Cykelkärra

L

Lithonit

Nu börjar det bli dags att kolla efter en cykelkärra eller vagn eller vad man säger ...Nån här som har erfarenhet? Vad har ni? Vad ska man tänka på?
Spontant hittade jag sorter som också kan vara joggingvagn.... ? har man glädje av det?
1-2 barn står det på flera ställen. Det känns lite suspekt, eller?

Sv: Cykelkärra

Vi har en cykelvagn som lätt går att montera om till barnvagn eller joggingvagn också. 1-2 kanske betyder att vagnen går att ha till ett eller två barn?

Vi köpte en Croozer Kid-2 eftersom vi behöver kunna köra två barn i den och denna vagn är rymlig vilket behövs om man vill kunna köra runt en lång 5-åring. Väldigt bra. Har inget ont att säga om den. Mycket prisvärd.

Ok!
kollade precis upp din modell och den kostade som jag föreställt mig. När jag
googlade fick jag mycket träffar på vagnar på 1-2 ". Jag blev lite förvånad över det.

Undrar om det finns någon som säljer här i stan.... Det vore som behändigt att kolla IRL. Jag räknar med att vi kommer använda den både mycket och länge- vi bor centralt och det är kanon att cykla dit man ska. Nu tar vi -skam sägandes - ofta bilen även för korta sträckor ...

Vi har ocksa en Croozer och är väldigt nöjda, har använt den mkt bade efter cykel och som vagn när vi gatt langt. Bra med utrymme för packning ocksa.

Vi har en Nordic Cab den är inte köpt primärt som cykelvagn utan främst som pulka, men den går att ha både som cykelvagn och joggingvagn.

Våra killar går lätt in i den tillsammans, de är tre och fem. Dessutom bra med plats bakom sitsen för massor av utflyktspackning.

Den är ju dyr, men helt fantastisk i kvaliteten. Vi har dessutom skacklar för hunden till också och hunden drar både med hjul och medar så den funkar året om.

Vi är jättenöjda!

Senast ändrad av en moderator:

Vi har julas cykelvagn. Går inte att göra om till vagn, men vi har aldrig saknat den delen. Fördelarna är att den är billig och rymlig. Det var först i skolåldern som barnen började bli för långa för vagnen. Rymmer en hel del packning.

Den rullar bra bakom cykeln och gör sitt jobb. Nackdelarna är kvalitén. Vi lyckades ha sönder tyget med en av pinnarna när vi monterade ner kärran och så tar den mycket plats att förvara och nu efter 4-5 år så börjar den få lite rost här och där.

Anledningen till att det står 1-2 barn i beskrivningen för många vagnar är vikten. Många tillverkare anger 40 kg som totalvikt för vagnen och det innebär att man kan köra två mindre barn eller ett större. Nu kan man tycka att det är lite i och med att vagnen i sig väger runt 10-15 kg och därmed bara tar 30 kg last men det handlar egentligen inte om vagnen i sig. Många vagnar kan man lasta betydligt mer än så.

Vad det däremot handlar om är cyklistens förmåga att hantera ekipaget och vad en cykelbroms pallar. Om vagnen väger 40 kg, cyklisten 60 kg och cykeln 15 kg så är ekipagets totalvikt 115 kg. 115 kg måste cyklisten alltså kunna hantera och en v-broms håller för ungefär 130 kg. Så även om vagnen pallar 15 kg till så är det inte säkert cykelns broms gör det och tänk då vad som kan hända i en nedförsbacke. Fotbroms och skivbroms klarar uppåt 150-160 kg men då ska man själv orka trycka till ordentligt på bromsen också.

Det är något att tänka på. Lägg dessutom till att många aldrig servar bromsen på sina cyklar. Många är de reps jag gjort där bromsvajern varit nära att tacka för sig och belägg bara är ett minne blott.

Senast ändrad:

Oj, tack för infon!!

Det hamnade på min hög med argument som sakta ploppat upp om att inte ha nån kärra... Dels verkar det vara otroligt svårt att veta vad man får för pengarna, särskilt för vår del som är så illa tvugna att handla på nätet. Både billig och dyr både låter och ser likvärdig ut beroende på tillverkare ... Det känns alltid puckat att köpa både för dyrt och för billigt. man vill inte lägga ut pengar i onödan och inte köpa nåt rappel som bara gör en olycklig ... Svårt!!

Vi har diskuterat NÄR vi kommer att använda den, hur ska den förvaras, tänkt både en och två gånger över miljön här i stan.
Cykelbanor finns bara på "mysiga små ställen"- typ mot havet. här i city är det otroligt trångt och bökigt med snirkliga små vägar huller om buller (liten fiske/hamnstad). Jag har bott i andra städer tidigare där det funnits kanonbra cykelvägar.

Säkerhetsaspekter rent trafikmässigt fick mig att tänka många varv till ... Läste flera konsument tester som var kritiska till säkerhetsgrejer också...
Det känns ju LITE konstigt när allt kommer omkring, att sätta ungarna så oskyddade i en cykelkärra- när man utgår från rigorös säkerhet när man valt bilbarnstol - och då sitter ungarna i en modern, stor och rejäl bil. Trafiksituationen är snarlik.

Jag har läst flera bloggar också om folk som cykelpendlar med kärra. Så nog går det bra. :)

nej, det får bli en till cykel-barnsadel istället.

Om jag hade barn skulle jag satsa på en Christiania-cykel, en sån trehjulig där barnen sitter i ett ordentligt flak framtill. De är stadiga och man kan ha uppsikt över barnen medan man cyklar, plus att man kan kommunicera med dem mycket bättre.

Jag tycker det känns som barnet sitter sätter mkt säkrare i en cykelvagn än i en sits pa cykeln, men om det verkligen är sa vet jag inte.

Barnet sitter närmare en själv på ett annat sätt. På själva cykeln och inte på låg höjd bakom.
Det är inte ofarligt att ha ungen på en sån cykelsadel heller, man får ju tänka sig för. :)

Massor av människor har cykelkärror och är jättenöjda med det. Jag ifrågasätter ingenting om hur de tänker och gör och tycker.

Precis,alla far göra precis som dom vill, jag utfick bara fran hur jag själv känner. Sen beror det ju lite ocksa pa hur det ser ut där man cyklar, är det mycket trafik är det säkert säkrare i en cykelsadel.

Mest därför vi avstår. det finns som jag skrev i princip inga cykelvägar- trångt och bökigt.

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: trazel
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 661
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar