Tigertofflan

Trådstartare
Hur fungerar det? Är det hästen som läser av kalven mestadels, eller är det mestadels ryttaren som dirigerar hästen vart den ska gå?

/Toffeln, newbie i westernridning

Sv: Cutting..

Det är ryttaren som väljer ut ett djur och sdan är det hästens jobba att hålla den. Varje hjälp eller korrigering från ryttaren ska ge minus
Gunnar

Så det är altså hästen som håller koll på kalven? Tanken är inte att det är ryttaren som ska ge hästen så osynliga hjälpet att de inte syns?

Häftig gren i alla fall! Är den tillåten i Sverige förresten?

Cutting är tillåten i Sverige, ja....
Vi har tom en EM-mästare i cutting från Sverige i år (Styrbjörn Persson-GRATTIS!! :) ) som dessutom blev 2:a på en annan häst!

men vad är den största skillnade på cutting och herd work då? det är väl nästan samma eller?

Mjao, det är allt en sanning med modifikation ;)
Själva arbetet som skall göras är det samma, men förutsättningarna olika.'
I cutting så får du inte hjälpa hästen med tygeltag, det får du i herd work
I cutting ska ska du rida på stångbett , i herd work är det fri betsling oavsett ålder på hästen
så man kan säga att herd work är en utbildningsklass för cutting.
Det står om detta i WRAS regelbok bla, om du inte har den så investera i en- innehåller allt om regler för tävlingsgrenarna, kontakta närmaste westernklubb eller köp direkt av WRAS.
Annars om du är specifikt intresserad av kogrenarna kolla in på RHAs hemsida: www.rha.nu ( Ranch Horse A ssociation )

pherion skrev:
Varje hjälp eller korrigering från ryttaren ska ge minus

Det är en sanning med viss modifikation. Poängbedömningen i cutting är lite mer avancerad än så.

Exempel: När ryttaren släppt ner tygelhanden mot manken kommer ryttaren att beträffas med 1 minus poäng varje gång som tygeln sträcks i bettet. Det drar dessutom oftast ner på helhetsintrycket vilket i sin tur ger lägre poäng.

Däremot får ryttaren använda benen för att t ex hjälpa hästen att hålla rätt linje eller få den att gå framåt, givetvis inom givna regler. T ex får man inte sporra hästen på bogarna.

quarter4ever skrev:
I cutting så får du inte hjälpa hästen med tygeltag, det får du i herd work
I cutting ska ska du rida på stångbett , i herd work är det fri betsling oavsett ålder på hästen

Du får hjälpa hästen med tyglarna i herd work men desto mindre du gör desto högre poäng, om hästen gör ett bra jobb vill säga.

Däremot ska hästen ha tränsbett i herd work och ridas på två händer.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka