Mia_R

Trådstartare
Idag har vi varit på återbesök och lämnat nytt urin- och blodprov från sjuklingen. Han är ju fortfarande väldigt pigg och glad, men nu tror de att han kan ha cushing. Jag har bara stött på det på häst tidigare men förstår ju att det kan drabba alla varmblodiga däggdjur även om jag inte hört om det på hund tidigare.

När jag bildgooglar så ser de flesta hundar på bild ut att vara rejält överviktiga vilket han inte är, det de verkar ha gemensamt är åldern, han blir 11 i slutet av februari. Det som oroar mest är anemin, vad beror den på? Kan det vara andra tumörer som spökar? Är det någon som har en hund med cushing, hur har det fungerat att medicinera? Ras, kön, ålder, foder?

Jag har länge tänkt börja med BARF igen men har dragit mig en del pga att det är ganska kladdigt och platskrävande men jag har väldigt goda erfarenheter av att fodra med det, så nu har jag beställt lite magert godis till i första hand lillskrutten och ska börja fixa med det i helgen. Någon som har gett BARF till en hund med cushing?

Jag har haft en hund med Cushings och har två vänner som också haft hundar som varit drabbade.

Min hund var inte tjock, däremot kan sjukdomen ge hängande buk. Kortison ger också en stark hungerskänsla som såklart kan bidra till överviktig. Men överviktig gör inte att hunden får Cushings så jag har svårt att se hur fodret skulle påverka. Tumören kan sitta i hypofysen, där är de ofta godartade, och i binjuren. För min hund satt den i binjuren och var elakartad. Hon medicinerades och mådde bättre ett tag men i hennes fall växte tumören snabbt och medicinen klarade ganska snart inte av att trycka tillbaka kortisonet. Min vänners hundar hade godartade tumörer och den ena medicinerades en längre period med goda resultat.

Jag har haft en hund med Cushings och har två vänner som också haft hundar som varit drabbade.

Min hund var inte tjock, däremot kan sjukdomen ge hängande buk. Kortison ger också en stark hungerskänsla som såklart kan bidra till överviktig. Men överviktig gör inte att hunden får Cushings så jag har svårt att se hur fodret skulle påverka. Tumören kan sitta i hypofysen, där är de ofta godartade, och i binjuren. För min hund satt den i binjuren och var elakartad. Hon medicinerades och mådde bättre ett tag men i hennes fall växte tumören snabbt och medicinen klarade ganska snart inte av att trycka tillbaka kortisonet. Min vänners hundar hade godartade tumörer och den ena medicinerades en längre period med goda resultat.
Hur upptäcktes det att din hund hade cushings och att det satt i binjuren? Min lillskrutt åkte ju in akut och diagnostiserades med akut pankreatit först och de gjorde både vanlig röntgen och ett UL av lever och bukspottkörtel. Nu vet inte jag var binjurarna sitter i förhållande till lever och bukspottkörtel men kan ju tycka att de borde kollat även njurarna då han hade lågt på dem och högt på både lever,bukspottkörtel och insulin.

Problemet är ju även att han har lätt anemi och det gör att jag är orolig för fler tumörer men tycker att även det borde synts på UL. :(

Min hund som gick bort för tre veckor sedan hade cushings. Han va absolut inte överviktig Han var dock tax blandning och taxar får oftare cushings, vi började undersöka då han drack mycket och va väldigt hungrig, vi va sedan nere i Malmö och ultraljudade och han fick då diagnosen.

Min hund som gick bort för tre veckor sedan hade cushings. Han va absolut inte överviktig Han var dock tax blandning och taxar får oftare cushings, vi började undersöka då han drack mycket och va väldigt hungrig, vi va sedan nere i Malmö och ultraljudade och han fick då diagnosen.
Hur länge fick ni behålla honom efter diagnos och fungerade det för er att medicinera?

Voff är en äldre omplacerad cocker och min erfarenhet är ju att de alltid är hungriga, precis som labbar, så jag har inte reagerat på någon ökad aptit. Han får det han ska ha och inget mer, det hindrar ju inte honom från att försöka stjäla eller leta efter något ätbart om tillfälle ges, men det har jag enbart sett som naturligt och typiskt för rasen.

Hur länge fick ni behålla honom efter diagnos och fungerade det för er att medicinera?

Voff är en äldre omplacerad cocker och min erfarenhet är ju att de alltid är hungriga, precis som labbar, så jag har inte reagerat på någon ökad aptit. Han får det han ska ha och inget mer, det hindrar ju inte honom från att försöka stjäla eller leta efter något ätbart om tillfälle ges, men det har jag enbart sett som naturligt och typiskt för rasen.

Han togs bort mindre än ett år efter diagnos, det hade inget med Cushingsen att göra dock. Medicinen funkade jättebra, inom 3 dagar va drickandet normalt igen, hungrigheten tog längre tid men en del av den va nog att han va äldre med, han va 11 när han fick diagnos. Han fick från början 30mg om dagen men sen gick vi ner till bara 10 om dagen. För mig va nog Cushingen den minst jobbiga av de diagnoser han fick på slutet. Han hade varit en väldigt frisk hund tills året innan han dog och med medicin va han glad till ungefär 2 månader innan jag tog bort honom då det verkade som att alla ålderkrämpor kom samtidigt

Hur upptäcktes det att din hund hade cushings och att det satt i binjuren? Min lillskrutt åkte ju in akut och diagnostiserades med akut pankreatit först och de gjorde både vanlig röntgen och ett UL av lever och bukspottkörtel. Nu vet inte jag var binjurarna sitter i förhållande till lever och bukspottkörtel men kan ju tycka att de borde kollat även njurarna då han hade lågt på dem och högt på både lever,bukspottkörtel och insulin.

Problemet är ju även att han har lätt anemi och det gör att jag är orolig för fler tumörer men tycker att även det borde synts på UL. :(
Det började med att jag reagerade på att hon drack mer vatten, ökad törst är ett vanligt första symtom. Diskuterade det med veterinär som tyckte att det inte fanns något att undersöka eftersom det var så diffusa symptom. Ökad matlust, hon var inte "äta allt" hunden innan sjukdomen men nu fick man passa fingrarna om man gav henne något ätbart. Sen tappade hon päls och fick en kall fläck på svansen.

När vi besökte veterinären misstänkte de genast Cushings och de kollade upp kortisolet, sen gjordes även ett provokationstest för att fastställa diagnos. De gjorde ett ultraljud på binjurarna men såg inget utan tumören sågs vid ett ultraljud vid ett senare tillfälle, det är lite så man får slå fast var den sitter - genom uteslutningsmetoden. Tyvärr inte tumörerna inte alltid så stora att de syns, det har jag bittert fått erfara. Min tik hade många, fast de bara såg en.

Till skillnad från Hazel var min hunds sjukdom otroligt jobbig, båda för mig om för henne. Men jag har som sagt vänner som upplevt samma sak som ovan så det beror helt klart på vilken variant hunden fått och såklart om tumören är elakartad eller inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 436
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023