CT röntgen

Sv: CT röntgen

Jag fick det, men det börjar bli ett par år sedan så jag vet inte hur relevant det är, men veterinären visste helt enkelt inte riktigt vad som var felet så då fick det lov att blir en CT-röntgen för att få svar. Men innan hade vi testat UL, vanlig röntgen, provtagning och behandling utan resultat, eller snarare att det var något men de vist inte vad.
Men med hjälp av CT så såg de att han hade cancer på flera ställen och att den dessutom växte snabbt, de jämförde med slät röntgenbilderna och såg att de som såg ut som små fläckar en månad tidigare var rejäla tumörer. Så vi avlivade honom två dagar senare när de hade gått igenom allt ordentligt och konstaterat att det inte fanns något att göra. Hunden var då 8 år gammal.

Okej, hunden är nämligen småhalt med jämna mellanrum och ledvätskeprov och vanlig röntgen visar ingenting. Han piper när man böjer ihop benet osv.

Angående UL, veterinären har sagt att det inte går att göra UL på hundar och därför har vi inte provat på det?

Får en känsla att inte Agra nöjer sig med en vanlig röntgen och prov på ledvätskan bara utan vill ha mera omfattade undersökningar innan, dock så är inte våran veterinär villig att göra detta eftersom den inte anser att det behövs eller går att göra mera :cautious:

Det är inte lätt alls att få till utredningar har jag märkt, eller så har jag bara drabbats av en dålig veterinär, dock ska ju denna vara så kallat expert på området, har inte märkt av detta än dock :(

Ja, min syster.
Aussie 3 år (3 år sedan).
Hälta, ingen diagnos (fortfarande odiagnosticerad och förtidspensionerad).

Hur fungerar en CT röntgen? Är det bara det området som veterinären tror är problemet eller kollas mera upp? Jag får en känsla av att det är mer uppe vid armbågen som ställer till det men veterinär vill inte riktigt lyssna. Som nu tex när vettis koncentrerat sig på carpus och menar på att det är just där han har ont.

Men du kanske skulle testa en annan veterinär först..?
Oj vad jag har varit runt hos många, tror jag vart på varenda klinik i hela götet, nu har jag blivit rekomenderad denne "experten" och jag ärligt talat så jag vet inte vart jag ska vända sig längre om inte det här fungerar eller om jag inte får någon mera hjälp av denne vettisen.

Att byta veterinär säger många men liksom..till vem? Jag har inte pengar att åka runt hela sverige med hunden och pröva olika veterinärer då det innebär övernattningar och bensin och tid och allt annat runt omkring.

Det framgick inte från din ursprungstext att du testat många veterinärer. Jag hade bara haft väldigt svårt att lita på en veterinär som jag inte tyckte kändes trovärdig.

Okej, hunden är nämligen småhalt med jämna mellanrum och ledvätskeprov och vanlig röntgen visar ingenting. Han piper när man böjer ihop benet osv.

Angående UL, veterinären har sagt att det inte går att göra UL på hundar och därför har vi inte provat på det?

Får en känsla att inte Agra nöjer sig med en vanlig röntgen och prov på ledvätskan bara utan vill ha mera omfattade undersökningar innan, dock så är inte våran veterinär villig att göra detta eftersom den inte anser att det behövs eller går att göra mera :cautious:

Det är inte lätt alls att få till utredningar har jag märkt, eller så har jag bara drabbats av en dålig veterinär, dock ska ju denna vara så kallat expert på området, har inte märkt av detta än dock :(

Ang UL så kanske det beror på vilken del på hunden som ska undersökas? I vårat fall var det testiklar/urinblåsa och det fungerade utmärkt att kolla med UL.
Vad tycker veterinären att ni ska göra då?
Jag har gått med mina på en stor klinik och har haft många olika veterinärer som har samarbetat för att hitta felet på våran förra hund.

Vad är det för typ av hälta den hunden har?

Jadu.. vandrande hälta som kommer och går. Efter vila och efter ansträngning. Var runt halva Sverige till olika veterinärer fysioterapeuter. Tagit alla prover som finns och även provbehandlad för diverse samt genomgått artroskopi, och opererat bort en tå, men ingen har hittat vad det är för fel :(

Jadu.. vandrande hälta som kommer och går. Efter vila och efter ansträngning. Var runt halva Sverige till olika veterinärer fysioterapeuter. Tagit alla prover som finns och även provbehandlad för diverse samt genomgått artroskopi, och opererat bort en tå, men ingen har hittat vad det är för fel :(

Oj vad likt det låter min lille. Fast jag vet att min hund blev halt efter en rejälare vurpa när han sprang efter en boll, det var då allting började.
Det handlar mest i mitt fall om att inte veterinärerna verkar vilja förstå att det kanske inte alls ju är koncentrerat till carpus utan även kan sitta högre upp.

Min hund är ju också hältfri iallafall sålänge han inte anstränger sig, dock så vill jag ju såklart hitta problemet så han kan leva livet fullt ut.

Ang UL så kanske det beror på vilken del på hunden som ska undersökas? I vårat fall var det testiklar/urinblåsa och det fungerade utmärkt att kolla med UL.
Vad tycker veterinären att ni ska göra då?
Jag har gått med mina på en stor klinik och har haft många olika veterinärer som har samarbetat för att hitta felet på våran förra hund.

Vettisen vi har nu tycker att vi ska börja med detta:
http://scandiorthopedic.se/testimonials/

Jag har inte full koll men hunden ska gå stelbent i 4 veckor, sen börja sakta dra ner på användandet av denna ortos(?) under ett par veckor om jag förstått det rätt.

Detta kostar upp mot 10'kr och går inte på någon försäkring. Detta är för mig en sista utväg ifall vi verkligen inte trots alla undersökningar/röntgen osv hittar problemet. Då kan jag tänka mig att låta hunden gå igenom det här och låta min ekonomi ta den smällen. Men inte som en uteslutningsmetod då vi inte ens lokaliserat exakt vart hunden har ont.

Angående UL så är det ju carpus eventuellt armbåge som det gäller, vettis säger att det är för smått för att kunna se något på ett UL och att det aldrig görs på hund.

Senast ändrad:

För mig låter det helt fel att låsa upp benet i fyra veckor för att sedan hoppas på att det ska bli bättre? Om nu hunden är hältfri när den inte anstränger sig så känns det väl vettigare att försöka bygga upp därifrån istället för att bryta ner muskulaturen.
Om nu inte veterinären hittar något överhuvudtaget som kan ge en aning om vad som är problemet så skulle jag vända mig till en fysioterapeut istället som kanske tittar på hela hunden och kan hitta grundproblemet. Eller oxå vända mig till någon annan veterinär/klinik för fler åsikter.

För mig låter det helt fel att låsa upp benet i fyra veckor för att sedan hoppas på att det ska bli bättre? Om nu hunden är hältfri när den inte anstränger sig så känns det väl vettigare att försöka bygga upp därifrån istället för att bryta ner muskulaturen.
Precis, det är det jag också tycker. Det där fungerar säkert bra om man vet om problemet.
Om nu inte veterinären hittar något överhuvudtaget som kan ge en aning om vad som är problemet så skulle jag vända mig till en fysioterapeut istället som kanske tittar på hela hunden och kan hitta grundproblemet. Eller oxå vända mig till någon annan veterinär/klinik för fler åsikter.
Har tänkt på att ta hunden till en sådan fysioterapeut om vi inte får något svar på denna ct röntgen som jag hoppas blir av. Den kan ju iallafall se vad han avlastar osv. Bara se till att hitta någon som verkligen är duktig också för jag får en liten känsla att dom inte är billiga.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 151
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 867
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka