora blåsor under tramdynorna. Kan man härda tassarna eller man får hålla sig till grusvägen?

Vad jag förstått är väl det bästa underlaget grus, men dom som cyklar i stan har ju nästan bara asfalt så dom hundarana är väl kanske "härdade"?

Jag har en bra asfaltsväg med en ganska bred väggren av grus.
Så jag kan cykla på asfalt och vovven springa på grus! :idea: Perfekt!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag cyklar mest på asfalt med mina hundar, och jag har aldrig märkt några sprickor eller blåsor på tassarna. Jag skulle tro att de är ganska härdade! :D

Angående gångarterna, så får dom mest trava, men mitt i rundan brukar vi rejsa på, så de får sträcka ut, och det älskar dom! :)

Jag skulle nog vilja säga att vargen passar rätt mycket...

//E

Passgång är en gångart som används pga smidighet, eller låter ju dumt, lathet.
Finns ju även hundar som springer passgång.

Att vargen gör det, beror ju antagligen på att dom spar på krafterna.

Har en asfaltväg här utanför med gräs innanför. Jag kan låta honom springa i gräskanten, men är rädd för att han ska trampa på någon glasbit eller något. Pomenerar där till vardags och vet att där finns en hel del bråte slängt och tyvärr inte syns när gräset växt upp lite. Det är en populär cykelväg för tävlingscyklister som tränar och ibland har de tävling här också och de skräpar ner något oerhört. Kanske kan härda tassarna lite genom att bara cykla en liten bit åt gången på asfaltvägen och promenera resten.

när skall man TIDIGAST börja cyckla med hunden?

"min" lilla skit brukar mest vara lös men när jag cycklar med 2 hr ja om i koppel & då är det trav.

Passgång är en gångart som används pga smidighet, eller låter ju dumt, lathet.
Finns ju även hundar som springer passgång.

Att vargen gör det, beror ju antagligen på att dom spar på krafterna.

Precis. Då är det alltså mest naturligt att hunden ska passa då eftersom vargen gör det :smirk:

Ändå är det en gångart som är diskvalificerande i bedömning...

//E

Jag cyklar nästan varje dag med min whippet :)
Perfekt motion för min pigga vovve. Vi börjar
väl med `trav´ sen vill han race'a på ! Brukar
cykla på asfalt en bit , sen när vi kommer till
skogen+ grusvägen släpper jag honom då
galopperar han och busar hur han vill :D

Sånt där måste man väl märka på sin hund hur dom vill ?

Precis. Då är det alltså mest naturligt att hunden ska passa då eftersom vargen gör det :smirk:

Ändå är det en gångart som är diskvalificerande i bedömning...

//E

En vargs naturliga gång art är trav. De har olika sorters trav beroende på underlag.Passgång saknar travets elegans men har samma snabbhet. Det är en s a s ekonomisk gångart eftersom den inte är så tröttande

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur