cykla med häst

Sv: cykla med häst

Sambon cyklar med sin islänning, och nu är dom väl uppe i femkilometersrundor. Hästen har välsittande grimma och grimskaft. Efter halva sträckan byter dom sida, eftersom det ofta blir lite öppnamässigt för hästen så är det lika bra att böja åt båda hållen ;)
Dessutom är det bara bra om de kan hanteras "likadant" från båda hållen.

Hittills övar dom skritt och trav, men galopp och tölt har testas. Både hästen och sambon verkar ha urkul så det är nog nåt dom fortsätter med. Hästen går hela tiden med slack i grimskaftet och stannar för en höjning av handen som håller i linan, eller för röstkommando.

OBS! Här är det ännu viktigare att INTE ha en ögla på grimskaft/ rep för du måste kunna släppa om det skulle behövas ...

Senast ändrad av en moderator:

Kissing Spine skrev:
Men alltså... ;) jag är ju FÖR att hon ska cykla! Jag gör det ju själv! tror att du missförstod mig lite :p

nej nej nej, jag menade inte dej...;) jag kollade på vad alla har skrivit, så jag menade liksom alla som var emot.... :d

Varför går Du inte med Din häst i stället? Hur kan man komma på en idé som och cykla med sin häst?? Det låter ju livsfarligt...

cykla om du vill, men jag skulle nog rekomendera att springa med! då får du ju motion samtidigt och har mer kontroll.

det finns ju en risk att någotting mycket allvarligt händer, även om risken är liten, men för att undvika den kan du ju springa.

gör som du vill men lycka til!

Ja, att leva är också livsfarligt - och garanterat kommer vi alla att dö nån dag ...

En grym fördel är att hästen faktiskt blir väldigt bekväm med cyklar och cyklister och därmed kommer den antagligen aldrig att reagera för en tyst sådan som plötsligt dyker upp bakom.

Att köra och rida är också farligt, liksom att bara umgås med hästen ... "jag skulle bara" är nog det som faktiskt orsakar flest tillbud.

Ska villigt erkänna att jag brukar cykla med min pålle till och från, och då rör det sig ändå om ett varmblod med 163 i mankhöjd. (Och med en sjuhelsikes trav, här gäller det att trampa på ;) )
Har t o m cyklat med både häst och hund.
Min åsikt är att ja, känner man att man klarar av det så funkar det. Olyckor händer alla, även hästgurus som kan hantera alla hästar. :smirk:

För att svara på ursprungsfrågan så har jag grimma på, hjälm (på mig själv) och vanligt grimskaft. Longerlina blir bara trassel... :crazy: Och skulle hästen sticka/kasta sig så får man väl släppa. Samma sak som man lär sig på ridskolan, släpp hästen när (om) du ramlar av. Hellre en lös häst än en trasig häst+människa. Gäller även vid ridning alltså. :angel:

Kissing Spine skrev:
Ni som är så emot att cykla, har ni provat? :confused:

Nej, har en kompis som fick avliva sin häst efter att den brutit benet efter att det fastnat i ekrarna på en cykel och det är tillräckligt för att hålla mig borta från cykeln när jag hanterar hästar!

Brukar cykla med menja för att dels tycker hon att det är mkt roligare, jag kan köra på med mer tempo i längre sträckor utan att hon behöver ha mej på ryggen.
Använder grimma samt kedjegrimskaft.

Och jag var med när en häst fastnade i ståltråd och skar av sig två stora senor i ena bakbenet och fick avlivas. Men "vi" har ståltråd til hagarna. (även om jag inte är förtjust i det). Saker kan alltid hända. Känner en häst som bröt benet i hagen, bara sådär, men inte har jag hästen inne för det. Även om jag förstår hur du menar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur