Cykla med hund!

R

Ruben Salte

Jag har en cavalier som jag tänkte börja cykla med för att få hennes flås. Hur långt är rimligt att cykla egentligen? Och hur lägger man upp det typ? Ska man cykla så dom bli trötta eller?

Sv: Cykla med hund!

Nej man ska aldrig köra slut på sin hund.

Man kör tills dom är lagomt för då känner dom att det är en sak som dom mäktar med. Kör man dom totalt slut då har dom det som sista minnes bild när du knäpper fast hunden vid cyklen nästa gång o då känner dom det som ett tvång o att det är tråkigt.

Så kör lagomt o sen ökar du hela tiden då kommer hunden också känna glädje o löpa brevid cykeln.

Märker du dessutom att du cyklat för långt och hunden börjar bli trött så hoppa av och gå hem.

Tänk på hur du själv skulle träna. I början får man ta det ganska lugnt och kortare sträckor, och sedan öka vartefter. Håll koll på henne så du lär dig se på henne hur mycket hon orkar, och se till att hon tycker att det är roligt.

Börja med att cykla runt gatan, eller annan liten rund. Sen är det bara att vara uppmärksam på hunden. Blir hon trött? tycker hon det är roligt/tråkigt/läskigt?

Problemet är att Cavalierer har så korta ben att du inte kan cykla speciellt snabb och då får ju inte du så värst mycket motion. Skulle nog hellre rekomendera att du tog långa raska promenader. Provade att cykla med min cavalier :love: men kom ganska så snabbt fram till att promenadalternativet funkade bättre för oss båda.....:D

/Carina :eek:

Ruben Salte skrev:
Jag har en cavalier som jag tänkte börja cykla med för att få hennes flås. Hur långt är rimligt att cykla egentligen? Och hur lägger man upp det typ? Ska man cykla så dom bli trötta eller?

Hur gammal är hon?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 666
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar