Sv: Cykla med hund
Jag tycker det är SKIT!!
Jag äger en springer men använder den inte!
Har gjort det men tycker den för "farlig".
Min ene hund som jag använt den på drar ganska lätt ner mej i diket om han vill
Skulle jag då hålla emot med styret och hunden sen då plötsligt kommer tillbaka mot cykeln så är det ju lätt att jag då drar ut i vägen
Nu är det ju inte en mindre hund jag har ( 33 kg ) men på dom funkar den äkert ypperligt. :smirk:
Jag har provat att fästa den både baktill och under sadeln. Det bästa av pest eller kolera var då under sadeln.
Det var lättast för mej att hålla balansen om den satt där.
Om man ska välja mellan koppel och springer så vette tusan vad jag skulle välja.
Kommer det en lösspringande hund emot er så vill man ju ogärna släppa kopplet men samtidigt riskerar man att trassla och köra omkull om nu din hund blir uppspelt.
På det viset har "springern" en fördel, där kan du styra hyfsat och behöver inte släppa hunden.
Det bästa är väl om man hade sån stenhård pli att hunden kan vara lös.
Jag har min lös numera (de få gånger jag nu cyklar
) men stannar då jag får möte med hundar. Inte för att han brukar springa över vägen men "you never know", dom är ju ändå djur...
Att rasta hunden innan man cyklar är inget säkert kort för att man ska slippa tvärnit för en bajpaus.
Att cykla i den takt hunden travar tycker jag man gör både för sej själv och för hunden. Minskar risken för omkullkörningar eller "släp med bajsande hund"