Cyanidvälling och äckelfrukt

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Hur lär man bebisen att äta välling? Eller att tycka om fruktpuré?
Jag lagar barnmaten själv och har köpt en kokbok med goda rätter. Först tyckte hon att smakportionerna med potatis och morot var hur äckliga som helst, men sedan jag har börjat krydda med örter så äter hon en hel portion och vill gärna ha mer. Frukt har det gått sämre med. Den bara hon spottar ut.Gapar för att stoppa i munnen och sedan spottar hon över hela mig. Nån gång har hon ätit några skedar äpplekompott, men allt annat är jätteäckligt.
Välling är ännu värre! Gröt äter hon och det är godast av allt. Då kan hon börja gråta när gröten är slut och vi lyfter ur henne ur barnstolen. Tänkte att välling var samma sak och nu när hon haft feber köpte vi ett paket för att hon skulle få i sig lite mer näring eftersom hon inte ville ha barnmat. Hon skrek som om vi försökte mörda henne. Vatten får hon i nappflaska, men vällingen måste varit grymt äcklig. Det hade ju varit praktiskt om hon ville äta välling när vi avvecklar tuttmjölken.

Sv: Cyanidvälling och äckelfrukt

Min snart femmånaders bebbe är inte heller förtjust i smakportionerna. Hon kväljer sig och kräks. Får inte till det med att svälja. Däremot gillar hon att dricka vatten.
Hur gör du gröten? Gör du den själv? En väninna till mig sa att hon hellre använde köpgröten för den var nyttigare för att det var vitaminer och mineraler tillsatt. Är det så tro?

Det finns ju ingen anledning att ge välling om hon glatt äter gröt, det är ju samma sak i olika konsistenser bara (även om det är smidigt med välling förstås!).

Hur gör du frukten och vilka frukter har du provat? Nathalies favorit var aprikos med päron favoriten (kokade torkade aprikoser och färska päron för sig och blandade). Äpple kryddade jag med lite kanel och päronen med lite ingefära. Ganska lös puré gjorde jag, annars var det äckligt (precis som köpefrukten på burk).

Mitt barn åt aldrig välling - bara gröt, sådan man köper som färdigt pulver. Den innehåller i stort sett samma näringsämnen som välling, så välling och gröt är helt utbytbara. I både välling- och grötfallet kan det vara bättre med det färdigköpta pulvret än med sådan man gör själv, eftersom pulvret är vitaminberikat för att passa små barn (vilket ju inte de råvaror man har hemma är).

Jag tycker att man hela tiden översköljs av tjat om att inte vänja barn vid söta rätter, så i det fallet är det ju nästan bra att ditt barn inte äter fruktpuréer :-) Äter hon grönsaker och potatis med god aptit, så strunta i frukten ett tag....

Visst är det mycket bekvämare att kunna ge välling. Speciellt när de är lite sömniga. Min dotter får välling som första och sista mål i sängen. (+ att hon även när hon är sjuk, febrig och uttorkad och matvägrar.. "bättre välling i magen än ärtor i slasken" är min filosofi när det gäller sjuka barn)

Min dotter ratade också välling när vi gick över till det från ersättning. (Jag kunde inte helamma utan ammade henne delvis fram till hon var 9 månader)

Men jag testade olika vällingsorter tills jag hittade en hon gillade. Tydligen är majs- och risvälling lite "godare". Nackdelen med dessa var att hon blev lite hård i magen. Men efter en vecka hade hon lärt sig uppskatta att kunna ligga och äta själv med flaskan, så vi kunde byta till välling med mer fibrer i.

Det mest drastiska jag hört ang att få barn att gilla välling, var en släkting som hade i Oboy.. och barnet åt glatt.. :d Kanske inget att rekomendera... :crazy: :D

När vår dotter vällingvägrade när vi skulle börja med välling så fick jag tipset att prova majsvälling. Den är lite sötare och dottern älskade den! Tyvärr blir de gärna lite hårda i magen av den. Men när jag sen gick över till "vanlig" välling så slank det ner oxå :)

Ang smakportioner, pröva med lite sötare saker, som tex kokta, mosade morötter, majspure, vår dotter gillade oxå bara vissa saker. Finns ju många Mangoosv purerer, tror att smakintrycken måste smältas lite ;)

Redan från 5 månader så kokade jag vanlig havregrynsgröt till Tette, här köps inga sliskiga grötpulver. Däremot så äter han välling- Mild havre välling från start. Om någon månad går vi över till extra mild fullkornsvälling så vi kan ha samma till båda killarna. Numera äter Tette våran mat (mindre salt bara). När vi åker bort är det barnmatsburkar som gäller. Skippa du fruktpureerna. Eller lägg en klick fruktpure ovanpå gröten så vänjs den kanske in fortare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Varje morgon river jag mitt hår. Mitt äldsta barn är 6 och har fram till nu druckit välling ur nappflaska till frukost. För vi hittar...
2
Svar
38
· Visningar
4 292
Senast: ameo
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 676
Senast: Sandra78
·
Gravid - 1år som mamma! Isaac är drygt 6,5 månad (född 1/1-2010) och det känns som om jag har gjort allting fel. Han är helt klart världens gladaste...
2
Svar
22
· Visningar
2 979
Senast: Pallas
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama