Cuy marsvin

S

Stoppard

Är det någon som har cuy marsvin eller har någon
erfarenhet av dem. Är lite sugen på att skaffa två.

Sv: Cuy marsvin

Nope, har bara varit på väg att köpa en gång :P
Om du har Zoonen kan du ju snacka med Roikardo, han är rätt haj på de :)

Har ej, men var rätt inne på att det vore kul med en förrut :) Pratade därför en del med en dansk uppfödare, hittar dock inte ens deras hemsida nu...
Som jag har försått det så har de oftast lite mer temprament (vilket mina normala marsvin redan har mer av än normalt..), men att de i stort sett bara är som vanlgia marsvin, fast större.

jag har aldrig förståt det som om de lever ett kortare liv? hmm..

"De lever typ 2år påstås det. Det är därför man försöker avla in vanliga marsvin i cuy-stammen. Gällande Skinnys så har de inte de problem som de nakna råttorna har, det finns fler mutationer som ger naket hos gnagare, skinny är väl en av de mest sunda. Det som oftast ger problem hos nakna djur är den nakengen som även medför förlust av thymus."

Hela diskussionen: http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=191970
Egentligen om skinnys men halkade in på cuy en del :P

Fast vad det påstås och vad det egentligen gör..? Det som skrevs där lät ju väldigt vagt.. och osanolikt...
Vet att den danska uppfödaren jag var i kontakt med använde en hel del vanliga, vet dock ej varför, kan mycket möjlgit vara pga av det du citerade.
Hittade precis danska uppfödarens hemsida och den har iallafall en cuy földd 01. Sedan att den inte har fler äldre, det tror jag beror på att den inte hållt på fult så länge med cuys och den har sålt dem.

Ja det är sant, men iaf. Han verkar kunnig hittills iaf, så jag litar på honom. Bortsett från den diskussionen då, har ju pratat annars också :)

Vet en uppfödare i Rättvik som avlar cuy där jag tänkte köpa förut. Synd att jag inte har kvar mailen, annars hade jag kunnat fråga över åldrarna på hennes :/

fast hur länge har den hållit på med det? för ett par år sedan när jag var väldigt inne på att köpa cuy så sökte jag runt rätt mkt, och ingen hade hört talas om att det fanns cuy's i sverige. däremot var ett par på väg.

Jag vet uppfödare av cuy i Stockholm, Rättvik och Falun och det verkar vara fler på väg.

fast jag tror det är detsamma med de, de kan inte hållit på mer än två-tre år... Och visst, det är bättre kunskaper än inget alls..

Stoppard skrev:
Är det någon som har cuy marsvin eller har någon
erfarenhet av dem. Är lite sugen på att skaffa två.

Vad är det för marsvin?? har aldrig hört talas om dem :confused:

ungefär som en köttras bland kor, fast bland marsvin.
De är alltså extra stora, väger omkring 3-6kg om jag inte minns fel (var ju ett tag sedan jag var insatt i det hela).

Oj det visste jag inte att det fanns "köttraser" av marsvin.

någon som har en bild?

Det är för att man äter marsvinen i Peru, och det är inte så vidare mycket kött på de vanliga... Marsvin skall föresten inte smaka något speciellt enligt en amrikansk kompis som provat :p

Så de smakar inte gris då? Är vad jag har hört, att det är delvis därifrån och deras ljud som namnet marSVIN kommer från? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Efwa
·
Relationer Tack för du tänkte på mig och ringde 112 inatt. Älskar min älskade chihuahuaterrier @dobbis :heart Och till er övriga med. Tack för...
Svar
5
· Visningar
1 686
Senast: astronaut
·
Övr. Djur Posta här om bra djurvideos som finns på youtube. Trodde inte att jag skulle titta en timme på ugglor men fastnade totalt Älskar...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama