Cushings syndrome

biffen

Trådstartare
Har en 25-årig D-ponny på foder som jag misstänker har cushings syndrome. (Godartad cancer i hypofysen vilket ger hormonstörningar)

Hon har lång, lockig päls som inte fälls och hon ser lite hängig ut.
Är dock piggelin att rida ut på - även om det inte sker så ofta - hon är i första hand sällskapsdam.
Jag har inte märkt några fångtendenser - vi har å andra sidan inga kraftiga betesmarker.

Finns det någon som har erfarenhet av cushings o hur man kan behandla eller underlätta för henne på något sätt?? Och framför allt
förhindra att hon får fång.

Just nu är hon i överhull... de har fri tillgång till hö. Däremot har hon senaste halvåret förlorat rygg och rumpmuskulatur. Hon är inte heller fet över revbenen utan normal - men med "höbuk".
Vill ge henne extra proteintillskott, eller kan det vara tokigt med tanke på sjukdomen/fångrisken? Å andra sidan kräver väl äldre hästar ökad kvot? Vad är bäst för gamla hästar att ge i så fall?

Finns det örter eller andra alternativa behandlingsmetoder?

Vill gärna ha tips på hemsidor om sjukdomen också....
 
Sv: Cushings syndrome

Först måste du ju göra en utredning på hästen och verkligen kontatera det är den sjukdomen. Har du gjort det ? Hästar med Cushings syndrom får lätt fång samt att de magrar av...den är inte behandlingsbar, men med rätt vård och ev medicinering kan hästen leva/verka i många år. Men som sagt...åk i väg på kiniken och utred först...därefter vidtar du lämpliga åtgärder.
 
Sv: Cushings syndrome

Det kan även vara så att hon börjar bli gamal... Min halvblod var även han lockig och svårare att hålla musklad, enligt min vet när han var ute till mitt halvblod så var det helt normalt åldrings symtom... Han frös även mera så han fick ha många täcken på vintern då de var ute 10 timmar om dagen...
 
Sv: Cushings syndrome

Ta ut vet och ta prov! Det är dyrt men det är det säkraste sättet att få ett svar.
Vet tar blodprov dag 1, sprutar cortison och ser hur det påverkar hästens blodvärde dag 2. Dex-supp prov.
Personligen hatar jag "kanske", "om" och "tror".
Lycka till!
 
Sv: Cushings syndrome

*häng mig inte* nu kommer en bortförklaring..... *hjäääälp*

Visst skulle det vara det enda raka, men det finns ett dilemma, jag har nämligen sagt upp kontraktet på henne. Jag kommer att lämna tillbaka damen inom ett halvår för jag letar en B-ponny till dottern och behöver platsen.
Jag har pratat med ägarna och de tänker inte "åtgärda" henne - de funderar på att låta henne somna in när jag inte är i "behov" av henne längre. Det tycker inte jag känns kul... :-( det blir ju liksom mitt fel att hon ska tas bort...

Vi har överenskommet att om veterinär skulle behövas till henne så skulle de stå för alla kostnader etc. Men detta vill de inte utreda, och jag känner mig hemsk, men jag tänker inte heller kosta på henne detta - men det känns inte som mitt ansvar trots allt. Det är deras gamla trotjänare (jätteduktig hopponny) som jag bara lånar till sällskap.

Däremot vill jag gärna kunna underlätta hennes sista tid i livet.
Jag tänka mig att köpa ev. extra kosttillskott o dyl.
Läste på en hemsida om örter som kan hjälpa hästar med dessa symptom - ingen som har hört något om dem? De skulle inte heller vara farliga att ge i onödan om det nu inte skulle vara cushings.

*duckar* är det jag som tänker alldeles galet???
 
Sv: Cushings syndrome

Tack!! :bow: :bow:
Jag sökte på eniro men fick bara fram ett fåtal länkar där....
 
Sv: Cushings syndrome

Nej, du tänker inte fel. Hästen är inte din och sedan får den ju sluta sina dagar och därmed slippa eventuellt lidande...Att ge örter eller annat kan du prova med...du vill ju bara försöka underlätta den sista tiden och då tycker jag man får prova vad man vill. Hittills har väl ingen häst dött eller fått men av lite örtpreparat. Endera fungerar det och ger något slags resultat eller så händer ingenting.

www.hippok9.nu
 
Sv: Cushings syndrome

Ta då och läs Ridsports serie om örter och andra tillskott skriven av en veterinär, där står det klart och tydligt hur farligt örter kan vara, exempelvis finns det starka misstankar om att de kan framkalla fång - och det är väl det sista man vill på denna ponny?
Jag blir tokig på okunniga människor som slänger ur sig okunniga "tips" till andra som kanske är ännu sämre rustade att bedöma om det är bra eller dåliga tips :devil: Det fins så gott som INGEN forskning på vad örter åstadkommer i hästkroppen och ändå testas det vilt med både det ena och det andra - hur tänker man som hästägare då egentligen? Tar man ansvar för en individ som inte själv har möjlighet att bestämma vad den stoppar i sig? :mad: Stackars, stackars hästar...
 
Sv: Cushings syndrome

Cushing syndrom brukar behandlas med cellgift (Lysodren) som är baserat på DDT.... Min hund har den sjukdomen o står på behandling. Det krävs en massa provtagningar och koll av binjurar för att se om dom dom är förstorade pga av att dom arbetar på högtryck med att prodocera för mkt kortisol (kortison). Medecinen är giftig o det finns en hel del föreskrifter för den som ska ge djuret det. Du får inte ta i tabl med händerna, måste ha skyddshandskar, avföringen MÅSTE plockas upp mm mm mm. Min hund svarar dåligt på Lysodren, han blir sämre, så vi tar var dag som den kommer o när det blir för jobbigt då är det dax att få resa till Regnbågens Land.....
Jag tycker absolut att Ni (ägaren till hästen) ska ta kontakt med vet o kolla upp det. Det är en tråkig sjukdom o hästen lider...
Bara för min guldklimp inte tål behandlingen finns det ju inget som säger att inte andra djur klarar det!
Lycka till!
 
Sv: Cushings syndrome

peter_lundin skrev:
Cushing på häst är inte samma som cushing på hund, Lysodren går inte att använda.
PL
Jaså??! Ojdå, det visste inte jag.... På vilket vis är det olika?? :confused:
 
Sv: Cushings syndrome

Eftersom situationen är som du beskriver, så tycker jag att du först kan kolla upp lite mer "troliga" orsaker.... Först, har du räknat en foderstat åt henne? Det första jag tänker på är att den kanske inte är i balans, och det fattas något... Men innan man börjar hälla i dom någonting så bör man nog veta vad dom får i sig nu, alltså näringsvärdena. Sen, eftersom hästen börjar bli gammal och inte arbetas nämnvärt, så kan den faktiskt börja falla ur pga av det. Att hästen skulle ha den cushings, är väl kanske det man kan börja fundera på när man noga har kollat upp och uteslutit alla andra saker.
 
Sv: Cushings syndrome

Ta då och citera ur tidningen då eftersom jag ej har den...okunning är jag knappast...det är inte meningen man ska springa och inhandla alla de örter man tycker ser bra ut, utan självfallet ta reda på egenskaperna hos varje preparat. KAN vara farliga och STARKA misstankar är väl bara ett antagande utan egentliga bevis eller hur...Hade det stått: DET FRAMKALLAR ja då kommer saken i annat ljus. Allt är inte svart eller vitt...det finns mellanting på allt också...
 
Sv: Cushings syndrome

Då kan ju du i stället ta fram FAKTA på vad vilka örter hjälper mot.

Att tipsa någon att prova örter för att de antingen hjälper eller inte har någon verkan alls är mina ögon oerhört okunnigt och blåögt, i det här fallet rent av fatalt.

Vill man vara kunnig är det däremot ett bra tips att läsa Ridsport, där (bl a, finns ju även på andra håll) finns massor av verifierad kunskap att inhämta.

Vill också tillägga att mitt inlägg inte bara vänder sig emot dig - det var droppen som fick bägaren att rinna över - utan även alla andra som tipsar om sådant som de egentligen inte har någon eller mycket dålig kunskap om, det vimlar det av både på internet och i verkliga livet. Det som är skrämmande är att de som kan ännu mindre kanske följer råden - med ibland stort lidande för hästen. Ofta går tipsen ut på att expermintera med en massa hokuspokus alternativa metoder i stället för att ta hästen till veterinär som faktiskt har längst utbildning på att behandla häst. Helt obegripligt. Är hästen sjuk eller dålig ska den under vård, det är vårt lagstadgade ansvar.
 
Sv: Cushings syndrome

Men herregud så upprörd man kan bli..hästen ska ju avlivas i vilket fall som helst..eller hur ? Jag vet inte vad du räknar som fakta...för en del räknas oberoende studier som fakta en del vill se forskningsresultat...och då räknar dom detta som fakta...Enskilda människors erfarenhet kan också vara fakta men kanske har liten betydelse i dagens samhälle då allt baseras på forskares resultat...Mina egna erfarenheter (och kanske andras) verkar då inte räknas. Din fakta verkar ju vara en tidning...så fakta kan väl komma från många håll eller hur ? OM en sak oavsett vad det handlar om FUNGERAR på min häst ( och andras) fast forskningen säger tvärtom...vilken åsikt räknas då ? Givetvis ska hästen komma under veterinärvård..det har jag inte påstått den inte ska..men det finns ju inget som säger att 2 saker kan gå hand i hand...Det ena behöver ju inte utesluta det andra i vissa fall..Men den som hade hästen nu ska ju trots allt lämna tillbaka den eftersom det ej är hennes häst, hon vill inte lägga ned pengar på annas häst...ägarna ska avliva den...så den kommer ju inte hamna under någon vård oavsett vad vi tycker den ska göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Cushings syndrome

Jag tycker att det är upp till var och en att testa örter eller annat på sig själv. Men ska det göras på häst ska det finnas FORSKNINGSSTUDIER på om/vilken verkan substansen har på hästen, vi har ingen rätt att hålla på och experimentera med dem och deras hälsa.
Sen tycker jag att det är ett hänsynslöst uttalande att tycka att man kan testa för att den ändå ska avlivas. Så vitt jag vet (apropå en annan tråd som just nu pågår här) krävs det dessutom tillstånd för att göra experiment på djur, och det tycker jag är just precis vad många av trådarna här handlar om. Okunskapen är i många fall svindlande.
 
Sv: Cushings syndrome

För att råda om en behandling, alternativ eller ej, anser jag att det krävs 1) en klar diagnos, 2) att man är väl insatt i vad denna diagnos innebär för kroppens funktion och eventuella förändringar i möjligheten att metabolisera olika substanser samt 3) man har goda kunskaper i verkningsmekanismen av det preparat man rekommenderar.


Att "mixtra" med örter till en häst som MISSTÄNKS ha Cushing (men som lika gärna efter beskrivningen kan ha hjärtproblem,levertumörer, massiva parasitangrepp eller i princip vad som helst) måste anses riskabelt. Vad hästen behöver är en veterinärundersökning/utredning eller, eftersom detta inte går att erbjuda, en väl komponerad foderstat och fö optimal levnadsmiljö.

Ett blodprov kostar emellertid inte så mycket att det borde utgöra ett problem ekonomiskt sett. Om hästen har ett sjukdomssyndrom som orsakar lidande och som inte kommer att behandlas pga anledningar vi kunnat ta del av här ovan, är kanske det mest humana att låta avliva den tidigare.

Jag har också erfarenhet av diverse medikament, men kan fortfarande inte rekommendera en lämplig behandling utan att först ha undersökt den aktuella hästen och ställt en diagnos. Såväl vetenskap som beprövad erfarenhet står sig rätt slätt om man skjuter i blindo.

Argumentet att prova en örtbehandling till en häst "som ändå ska avlivas" låtsas jag inte om. Något så enfaldigt måste ha varit en ren felskrivning.
 
Sv: Cushings syndrome

Känner en häst med cushings och honom har de inte utrett men allt tyder på att det är det.
De har bla ändrat maten till honom så han inte får något socker då det tydligen är en form av diabetes. Alltså ingen betfor! På den här hästen tog de bort betforen han fått senaste åren (troligen har han haft sjukdomen i åtminstone tre-fyra år..) och vips blev hästen HÄST igen! Pigg o glad och ville vara med i flocken igen.
Han fick fång av i princip inget bete en sommar, massa olika konstiga "sjukdomssymtom" hade ha men inga prover visade några som helst fel, men nåt fel var det! borrelia o erlichiassymtomen hade han bla men inget av det var det alltså.
Ägaren gjorde alltså allt för att få veta vad det var, men vet hittade inget och tillslut läste ägaren om detta(cushings) på internet och testade det här med maten bla. Då först började man misstänka att det var cushings det handlade om.Däremot verkar vet inte så intresserad av att göra massa tester då det är en såpass gammal häst..

Maten i hans fall har gjort mycket, fri tillgång på hö är ju bra samt att ge krafft ofta men mindre mängd.

Han har även han massa päls lockig, som han inte släpper, ens till sommaren. Då är det klippning som gäller för hans egen skull. det växer snart ut igen dock. Så det får man ju underhålla då.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Vat inte om denna tråd ska ligga här men efter som att det tydligen kan ge fångsymtomer mm så tänkte jag att det kanske går in här...
Svar
4
· Visningar
8 121
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp