Cutie's Ciaraa!

C

chaarliaejh

Idag har jag hämtat min nya bebis så då borde jag ju visa henne här också! :love: :angel:

Hon blir åtta veckor på måndag, fick henne så tidigt pga. att mamman inte tog hand om ungarna eller lät dem äta.

Så nu har vi två stycken C'c hemma!
Chaarlie Chaapline och Cutie's Ciaraa, dock tyckte jag Ciaraa skulle räcka men min bror tvärvägrade och kallade henne Cutie, så på den vägen är det! ;)

Gick iaf bättre än jag trodde när dom träffade varann, som vanligt ska Chaarlie leka mamma åt dom mindre, men han orkar inte springa runt och busa så det fick hon klara själv. Nu har hon utforskat hela undervåningen och verkar trivas iaf! :)

cutiesciaraa011.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u86/chaarliaejh/cutiesciaraa001.jpg/IMG]
[IMG]http://i166.photobucket.com/albums/u86/chaarliaejh/cutiesciaraa005.jpg

Så på båda två! :)
cutiesciaraa003.jpg

Och så en på bara Chaarlie! :love:
namnls.jpg

ursäkta för stora och suddiga bilder, men jag har fullt upp att titta på den lilla! :'D

Sv: Cutie's Ciaraa!

Hon är jättesöt men alldeles för ung för att lämna sin mamma :cry:. Även om uppfödaren säger att mamman inte låter dem dia etc så behöver de dehär sista veckorna för att "bli katt" avvänjningen när mamman börjar stöta bort dem är en mkt viktig period och behövs för kattens fortsatta liv. Det är också viktigt för den lilla kattungens imunförsvar. Även om det inte funnits någon mamma alls så hade hon behövt ha de sista 4 veckorna tillsammans med sina syskon vilket hade varit värdefullt för henne. Och när hon inte ens är 8 veckor gammal är hon ju inte färdigvaccinerad heller. Har uppfödaren stamnamn? det ser ut så i annonsen.

Ledsen om jag låter negativ men det berör mig illa när som kisseungar måste lämna mamman för tidigt p g a människors okunskap. Lycka till med den lilla oavsett. Hon är mycket söt.

Jag vet, men hon hade bara ett syskon, mamman ville inte ens se dem och lät dom inte äta eller något över huvudtaget. Så hon stötte helt enkelt bort dom.
Vi tyckte också att hon var för ung, men då tog vi henne hellre än att hon kanske tas bort.. Sen vad andra tycker om det är helt oviktigt.

Hon verkar iaf trivas här med våran andra katt, och hon är precis som vilken annan som helst.
Förutom att hon verkar ha tagit våran vuxna katt som extra 'mamma' eller hur jag ska säga..

Jag bli alltid lika upprörd när jag får höra sådana historier om katter som lämnas bort alldeles för tidigt. Varken köpare eller säljare beter sig seriöst när en katt säljs innan 12 veckors ålder.

Att mamman har stött bort ungen är ingen ursäkt till att sälja en så pass ung katt. En veterinär hade inte föreskrivit det. Dessutom undrar jag om det är en uppfödare du har köpt hos eller en privatperson. Alla har skyldighet att rätta sig efter dom regler som är nedskrivna. Jag har kollat upp namnet Cutie och det finns inget sådant uppfödarnamn som är aktiva i dagsläget. Har katten överhuvudtaget stamtavla, vaccinationsintyg etc?

Att du har en annan katt, som extra mamma funkar inte. En kattunge behöver sina syskon och sin mor fram till 12 veckors ålder, dom är utvecklade så. Gränsen ligger inte där för skojs skull.

Är du medveten om att detta kan anmälas som vanvård?

Om du hade läst det första inlägget hade du nog förstått namnet, så det tänker jag inte ens svara på.
Och ja, jag är medveten om att det kan anmälas,
med hade du själv lämnat ett djur som då skulle dött, eller tagit hand om det på ditt bästa sätt och låtit det få en chans att leva?
Jag tycker inte att jag behöver säga mer om det.. Kalla mig oseriös om du vill, tar ändå inte åt mig.

Och vi har inte våran andra katt som extra mamma, menar mer att bebisen ser den som det.

Själv blir jag alltid lika upprörd när det faktiskt finns folk som kan ta hand om djur, men låter bli pga. att dom är för unga, när man vet att den inte ens kommer få ett liv då. Men det är ju jag det.

Bokstaven s lägger man enbart till för att det är uppfödarens stamnamn.

Kattungen skulle få en betydligt bättre och tryggare start på livet om "uppfödaren" själv hade tagit hand om kattungen. D.v.s, gett den mat som du gör nu, samtidigt som den fått dessa fyra sista veckor tillsammans med sin mor och syskon. Fyra veckor är otroligt mycket, hade den varit 11 veckor hade jag dock inte reagerat lika mycket och struntat i att svara på ditt inlägg, även fast det också är väldigt fel. Fyra veckor kanske låter lite i dina öron, men du har antagligen inga som helst erfarenheter av kattuppfödning.

Jag förstår att du vill vara snäll och ta hand om en övergiven liten kattunge, men det här är verkligen brist på kunskap! Kan du tala om för mig varför katten skulle dö utan din "hjälp"?

Jag vet, jag är inte helt dum, men eftersom förmodligen ingen bryr sig om vad min katt heter och vi ville ha olika namn blev det så.

Men är det så svårt att förstå att mamman inte ens ville se ungarna?
Just pga. det hann några redan dö.
Eftersom du inte är insatt i just den här situationen kan du inte svara som du gör eftersom du inte vet allt?!
Och hade inte vi tagit henne hade dom tagit bort kattungarna eftersom dom inte överlever utan mat, och ägaren har inget intresse för fler katter då det inte ens var meningen att dom här skulle komma.

För mig är det brist på kunskap att inte ta hand om djur som behöver det när man har chansen.
Hur som helst bor hon redan här och är som vilken annan kattunge som helst. Jag har inga planer på att låta henne flytta tillbaka pga. att några på buke tycker det. Jag är väl medveten om att hon egentligen är för ung, men nu är det så.
Det är jättesvårt att förklara allt här eftersom du redan verkar ha en bestämd uppfattning om hur det gick till..

Vissa har ju lite svårare än andra att förstå märker jag! -.-
Mamman till katterna lät dom inte äta på något sätt.

Jag kommer inte svara mer här nu iaf. :)

Vissa har ju lite svårare än andra att förstå märker jag! -.-
Mamman till katterna lät dom inte äta på något sätt.

Som Malin L skrev: Varför hade de inte överlevt? Fick de ingen mat hos uppfödaren? En 8 veckors kattunge äter ju fast föda.

Jag misstänker att det är du som har lite svårare än andra, tyvärr.
Läs igenom tråden en gång till, tänk efter och kom tillbaks när du förstår innebörden.

Oavsett situationen, så ska ungen vara i närheten av sin mamma och sina syskon dessa 12 veckor, punkt slut. Annars kan det klassas som djurplågeri.

Jag vet att dom äter fast föda, men mamma till kattungarna jagade ju iväg dom hela tiden, räcker det inte med att några redan hade dött?
Ägaren kunde inte ha fler katter heller.

Japp, skitsvårt har jag det, stackars mig! 8-)
varför lägger ni inte ner tid på saker ni kan göra nånting åt istället för att sitta här och klaga, det kommer ändå inte bli nån skillnad!

Läs igenom tråden en gång till, tänk efter och kom tillbaks när du förstår innebörden.

:rofl:
För du vet ju exakt hur allting här har gått till innan vi fick hem henne och så, men vad bra! Grattis till att du vet mer om min katt och vad som hände i hennes liv innan än vad jag själv gör.

Skicka PM om det är något, den här tråden var inte menad för att ni ska gnälla om hur gammal hon är.

Jag har kollat upp namnet Cutie och det finns inget sådant uppfödarnamn som är aktiva i dagsläget.

Eftersom du är så extremt noga med detaljer borde du även se att katten inte heter S*Cuties. Cuties är uppenbarligen inget uppfödarnamn utan ett namn som TS tycker är fint.

Jag blir lite matt. Jag håller helt med om att kattungar ska vara 12 veckor och jag vet att det är den rekommendation som gäller - men komma dragande med att "det kan anmälas" och "vara vanvård"? Ha lite rimliga proportioner, för sjutton.

Det finns enorma mängder skit och okunskap i huskattvärlden. Många katter som far fruktansvärt illa just för att de är huskatter. Spara på anmälningskrutet till dem som verkligen behöver det i stället för på den här tjejen.

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 121
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 695
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 714
Senast: Korven
·
Gravid - 1år Ny här på bukefalos men varit en tyst läsare i många, många år. Vet inte riktigt vart jag ska börja, har varit kaos i huvudet sen i...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 957
Senast: Lilleknodd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?