Cykla med häst?

Oliven

Trådstartare
Är det någon som har/brukar cykla med hästen? Min mamma testade det med in häst, såg riktigt skojigt ut, och nu har jag provat själv, var kul, och så har han så bra tempo i traven så det går inte för sakta eller för fort när man ska cykla.:rofl:
 
Sv: Cykla med häst?

när jag var ute o red en kortis häromdagen med mitt sto så sprang fölet brevid o min mamma cyklade o sen när vi kom ut på landsvägen så hade mamma fölis i grimskaft bakom cykeln när hon cykla det gick rätt så bra ibland vart fölis lite bromskloss men över förväntan ändå. Det gick jätte bra också att leda cykeln o fölis samtidigt.
 
Sv: Cykla med häst?

Jag cyklar med nordisen när jag ska till en hage lite längre bort.
Det går jättebra, han har också lagom snabb trav.
Shettisen tycker också att det är roligt att komma ut på cykeltur, fast han är van att gå på släp efter det mesta,
andra hästar och fyrhjulingen bla;)
 
Sv: Cykla med häst?

Tänk om hästen blir rädd för något och kastar sig då? :o :D
 
Sv: Cykla med häst?

Jag har cyklat mycket med shettisar men även med min stora flicka som tyckte det var skoj. Iofs bara en kort sträcka mellan betet och stallet men med tanke på säkerheten i det hela skulle jag inte cykla längre med häst.
 
Sv: Cykla med häst?

:) Det gör båda mina instruktörer med sina hästar, ser för mysigt ut när de kommer till paddocken:D ;)
 
Sv: Cykla med häst?

Vi har en granne som har islandshästar. Han brukar vara ute och cykla med unghästarna. Han har 2 hästar med sig och cyklar t.o m. genom skogen, där jag inte skulle kunna cykla utan hästar ens. Han tycker det är kanonbra träning för unghästarna. Hans runda är ca 8 km.
 
Sv: Cykla med häst?

Jag skulle väldigt gärna cykla med min överviktiga häst. Men jag avstår p g a alla skräckhistorier jag hört från folk som sysslat med hästar i hela sitt liv. Det har gått illa både för människor och hästar.


Tänk så lätt en 500-600 kg tung kropp välter en liten människa på en cykel. Oavsett hur följsam och väluppfostrad hästen än är, kan det ändå hända något. T ex under sommaren då stora bromsar sätter sig på rumpan på hästen och den blixtsnabbt kastar huvudet bakåt för att vifta bort den. Sen ligger människa och cykel på marken och hästen råkar sätta hoven i cyeklhjulet och fastnar i ekrarna...
 
Sv: Cykla med häst?

Jag har cyklat med min foderhäst från betet till stallet. Skulle aldrig cykla nån längre sträcka
 
Sv: Cykla med häst?

Tänk om hästen blir rädd för något och kastar sig då? :o :D

Har hänt för mig... Tur att jag har en så underbart snäll häst..

Cyklade på vägkanten, hästen närmast diket. Sen blev han rädd för något och stannade upp och jag tappa rimmskaftet, sen sprang han ut i vägen. Men när jag stannade cykeln så stannad han också och det var bara att gå och fortsätta. Han är så snäll!
 
Sv: Cykla med häst?

phjoo.. ifall min ena pålle blivit rädd för nått skulle han ta närkontaktsskydd PÅ mig, och ja... men kan ju räkna ut resten. :angel:
 
Sv: Cykla med häst?

Jag har cyklat en del med min ena fjording och det har gått jättebra, MEN man märker att när det händer något; då har man väldigt lite att säga till om på en cykel! Så man får ta det försiktigt och vara väldigt noga med att inte trassla in grimskaftet i styret på något sätt, utan att man kan släppa hästen utan problem om den skulle kasta sig åt sidan e.d.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp