Cushings syndrome

Sv: Cushings syndrome

Bara en liten kommentar..

Min förstaponny hade lång och LOCKIG vinterpäls under säkert de sista tio åren (han blev 33). Dock INGA andra av symptomen på cushings (dvs han drack normalt, kissade normalt, inga andra problem och fick aldrig fång ens på gamla dagar när han had elite problem med kolik pga tänderna).

Så lång, lockig päls BEHÖVER INTE vara cushings.

Sen, att de tappar muskler i överlinjen som gamla är mer regel än undantag, så är det bara inom vad som kan anses vara 'normalt åldersrelaterat' behöver inte heller det betyda något.
 
Sv: Cushings syndrome

GiG skrev:
Ta då och läs Ridsports serie om örter och andra tillskott skriven av en veterinär, där står det klart och tydligt hur farligt örter kan vara, exempelvis finns det starka misstankar om att de kan framkalla fång..

Du blir tokig på okunniga människor som petar i sina hästar örter, jag blir tokig på folk som läser artiklar som Fan själv läser bibeln.

I artikeln står det att man INTE VET om örter/vissa örtblandningar kan utlösa fång och eftersom man INTE VET så avråder man från användadet av detta. Just för man inte är säker på om det kan orsaka fång eller ej.

Det står inte ett LJUD om 'starka misstankar'
 
Sv: Cushings syndrome

Alexandra_W skrev:
Du blir tokig på okunniga människor som petar i sina hästar örter, jag blir tokig på folk som läser artiklar som Fan själv läser bibeln.

I artikeln står det att man INTE VET om örter/vissa örtblandningar kan utlösa fång och eftersom man INTE VET så avråder man från användadet av detta. Just för man inte är säker på om det kan orsaka fång eller ej.

Det står inte ett LJUD om 'starka misstankar'


Jag citerar:
-Det är helt förkastligt, säger han (vet Ove Wattle vid SLU som doktorerat på fång, min anm) om att ge tillskott som ett universalhjälpmedel till en fångdrabbad häst.

Vad gäller örter avråder han från att ge det till fånghästar.
- Man vet inte tillräckligt om hur de verkar. Vi har sett fall på kliniken där hästar fått fång när de inte varit på bete. När vi frågat hästägaren om något annat ändrats för hästen har några nämnt att den satts på örtpreparat. Vi vet inte om det var orsaken, men vi kan inte utesluta det och rekommenderar nu att fånghästar inte får örter. Även om dessa inte är farliga blir hästarna sällan bättre. Det finns växter som är kända för att framkalla fång.
 
Sv: Cushings syndrome

GiG skrev:
Jag citerar:
-Det är helt förkastligt, säger han (vet Ove Wattle vid SLU som doktorerat på fång, min anm) om att ge tillskott som ett universalhjälpmedel till en fångdrabbad häst.

Vad gäller örter avråder han från att ge det till fånghästar.
- Man vet inte tillräckligt om hur de verkar. Vi har sett fall på kliniken där hästar fått fång när de inte varit på bete. När vi frågat hästägaren om något annat ändrats för hästen har några nämnt att den satts på örtpreparat. Vi vet inte om det var orsaken, men vi kan inte utesluta det och rekommenderar nu att fånghästar inte får örter. Även om dessa inte är farliga blir hästarna sällan bättre. Det finns växter som är kända för att framkalla fång.

Ja, det var just det jag sa, de VET INTE om örterna ger fång, och därför avråder de att användningen av örter till fånghästar.

Det står INGENTING om några 'starka misstankar' utan just det att de INTE VET..

Och det är skäl nog att inte ge fånghäst örter, där säger jag inte emot, däremot säger jag emot felciteringen där 'vi vet inte' blev 'vi har starka misstankar'. Det må de kanske ha, men det nämndes inte i artikeln.

Att försöka bota fång med örter har jag aldrig trott på ;)
 
Sv: Cushings syndrome

Alexandra_W skrev:
Ja, det var just det jag sa, de VET INTE om örterna ger fång, och därför avråder de att användningen av örter till fånghästar.

Det står INGENTING om några 'starka misstankar' utan just det att de INTE VET..

Och det är skäl nog att inte ge fånghäst örter, där säger jag inte emot, däremot säger jag emot felciteringen där 'vi vet inte' blev 'vi har starka misstankar'. Det må de kanske ha, men det nämndes inte i artikeln.

Att försöka bota fång med örter har jag aldrig trott på ;)

Starka misstankar var inte ett citat ur tidningen utan ett ganska relevant antagande eftersom veterinärerna numera avråder helt från örter till fånghästar. I synnerhet om man beaktar hur försiktigt veterinärer uttalar sig om saker och ting som det inte finns forskningsresultat kring. I serien tror jag (rätta mig om jag minns fel) att det inte finns ett enda resultat baserat på forskning så som den ska gå till för att vara tillförlitlig. Med andra ord, (hittills) inte en enda ört med bevisad effekt, positiv som negativ. Hur vågar man då ge det till sin häst?
 
Sv: Cushings syndrome

Tycker det börja likna en barfotatråd.. "Alla hästar kan gå utan skor". För att inte tala om vad utanför ämnet det blev..

Må hända att det inte finns forskning, men för mig så säger forskningen inte allt. Varför då? Jo, för vi har individer. Jag har två individer varpå den ena svara positivit på örter, medans den andra inte tar åt sig den hjälpen alls.

Jag har även haft en häst med kroniskt fång från en sjukdomsförgiftning i tre- fyra års tid. När han började med örter så blev det en enorm skillnad och han fungerade så fullt ut han kunde om man bara hade öga för att se när anfallen var på G för att hejda dem.

Har bara sett positiva effekter av örter på de hästar som är mottagliga så nog kommer jag fortstätta med örter oavsett vad, vad mina ögon sett kan ingen någonsin ta ifrån mig. Därmot kan jag inte förstå hur folk vågar stoppa i sina hästar Butta som enl. många vettar jag pratat med kan utlösa fång alt. stör magen så pass att hästen inte blir frisk om det är en känslig individ som redan har fång.



MVH/
 
Sv: Cushings syndrome

Se där, med butta finns det uppenbarligen kända biverkningar som gör att man kan överväga fördelar och nackdelar med behandlingen. Hur är det med örter? Hur visste du innan hur dina hästar skulle reagera på örterna och hur vet du att de inte har några negativa biverkningar som du kanske inte märkt ännu (kanske aldrig märker)?
Näe, chansa med oskyldiga hästars väl och ve borde vara förbjudet - anser jag.
 
Sv: Cushings syndrome

GiG skrev:
Se där, med butta finns det uppenbarligen kända biverkningar som gör att man kan överväga fördelar och nackdelar med behandlingen. Hur är det med örter? Hur visste du innan hur dina hästar skulle reagera på örterna och hur vet du att de inte har några negativa biverkningar som du kanske inte märkt ännu (kanske aldrig märker)?
Näe, chansa med oskyldiga hästars väl och ve borde vara förbjudet - anser jag.

När det gäller kemiskt eller syntetiskt framställda produkter så finns det inräknat ev. biverkningar så helt klart att man tydligt bör se om man är vaken om det blir en biverkning. Beroende på "skada" och biverkningar så tar jag beslut efter det. När det gäller örter så vet man av erfarenhet att en häst kan bli sämre (likaså homeopati) först innan det vänder. Jag har bara sett den biverkningen av alger och homeopati inte av rena örter.

När jag började med örter, var på just fånghästen, så hade jag inget val som jag såg det. Ingen trodde på mig att han hade fång lika lite att han hade ekförgiftning = fick ingen hjälp så jag fick då ta tag i det hela själv och leta info och så vidare. Och av effekterna utifrån det har det sedan rullat på. När det gäller långsiktiga ev. negativa effekter så finns inget att gå på, men så länge hästen blir bättre utifrån ev. problemet så bryr jag mig faktiskt inte om den ev. långsiktiga negativa effekten då man i troligaste mån i så fall skulle behöva ge en häst otroliga mängder under mkt. lång tid och inte under intrevaller som jag ger.
Vissa örter kan ge negativa effekter under vissa förhållanden och då ger jag dem inte.

I mångt och mycket så måste man se till att skaffa sig den kunskap man kan om problemet i sig vad man stoppar i sin häst o.s.v.

MVH/
 
Sv: Cushings syndrome

Är detta syndrom samma som det man kallar "fårsjukan"?
 
Sv: Cushings syndrome

GiG skrev:
Starka misstankar var inte ett citat ur tidningen utan ett ganska relevant antagande eftersom veterinärerna numera avråder helt från örter till fånghästar. I synnerhet om man beaktar hur försiktigt veterinärer uttalar sig om saker och ting som det inte finns forskningsresultat kring. I serien tror jag (rätta mig om jag minns fel) att det inte finns ett enda resultat baserat på forskning så som den ska gå till för att vara tillförlitlig. Med andra ord, (hittills) inte en enda ört med bevisad effekt, positiv som negativ. Hur vågar man då ge det till sin häst?

HR vågar du släppa din häst på bete? Det kan finnas ÖRTER där.. :devil:

Hästar har sen urminnes tider ätit örter. Om det är annat än för att det är gott och de får omväxling i kosten kan diskuteras. Det finsn örter/växter som är OTROLIGT giftiga dock och det ska man vara medveten om.

Hur vågar vi människor äta örter, finns det forskning på det?

Jag ger ibland mina hästar örter. Jag ger det ALDRIG istället för veterinärmedicinsk behandling. Däremot kan jag ge örter i samråd med veterinär, eller ge örter för att uppnå något annat.

Några ex:

Valacken äter djävulsklorot i perioder när han har det jobbigt med sin has. Helt enkelt för att DK:n fungerar bra på honom (haft andra hästar det gett noll resltat på) och 'räcker'. Butta fungerar också, men det har mer biverkningar och känns för mig onödigt starkt. Om jag anser att jag behöver den starkare effekten får han butta. Veterinär är införstådd i örterna och tycker det är helt okej. Hästen har heller inte fått annat än positiva effekter av det.

FÖRSTA gången jag provade hade jag ju ingen aning hur MIN häst skulle reagera på DK, men jag läste på noga innan och VALDE att ta risken. Förstagångsrek av djävulsklo kom för övrigt från VETERINÄR och stöttades av min equiatriker.

Sen, unghästen äter just nu gullris, ska äta några veckor till,s en ska hon äta tre veckor maskros och sen tre veckor rölleka. Det är på equiatrikerrekommendation, och jag har noga läst på om dem OCH förankrat det hos vet.

Apropå vet och örter, vet rek mig att utvärtesbehandla utslag med vitlök pressad i olja igår. Helt enkelt för att han anser att det är en huskur som fungerar och att det är bättre om det räcker med det än skriva ut receptbelagd salva. Han informerade dock noga om att det gäller att vara försiktig och ha koll då vitlök är 'starkt'.

Men för mig handlar det om att läsa på innan. Och sen välja att ta risken. När det gäller penicillin har jag alltid risken att hästen kan bli ännu sämre och kanske tom dö om jag använder det. Men vad händer om jag låte rbli etc. Någonstans gör jag ett VAL och en RISKBEDÖMNING. Exakt samma sak gör jag med örter.

Mina hästar har fö örtinsådd i sin vinterhage..
 
Sv: Cushings syndrome

Alexandra_W skrev:
HR vågar du släppa din häst på bete? Det kan finnas ÖRTER där.. :devil:

Hästar har sen urminnes tider ätit örter. Om det är annat än för att det är gott och de får omväxling i kosten kan diskuteras. Det finsn örter/växter som är OTROLIGT giftiga dock och det ska man vara medveten om.

Hur vågar vi människor äta örter, finns det forskning på det?

Jag ger ibland mina hästar örter. Jag ger det ALDRIG istället för veterinärmedicinsk behandling. Däremot kan jag ge örter i samråd med veterinär, eller ge örter för att uppnå något annat.

Några ex:

Valacken äter djävulsklorot i perioder när han har det jobbigt med sin has. Helt enkelt för att DK:n fungerar bra på honom (haft andra hästar det gett noll resltat på) och 'räcker'. Butta fungerar också, men det har mer biverkningar och känns för mig onödigt starkt. Om jag anser att jag behöver den starkare effekten får han butta. Veterinär är införstådd i örterna och tycker det är helt okej. Hästen har heller inte fått annat än positiva effekter av det.

FÖRSTA gången jag provade hade jag ju ingen aning hur MIN häst skulle reagera på DK, men jag läste på noga innan och VALDE att ta risken. Förstagångsrek av djävulsklo kom för övrigt från VETERINÄR och stöttades av min equiatriker.

Sen, unghästen äter just nu gullris, ska äta några veckor till,s en ska hon äta tre veckor maskros och sen tre veckor rölleka. Det är på equiatrikerrekommendation, och jag har noga läst på om dem OCH förankrat det hos vet.

Apropå vet och örter, vet rek mig att utvärtesbehandla utslag med vitlök pressad i olja igår. Helt enkelt för att han anser att det är en huskur som fungerar och att det är bättre om det räcker med det än skriva ut receptbelagd salva. Han informerade dock noga om att det gäller att vara försiktig och ha koll då vitlök är 'starkt'.

Men för mig handlar det om att läsa på innan. Och sen välja att ta risken. När det gäller penicillin har jag alltid risken att hästen kan bli ännu sämre och kanske tom dö om jag använder det. Men vad händer om jag låte rbli etc. Någonstans gör jag ett VAL och en RISKBEDÖMNING. Exakt samma sak gör jag med örter.

Mina hästar har fö örtinsådd i sin vinterhage..

Vilka örter finns på mitt bete?

Om människor VÄLJER att äta örter är det upp till var och en, dessutom finns det väl viss forskning på vad örter gör på människa, dock inte på häst?

Att välja en ört framför en medicin är för mig som att sticka huvudet i sanden. Som att välja ett flug-/myggmedel där det inte står något på flaskan om hur giftigt det är - bara för att det de facto inte är undersökt, istället för att välja en flaska godkänd av Kemikalieinspektionen med kända risker. Medicinerna är grundligt testade och både positiva och negativa effekter klarlagda, örterna säljs med mördande reklam utan ett ord om negativa effekter. Du VALDE att ta risken på hästens bekostnad, om det inte hade gått bra. Skrämmande experminterande i mina ögon.

Undrar också hur mycket införstådd veterinären är eller om han/hon bara uppgivet skakar på huvudet inombords och tycker att det är lika bra att låta "tokiga" hästägare hållas - så länge de inte gör något allt för drastiskt. Vi är ju trots allt deras kunder och inkomst.

Vad har equatrikern för utbildning som du litar så mycket på?
 
Sv: Cushings syndrome

peter_lundin skrev:
Cushing på häst är inte samma som cushing på hund, Lysodren går inte att använda.
PL

Jag undrar också. Sjukdomen måste väl ändå vara samma rent fysiologiskt sett. Något annat kan jag inte hitta bland mina anteckningar från föreläsningarna i endokrinologi. Är det inte bara så att lysodrenbehandling på häst skulle bli för dyrt som gör att man inte behandlar häst som man gör med hund?
 
Sv: Cushings syndrome

Nej det är inte samma fysiologiskt sett, på hund sitter problemet i binjurebarken o det är den man delvis dödar av med lysodren, på häst sitter problemet i hypofysen. Obs jag talar nu om equine cushing inte om perifer cushing/EMS/insulinresistens.
PL
 
Sv: Cushings syndrome

Sitter det alltid i hypofysen hos häst då? Det kan väl även hos hund sitta där. Det är väl det man kollar med ACTH-stimulering kontra dexametason-screening, alltså VAR problemet sitter. Var ett tag sen jag läste om det men har för mig att antingen är det fel från hypofysen till binjurebarken (det du menar häst har) eller så funkar den vägen normalt medan sedan binjurebarken producerar för mycket trots normalt påslag från hypofysen.
 
Sv: Cushings syndrome

Bara en liten kommentar..

Min förstaponny hade lång och LOCKIG vinterpäls under säkert de sista tio åren (han blev 33). Dock INGA andra av symptomen på cushings (dvs han drack normalt, kissade normalt, inga andra problem och fick aldrig fång ens på gamla dagar när han had elite problem med kolik pga tänderna).

Så lång, lockig päls BEHÖVER INTE vara cushings.

Sen, att de tappar muskler i överlinjen som gamla är mer regel än undantag, så är det bara inom vad som kan anses vara 'normalt åldersrelaterat' behöver inte heller det betyda något.

Tog ni prover då?
För mitt sto hade inga andra symptom än pälsen. Dock visade proverna det.
 
Sv: Cushings syndrome

Hej!
Jag har en ponny som är 20 år, han är frisk och glad och visar bara livslust. Vi har upptäckt knölar på hans rumpa och undrar vad detta kan vara, ett tag trodde vi på cancer men det är många som har sagt diabetes. Jag började leta runt bland artiklar om diabetes och tillslut hittade hit, är de någon som vet om denna symtom kan tyda på cushings syndrome eller diabetes?
tacksam för svar
 
Sv: Cushings syndrome

Tror att diabeteshästar har svårare att göra sig av med slaggprodukter, men hur stora är knölarna?
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Vat inte om denna tråd ska ligga här men efter som att det tydligen kan ge fångsymtomer mm så tänkte jag att det kanske går in här...
Svar
4
· Visningar
8 121
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp