Sv: Curla eller driva på?
Men jag skulle aldrig komma någon vart med henne genom att trycka ner det lilla självförtroende som finns.
Om det är denna reaktion du får på kritik så kanske du gör det helt fel?
kritik bör man lära sitt barn att det är inget man ska varken göra sig ledsen över eller ta åt sig på ett personligt plan men för den sakens skull behöver man inte kritisera på ett negativt sätt.
Kritik behöver barnen inte få från mig, det får de mycket från sin lärare. Dottern kommer hem ibland och är ledsen pga av lärarkritik.
Detta är precis det jag menar: då tar hon ditt beröm heller inte på allvar. För du "vet ju ingenting" och du "tycker allting är bra ju" blir oftast svaren har jag erfarit (även från mig själv som klämt ut samma om min mor, hon tycker jag är så söt och duktig och himla fin i ridningen medan jag tycker tvärt om- vad vet hon egentligen, hon ser ju bara det positiva ibland
).
så det är väl självklart att jag berömmer det som är bra.
Och jag har absolut inte sagt något annat! Däremot tycker jag personligen att om man undanhåller kritik så blir berömmet meningslöst på något vis. Mindre trovärdigt.
Inget bollsinne så bollsporter går bort.
Om man tänker i andra änden då- det finns massor med barn som hatat pianolektionerna som deras föräldrar tvingat dem att gå (jobbigt, de är inte duktiga, omotiverat, tråkigt osv), men senare när de blivit vuxna så har de varit väldigt tacksamma för det. Allt kan inte vara roligt, härligt, trevligt, självstärkande osv. det finns saker man måste göra som man avskyr, ogillar och ibland rubbas självförtroendet. Sådant är ju livet och jag tycker att det är viktigt att visa barn hur det funkar också så att de inte chockas när de blir äldre (ungefär som när man aldrig tvättat kläder i sitt liv och det känns som att man bör få nobelpriset bara man luskat ut hur man drar igång maskinen..).
Detta är ju bara mina tankar och hur jag upplever saker och ting. Du får ta till dig det som du tycker låter bra i dina öron (om det ens är något)
Min bror är ju motsatsen till mig: han är ganska tyst, sämre självförtroende och omotiverad många gånger. Men han tycker också att det är viktigt med kritik för att stärka sig som person och min mor (som för övrigt är pedagog för yngre barn i 1-5:e klass och särskolan) har arbetat på liknande vis med honom.