Crown Arwen dressyrsadel

G

granit

Någon som har en sådan dressyrsadel ? Hur tycker ni den är i så fall. Sitsen mjuk/ hård, stöd vid lår/ knä. Kvalitè av lädret.

Sv: Crown Arwen dressyrsadel

jag har en crown aragon, tror inte att det är så mkt skillnad mot arwen förutom att den har lite annat läder.

aragon har iaf sjukt skön ists, ganska stora men ändå inte 'fixerande' knästöd, och verkar ha super läderkvalitet, bara haft 1½ år så det är fortf lite svårt att säga...

Läser ofta i annonser på dessa sadlar. Typ medium bom, men är som bred. Stämmer det ?

Crown överlag är rejält breda i sina bommar. Hur det är just med ovannämnda modeller vet jag dock inte säkert, men det är nog samma med dem.

Min kompis häst har samma modell som din. tycker som dig att stöden är stora men låser inte fast sitsen. Sätet är brett så man sitter ganska mkt på rumpan, men för min kropp så passar den bra! Ger bra sits och jag tycker den är mjuk och bra i sätet.

Har inget att klaga på angående lädret än så länge. Sadeln är ca 1 år gammal.

från att ha haft "normal" i andra märken så bytte vi till en narrow i crown. Så de är rätt vida i bommen.

jag har ridit i en arwen och gillade den helskarpt. tyvärr inte hästen.

Men är inte sitsen djupare i aragon än arwen ? Hur många modeller finns det i dressyr ?

Jag har en Crown Arwen.

De är väldigt rymliga i storlekarna. Jag har en vid bom på min häst som är ca 105 grader (han har bantat nyss ;) ) och den är nu för vid och faller lite framåt. Så över 105 grader är den då, kanske omkring 110? Någon annan har säkert mer koll på det.

Läderkvalitén är toppen! Mjukt och fint, men ändå inte känsligt.

Sätet är inte så djupt, knästöden är helt okej. Dock är midjan på Crownsadlarna väldigt bred, vilket jag inte gillar så jag är på jakt efter en ny sadel. Jag tycker att man hamnar med benen typ rakt ut från hästen. Men vet väldigt många som älskar sina Crown, de är lite som soffor :p

Här är en bild (tyvärr inte den bästa) på min Arwen;
Crown.jpg

Senast ändrad:

Hej!

Har inte dressyrvarianten men ändock en crown. Jag tycker den är jätteskön att sitta i, lädret verkar vara i bra kvalitet..

Tyvärr vägrar min pålla ha denna sadel och protesterar vilt (för henne alltså) mot den, hon tycker det är för lång och sen hamnar den på manken o då kan hon inte röra sej alls..

/ Lavinia, som skulle vara glad om hon hittade nån sadel alls

Det finns ju flera modeller av Crown dressyrsadlar. Undrar om dom andra modellerna är lika breda i midjan/ sitsen ?.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka