Cruising---Novemberförbannelsen Del II

Grängesberg

Trådstartare
Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen eller gallig..

Så allt på topp igen..

Ända tills i morse.
Jag vaknade ganska sent(8.00) för jag hade "sovmorgon" då min inackorderade hade morgonfodring samt utsläpp.
Gick ner, gjorde kaffe, släppte ut jycken osv.

Vid ett tillfälle så går jag förbi fönstret mot hagarna och får syn på vad jag i mina trötta ögon tycker ser ut som en vägarbetare! Med reflexväst! :eek: Denne håller på att riva mina stängsel! Stannar upp för att kolla vad det är jag egentligen ser! Trodde inte mina ögon..

Ser att Crusse står precis innanför staketet och jag får nära på ett utbrott.. vad är det för idiot som plockar ner vårt staket när hästarna är ute!

Gnuggar ögonen och kollar igen, ser då att det är min inackorderings ägare som håller på, i sin ridreflexväst. Med hjälm..
Kollar vidare vad hon gör och ser att hagstolpar med band kommer upp på plats och hon in i stallet igen.. Allt väl och jag tänkte att det kanske hade rasat på något vis o hon satte upp det.

När jag sedan kommer ner till stallet efter morgonkaffet så berättar hon att det hade hänt en liten olycka.

Crusse den olyckan hade blivit utsläppt i hagen men hans hagkompis Rappe hade K tänkt att rida ut en sväng så hon sätter på strömmen och gör i ordning sin häst. Crusse är van att vara ensam ute i hagen så det i sig är inget problem.

När hon kom med sin häst ridandes mot hagarna så ser hon att Crusse ligger ner.. vid staketet! Med alla benen intrasslade i elbanden! :eek: Han ligger ganska lugnt men då det är ström på så får han ju antagligen lite stötar.

Hon får naturligtvis halv panik, vänder om med sin häst, slänger in honom i första bästa box, rusar till aggregatet och drar ur och vidare till Crusse som fortfarande ligger kvar. På något sätt så lyckas hon få loss honom hyfsat och han ställer sig upp. Han står kvar först men börjar sedan backa, med tråden runt framkotorna, drar med sig hela staketet på¨ena sidan(tack gode gud för att vi har plaststolpar med pinne man sticker i jorde som lätt åker loss)

Sen stannar han och hon kan ta loss honom helt. Tur att han är en ganska cool häst som inte fick panik, då hade det hela kunnat sluta mycket illa.

Han hade förmodligen rullat sig för nära stängslet och fastnat.

Det enda vi kunde hitta i skadeväg var att han var lite bränd på v framben. Inget allvarligt men lite grann.

Det hela kunde ha slutat mycket illa. Har ju funderat på att ha fasta stolpar, men nu vete 17 om jag vågar ha det. Hade vi haft sådant så hade det ju vart stopp när han drog i benen och han hade säkert fått skärskador av elbandet!

Crusse, den olyckan.. vad ska han hitta på härnäst?

Sv: Cruising---Novemberförbannelsen Del II

:eek: :eek:
Den hästen borde ju ständigt vara i en vadderad tub!
Men han blev inte halt denna gång hoppas jag?

Är det inte det ena, så är det det andra........
*suckar djupt*

Han kanske är så van vid att vara "konvalecent" så han vill fortsätta med det? :angel:

Hoppas det inte blir några efterverkningar för Crusse.

/Bengt

Men gud vilken tur då. Att han inte fick panik och drog med sig hela hagen.......
Tur att en del hästar kan vara lungna i såna situationer.
Hoppas han håller sig hel och friska nu då.
Håller tummarna för er.....
Lycka till

*Lånar tråden och ställer en onödig fråga*
Vad är det för häst du har? Har haft en valack i mitt stall som vi kallade crusse, han såldes och försvann spårlöst och jag undrar om det kan vara samma häst?

Det är kul med djur.. försöker jag iaf maniskt intala mig i sådana där lägen..

Ang fasta stolpar, det går bra det med om du inte 'snurrar' tråden kring isolatorerna för att spänna den, utan ¨låter den löpa (och anv repspännare vid behov) och så sätter du små fiffiga mojänger på tråden (som jag glömt vad de heter) som skär av tråden vid viss belastning.

Annars kan jag meddela att det går finfint att slita loss fyrtiofjorton isolatorer från stolparna och även knäcka lite stolp om man drar i tråden lite lagom sådär. Utan att få en skråma.. Kele har dragit in rätt mycket tråd IN i hagen i sin ungdom..

Grängesberg skrev:
Det hela kunde ha slutat mycket illa. Har ju funderat på att ha fasta stolpar, men nu vete 17 om jag vågar ha det. Hade vi haft sådant så hade det ju vart stopp när han drog i benen och han hade säkert fått skärskador av elbandet!

Jag har aldrig fattat varför man endast har elband eller eltrådar i hagarna förutom att det är bekvämt för den som stängslar hagarna. Ofta är det just det som är bekvämt och tidsbesparande (även ekonomiskt)för människan som är den största olycksrisken för hästen. Hagskador av denna typ som du beskriver är bara så onödiga och alltför vanliga,sorgligt nog enbart pga männsklig lathet.

Jag lider med alla dessa hästar som utsätts för dessa okunniga skaderisker.

Jag tycker synd om din häst men inte ett dugg om dig, du har själv bidragit till att detta har inträffat.

Tur att det gick så pass bra som det gjorde :)

Du ska vara väldigt medveten om en sak, och det är att ALLA sorters stängsel kan orsaka skador!
Är de för starka kan det vara farligt, är de för dåliga kan det vara farligt.
Tråd kan trasslas in i, trä eller järn kan spetsa hästen.

Har du dina hästar helt utan stängsel?

Jag tycker du kan tänka en stund på citatet "bättre att hålla truten stängd och folk får tro man är blåst än att öppna munnen och undanröja alla tvivel".

Skönt att det gick så bra! Vi har fasta stolpar med rep och våra har lyckats ett par gånger att dra loss tråd med isolatorer, oxå utan en skråma. En gång har de även lekt lite våldamt efter regn och inte kunnat stanna..... Tre stolpar som låg ner, bromsspår 1-2 meter utanför hagen (eller där den borde varit) men hästarna stod mitt inne i hagen och såg helt oskyldiga ut.
Till hovis kan jag bara säga att jag, i olika stall, upplevt en unghäst som fick avlivas pga stelkramp (inte min häst, då hade den varit vaccinerad) efter att tagit sig igenom ett rejält trästaket.
Vid ett annat tillfälle skadade sig en travare ganska illa när hon hoppade över ett högt trästaket och blev hängandes med skenbenet bak över staketet.
Jag tror att det kan hända olyckor med alla sorters staket - vissa hästar ställer till det för sig oavsett.

hovis skrev:
Jag har aldrig fattat varför man endast har elband eller eltrådar i hagarna förutom att det är bekvämt för den som stängslar hagarna. Ofta är det just det som är bekvämt och tidsbesparande (även ekonomiskt)för människan som är den största olycksrisken för hästen. Hagskador av denna typ som du beskriver är bara så onödiga och alltför vanliga,sorgligt nog enbart pga männsklig lathet.

Jag lider med alla dessa hästar som utsätts för dessa okunniga skaderisker.

Jag tycker synd om din häst men inte ett dugg om dig, du har själv bidragit till att detta har inträffat.

:eek:
Så... Vad tycker du att jag ska ha i stället? (Kan tillägga att trästaket går inte då jag har en gammal 22 årig ponny som sedan 6 års ålder är krubbitare och som inte bör stå vid ett trästaket och krubbita hela dagarna för då får han problem med gaskolik! )
Alla typer av staket kan orsaka skador på djuren! Det spelar ingen som helst roll vad det är gjort av.

Du får tycka att jag är lat hur mycket du vill, men jag vill gärna ha mina hästar kvar i sina hagar! Inte löst springandes hejvilt bland skog, berg, vägar och bilar! För du förstår väl rimligtvis att det måste finnas någon form av inhängnad! :confused:

MEN du har förståss en helt egen ö där du har dina hästar lösa!
Tyvärr är det lite ont om saluöar som är hästvänliga här i Dalarna så något sådant har jag ej att tillgå!

Har du en egen ö så Grattis till det ultimata!

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
:eek: :eek:
Den hästen borde ju ständigt vara i en vadderad tub!
Men han blev inte halt denna gång hoppas jag?

Nej! Han klarade sig undan denna gång.. Tack och lov.. för vi har ju haft vår beskärda del av otur.. vill nu ha en fräsch Crussi stallet!

jennis skrev:
*Lånar tråden och ställer en onödig fråga*
Vad är det för häst du har? Har haft en valack i mitt stall som vi kallade crusse, han såldes och försvann spårlöst och jag undrar om det kan vara samma häst?

Nej, jag kan garantera att det inte är samma Crusse. Har haft honom sedan han kom till Sverige i augusti 00 innan dess så bodde han på Irland sedan England och sedan Irland igen. Där hette han Mooretown.

När han sedan kom till oss så fick han heta Cruising.

Kan ju glädjande nog börja med att tala om att "Novemberförbannelsen" har avtagit. Snart är ju November slut också så "faran" borde ju vara över nu.. (Peppar peppar)

Cruss har fått nya PG på idag med broddar i, fötterna var fina under plattan och denna gång så fick ha tjärdrev mellan.

Vår hovis ville inte lägga silikon för att risken för tryck blir mycket större då, vi vill ju inte ha sådant tack.

Crusse mår som en prins, han promenerar och går som om han aldrig gjort annat! Att tänka att denna ponny för några månader sedan knappt kunde gå känns väldigt avlägset.

Ska väl egentligen inte skriva för mycket nu men det ser ljust ut! :banana:

Cruss ska skrittas vidare i snön nu, med inslag av lite backar så småningom och han får sedan ett par veckors vila när det blir läge för det. Sen tar vi upp skritten igen och kanske kanske till sommaren kan vi ta oss lite trav.. Tänk vad det ska bli kul!

Satt och tänkte idag på hur det skulle kännas att rida honom som en vanlig häst, visserligen är det långt dit men drömma kan man ju alltid göra. Han var ju väldigt välskolad när han kom. Lydig och lättriden i dressyren och hoppa, det gillade han.

Han har redan visat prov på sina hoppkunskaper då han för ett tag sedan hoppade ur hagen. :eek: Bara av ren lycka och bus.

Staketet är väl i alla fall 130 högt, inte mätt exakt. Han flöööög över och var så lycklig. Minns inte om jag skrivit om det tidigare, hände för ett tag sedan, efter PG naturligtvis. Kanske var det sådana där fjädergrejer i hans PG, som gjorde att han flög extra högt, han snuddade inte ens i elbandet. Tack och lov.

Var bara tvungen att delge er vår lycka! Vet att en del följer Crusses med och motgångar..

Om man har tur kanske man kan få en provtur på honom i sommar? Han är fiiiin!:banana:

Vad härligt det låter med en frisk Crusse.
Hoppas det släpper nu.

kopparberg skrev:
Om man har tur kanske man kan få en provtur på honom i sommar? Han är fiiiin!:banana:

*svara båda i samma*
Absolut Kopparberg! Klart du får om han fungerar!

Bengall.. Ja.. vistt är det helt osannolikt! Du skulle se honom gå nu.. Du har ju sett hans taskiga gång förut.. Du får lov att komma upp o kolla vid tillfälle!

Ska på dop i Ludvika nästa helg.
Ska försöka hinna över till dig en sväng när jag åker upp till stugan.
Jag kan inte garantera att jag hinner.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka