Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en fråga om hon har cushing då krullig svans skulle vara ett symptom på det. Hon har inga andra symptom, av de jag kunnat läsa mig till. Varken man eller päls är krullig, bara svansen. Hon svettas aldrig, utom vid hård träning, är lagom i hull, dricker och kissar normalt och var bland de första i flocken att börja fälla vinterpälsen. Är lite omusklad just nu, men hon har inte blivit riden mycket i vinter, mest lugna promenader i halka och snö.
Personen som sa detta till mig i dag var så säker på sin sak att jag börjar bli orolig. Hon påstod att krullig svans ofta är första symptomet och att det är bäst att börja behandling innan det kommer andra symptom. Kanske ska tillägga att hon hade vågig svans då jag köpte henne för 1,5 år sedan. Så det är inget som kommit nyligen. Hon hade en infektion i slidan förra sommaren och vi hade veterinärbesök några gånger under tiden hon behandlades. Ingen av de veterinärer som såg henne då sa något svansen. Har någon här haft häst med cushing som börjat med krullig svans?
Personen som sa detta till mig i dag var så säker på sin sak att jag börjar bli orolig. Hon påstod att krullig svans ofta är första symptomet och att det är bäst att börja behandling innan det kommer andra symptom. Kanske ska tillägga att hon hade vågig svans då jag köpte henne för 1,5 år sedan. Så det är inget som kommit nyligen. Hon hade en infektion i slidan förra sommaren och vi hade veterinärbesök några gånger under tiden hon behandlades. Ingen av de veterinärer som såg henne då sa något svansen. Har någon här haft häst med cushing som börjat med krullig svans?