Cykel till snart 4 åring

lillsmurfagirl

Trådstartare
Hej!
Varför väger alla barncyklar typ bly? Finns det någon lätt cykel för en snart 4 åring som är 100 cm lång? Ska ha handbroms med.
vad har era barn?

Hej!
Varför väger alla barncyklar typ bly? Finns det någon lätt cykel för en snart 4 åring som är 100 cm lång? Ska ha handbroms med.
vad har era barn?
Har funderat på samma sak. Cykeln väger ju ibland mer än barnet 🙄 Vi har köpt cyklar från Biltema som varit ganska lätta.

Mina barn har haft en äldre cykel som är astung. Det har funkat, men jag har antagit att nyare är lättare.

Hej!
vad har era barn?
Det beror nog på att alla komponenter som finns på en vuxencykel även måste finnas på en barncykel, som hjul, bromsar, sadel osv. och även om de är mindre i storlek väger de inte så mycket mindre som storleken skulle kunna få en att tro :)

• Gilla
Reactions: Sel
Beror lite på hur mycket pengar man vill lägga på en barncykel, vilket också kanske beror på hur mycket man cyklar. Vi cyklar mycket och jag har en cykelfantast till man så hos oss har det prioriterats.

Billiga barncyklar är inte bara svintunga, de har också ofta en ergonomi som inte alls är gjorda för barn, utan är mer en liten vuxencykel. Ofta man ser barn cykla runt och knäna åker nästan upp över styret för att proportionerna är helt fel.

Sen finns det bra barncyklar som verkligen är gjorda för barn. De är väldigt mycket lättare och har en ergonomi lämpad för barn. Så fort man kommer upp på 20" slipper man också fotbromsen vilket är obegripligt att man lär alla barn att cykla med ifall alternativet två handbromsar finns.

Frog och Islabike är exempel på märken som gör bra barncyklar på riktigt som är lätta och lätthanterliga. Men så är också prisbilden en helt annan. Vår son har en Islabike som vi köpte begagnat för nästan tre tusen. Men å andra sidan går de knappt ner alls i andrahandsvärde när de blivit för små.

Sen finns det såklart mellanting mellan svintung och så lätt det kan bli. Men mycket beror på vilken budget man har.

Som jämförelse så väger en 16" Frog 6,5 kg
En 16 " av märket White som enligt mig är en relativt lätt (men inte alls lika bra) cykel väger 9,3 kg. Det är ganska stor procentuell skillnad för en fyraåring.

Beror lite på hur mycket pengar man vill lägga på en barncykel, vilket också kanske beror på hur mycket man cyklar. Vi cyklar mycket och jag har en cykelfantast till man så hos oss har det prioriterats.

Billiga barncyklar är inte bara svintunga, de har också ofta en ergonomi som inte alls är gjorda för barn, utan är mer en liten vuxencykel. Ofta man ser barn cykla runt och knäna åker nästan upp över styret för att proportionerna är helt fel.

Sen finns det bra barncyklar som verkligen är gjorda för barn. De är väldigt mycket lättare och har en ergonomi lämpad för barn. Så fort man kommer upp på 20" slipper man också fotbromsen vilket är obegripligt att man lär alla barn att cykla med ifall alternativet två handbromsar finns.

Frog och Islabike är exempel på märken som gör bra barncyklar på riktigt som är lätta och lätthanterliga. Men så är också prisbilden en helt annan. Vår son har en Islabike som vi köpte begagnat för nästan tre tusen. Men å andra sidan går de knappt ner alls i andrahandsvärde när de blivit för små.

Sen finns det såklart mellanting mellan svintung och så lätt det kan bli. Men mycket beror på vilken budget man har.

Som jämförelse så väger en 16" Frog 6,5 kg
En 16 " av märket White som enligt mig är en relativt lätt (men inte alls lika bra) cykel väger 9,3 kg. Det är ganska stor procentuell skillnad för en fyraåring.
Tack för svar. Det tråkiga är det bara finns tunga i affärerna runt omkring oss suck. Hade velat sonen får prova.

Tack för svar. Det tråkiga är det bara finns tunga i affärerna runt omkring oss suck. Hade velat sonen får prova.

Fattar!
Vettiga cykelmärken har också bra storleksguider, där det anges vilket innerbensmått och totallängd på barn som passar vilken cykelstorlek. Det handlar inte bara om tum på hjulen utan även storlek på ramen. Men jag förstår att man vill prova :)

Fattar!
Vettiga cykelmärken har också bra storleksguider, där det anges vilket innerbensmått och totallängd på barn som passar vilken cykelstorlek. Det handlar inte bara om tum på hjulen utan även storlek på ramen. Men jag förstår att man vill prova :)
Blir nog jag beställer på nätet. Efter lite läsande verkar det som om det är bättre skippa fotbroms. Får bli lite dyrare och lättare cykel. 👍

Skippa inte fotbromsen! Småbarn behöver fotbroms. Har du kollat Pukys cyklar? De har aluminiumcyklar i alla storlekar,

Det beror väl lite på vad du menar med småbarn iofs. Men varför skulle ett barn som är stort nog att cykla på en cykel utan fotbroms behöva fotbroms? Det gör ju allting bara svårare och besvärligare. Och barnen använder mest handbromsen om sådan finns ändå.

Det beror väl lite på vad du menar med småbarn iofs. Men varför skulle ett barn som är stort nog att cykla på en cykel utan fotbroms behöva fotbroms? Det gör ju allting bara svårare och besvärligare. Och barnen använder mest handbromsen om sådan finns ändå.
TS barn var fyra år. NTF tycker man ska vänta tills fem-sex år innan man börjar med två-hjulingar och den första tvåhjulningen ska ha fotbroms. https://ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-trafiken/cyklar-och-lekfordon/barncyklar/

TS barn var fyra år. NTF tycker man ska vänta tills fem-sex år innan man börjar med två-hjulingar och den första tvåhjulningen ska ha fotbroms. https://ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-trafiken/cyklar-och-lekfordon/barncyklar/

Jag vet. Och frågar man ”cykelvärlden” anses NTF:s råd vara helknasiga. Att använda springcykel/balanscykel till 5-6 år till exempel. Detta citat, också från NTF:s hemsida, visar ju också på att författarna till de där texterna inte kan mycket om cykling:
”Fördelarna med handbromsen är ju dessutom ofta inte så många att man inte kan klara sig utan dem när man är nio år

Klart man ”klarar” sig utan handbroms när man är nio år. Men man har och har haft det onödigt svårt och besvärligt helt i onödan. Och fördelarna med handbroms istället för fotbroms är många.

Men som jag skrev är ju förutsättningen att barnet är stort nog. Och då menar jag fysiskt både för storlek på ram/hjul och händer stora nog att använda handbroms.

Nej. De tycker att man ska använda balanscykel (dvs cykel utan pedaler) fram till dess. Varför är oklart…

Baserat på hastighet i relation till omdöme och förmåga i trafiken kanske?
NTF tänker säkerhet och riskminimering, som med barnstolarna. Sitt bakåtvänd så länge som möjligt oavsett hur obekvämt det är. Självklart kan en fyraåring cykla säkert i vissa miljöer men NTF kan heller inte utgå från att föräldrar har omdöme att avgöra säker miljö så rekommenderar åtstramat. Gissar jag.

Baserat på hastighet i relation till omdöme och förmåga i trafiken kanske?
NTF tänker säkerhet och riskminimering, som med barnstolarna. Sitt bakåtvänd så länge som möjligt oavsett hur obekvämt det är. Självklart kan en fyraåring cykla säkert i vissa miljöer men NTF kan heller inte utgå från att föräldrar har omdöme att avgöra säker miljö så rekommenderar åtstramat. Gissar jag.

Alltså jag skulle inte påstå att varken en fyraåring eller en sexåring kan cykla säkert i trafiken. Oavsett cykel eller balanscykel. Så föräldrarnas omdöme i trafiken kommer man ju aldrig ifrån.

NTF anser ju också enligt länken att när man väl köper en tvåhjulig cykel till sin sexåring ska man inte välja en med stödhjul eftersom barnet då kan komma upp i för höga hastigheter och skadas allvarligt. Varför skulle en sexåring kunna cykla snabbare med stödhjul än utan? (även om jag i sig håller med om att man ska skippa stödhjul)

Jag kan hålla med om att NTF bör vara riktigt restriktiva och strama när det gäller rekommendationer kring barns cyklande i trafiken, var de ska cykla, med vem osv. Men jag tycker att det är otroligt bakvänt om de istället för att belysa trafiksäkerhetsaspekterna utformar sina rekommendationer så att barn inte lär sig cykla och utrustning som gör det svårare och tar längre tid at lära sig.

Jag tycker nog också det är bra med fotbroms och utan växlar som förstacykel. Problemet med geometrin på barncyklar kommer nog av att det numera finns så mycket underliga cykelkonstruktioner med specialcyklar för olika ändamål och att barncyklar försöker efterlikna dessa men det barn behöver är en traditionell allroundcykel.

Vikten på en vanlig traditionell 15" standardcykel ligger nog på sådär 12 kg och jag tror inte det upplevs som något problem för en 7-åring.

Senast ändrad:
Viktigt för en bra cykelupplevelse är först och främst att cykeln är i lämplig storlek och har en bra geometri, dvs. inte bara lagom i höjd utan också i avstånd till styre och lagom lättstyrd (styrvinkel). Efter det kommer att cykeln har bra däck som både rullar lätt och ger bra grepp och är bekväma att cykla på (inte för smala). Vikten har faktiskt inte särskilt stor betydelse och inte heller att den har en massa växlar.

När det gäller en barncykel skall den också vara oömm och enkel, fotbroms och ett invändigt nav som alltid fungerar oavsett hur cykeln behandlas tycker jag är mycket bättre än ett komplicerat och känsligt utvändigt växelsystem .

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka