Cykelstolar!?

Nillizan

Trådstartare
Nu börjar ju cykelsäsongen komma och snart ska jag iväg och inhandla hjälm till sonen! :bump:
Och en cykelstol... Har tittat på en del och undrar nu vilka som är bäst. Sambon har MTB utan pakethållare, jag har en traditionell damcykel med pakethållare och allt...
Vilka rekommenderar ni?

Sv: Cykelstolar!?

Bra tråd! Är också på jakt efter hjälm och stol:):bow:
Även här har sambon MBT och jag vanlig damcykel haha

Jag har en som heter "barnsits Rex deluxe", som jag är jättenöjd med, den har justerbara fotstöd och rejäla säkerhetsremmar för barnet. Lätt att montera, och de sitter bekvämt i den. Jag åker trad. damcykel jag med!
DatabaseImage.asp

Nu används den för tillfället mest till att transportera min ryggsäck i eftersom kidsen åker så här i stället:
501746_3080.jpg

Jag kan verkligen rekommendera den här hjälmen med, den sitter toppen på huvudet på ett litet barnhuvud som vill vändas åt alla håll för att kolla in stan!
Rex Tryggis heter den, Daniel har den och Ludvig ska få en när det är dags att byta hjälm.
DatabaseImage.asp

Ludvig susar runt i den här, Nevada Prorider
DatabaseImage.asp

Och själv har jag den här, Lazer Genesis
DatabaseImage.asp

Lite mera, jag håller på att leta efter ny kärra då den jag har är urvuxen viktmässigt, mina kids väger för mycket för att få åka båda i den, så eventuellt ska vi köpa en sån här istället för den vi har:
Trollkärran, man får lasta 40 kilo i den, och den väger inte mycket själv så det skulle vara perfekt!
Trailer1.jpg

Senast ändrad:

vi har en spectra kiss, jättenöjda, kostar ca 800kr
och hjälm från met med ställbart huvudomfång kostar ca 400kr.

kom ihåg att det ska vara de gröna spännena till små barn då det har med utlösningen på hjälmen att göra vid ev olycka.

Spectra kiss!? Ja, det är en sådan man kan flytta mellan två cyklar, bara man har en stativ eller vad det nu heter!?:)

Vi har Biltemas stol. Bra stol för drygt 250 kr. Kostade 70 kr att köpa en extra tillsats så att den lätt kan flyttas över mellan min och mannens cyklar. Med hjälm är det viktigt att tänka på att köpa en med grönt spänne.

ja den är smidig att flyyta såvida du inte har så låg sadel som jag;) måste höja sadeln för att flytta barnsitsen, fast å andra sidan 1 +poäng vad gäller stöldrisk:)

Hamax är lätta att flytta och passar både cyklar med och utan pakethållare. Köper man ett extra fäste så är de lätta att flytta.
Jag har fått informationen att hjälm med grönt spänne sk lekhjälm är för småbarn som cyklar själv och riskerar att glömma ta av sig hjälmen när de går från en lek till en annan. De har en lite lägre säkerhet eftersom de kan lösas ut vid olycka och ge sämmre skydd. Det gröna spännet är till för om barnet skulle fastna i klätterställning eller ett träd så löser spännet ut.

Du har helt rätt.

Det är för barn som cyklar själv och kanske även leker i sin hjälm. Däremot har dom inte lägre säkerhet vid olycka på cykeln, dom är noga testade för att klara en smäll men inte att ex hängas i ( om barnet fastnar i lekställning ).

Ellas hjälm är den minsta på marknaden och den har inte grönt spänne. Men så åker hon bara bak i en cykelstol och risken att hon skulle leka med hjälmen på utan tillsyn är obefintlig.

Läs mer här om hjälmar med grönt spänne

och här informerar bvc och cykelaffärerna att spännet ska utlösas lättare men för att undvika kvävning osv vid en olycka, och att de har precis lika högt säkerhetskrav som andra hjälmar. det vore isf konstigt om det vore en lekhjälm när de säljs i strl 44cm (ca8mån) och uppåt den rekommenderas även för skidåkning, skridskor m.m

Nej det är sant, den ska vara lika säker. Men konstruerad just för att barn kanske inte alltid tar av sig hjälmen när dom kliver av cykeln och börjar leka.

Därmed inte sagt att den inte kan användas tidigare, men på Ella satt dom med grönt spänne uselt så det var inget alternativ för oss. Hon får en sådan när hon har mer behov alt växt ur denna hjälm, än så länge åker hon ju bara bak på min cykel iaf :)

Hamax sleepy är bra för den går att tippa lite bakåt så att barnet kan somna i den. Den går också att flytta om man har två fästen. Innan man gör alltför stor investering bör man dock testa så att ungen gillar att åka cykel, det är inte alla barn som gör det.

glömde tillägga att spectra har 4 olika modeller, kiss, sleepy, siesta och den sista kommer jag inte ihåg namnet på, de har oxå tippfunktion på siestan tror jag det är...:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar