Cremello färg?

Joyride

Trådstartare
Var kommer denna färg ifrån för ras i början?? Vilken ras har denna färg?? Vet ett isabell sto(väldigt mörkt med mörkare ben o mule) som fått ett cremello föl där pappan är okänd. Vad kan fadern varit för färg??
Stoet är imp spanien enligt uppgift.

Har denna färg någon betydelse på hälsan/synen(blå ögen) :confused:

Sv: Cremello färg?

Vad menar du "ras från början"? Det är en färg precis som brun, skimmel osv. Pappan till fölet var någon guling själv, isabell, gulbrun, gulsvart eller kanske cremello. Synen påverkas inte.

Magdalena skrev:
Vad menar du "ras från början"? Det är en färg precis som brun, skimmel osv. Pappan till fölet var någon guling själv, isabell, gulbrun, gulsvart eller kanske cremello. Synen påverkas inte.

Jag tänkte om det fans någon ras som ofta har denna färg. Fjordingens färg har ju inte många andra hästar.

Alla raser med isabell/gulbrun/gulsvart kan ju få den, eftersom det krävs att 2 gula betäcks med varandra. Det har alltså inget med rasen att göra.

Så det är upp till uppfödaren om man vill försöka få fram den eller ej. Min dröm är ett blåögt halvblod. Anledningen till att det inte är så vanligt är att det för inte så länge sen räknades mer som en defekt och många än idag aktar sig för sådana betäckningar där man kan få en sån.

Joyride skrev:
Jag tänkte om det fans någon ras som ofta har denna färg. Fjordingens färg har ju inte många andra hästar.

Det finns raser där gulanlaget inte existerar och där man inte kan få en pärlvit, gulvit eller sotvit. Ardennern är en av dem. Hos Fjordhästen finns anlaget, men det är mycket sällsynt att det föds sådana föl. Jag tror att man helt enkelt undviker parningar mellan två vitblacka tex. Eller vitblack med musblack om den musblacka har en vitblack förälder....

Har vitblackar också gulanlaget? Hade ingen aning om det, trodde det enbart gällde isabell/gulbrun/gulsvart och så dom blåögda.
Man lär sig nått nytt varje dag !

Vitblack är en brun häst med blackanlag och gulanlag. Skulle egentligen heta gulbrunblack. Fjordhästar kan också vara isabellblack och gulmusblack. De gulmusblacka ser dock ut som vanliga musblacka och de isabellblacka är väldigt svåra att skilja från de rödblacka med flax-gen.

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 190
Senast: Lena_B
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 444
Senast: Boj
·
Avel Var tvungen att posta en tråd om detta pågrund av att jag blev så irriterad när jag fick höra detta , och att det slår mig hur en del...
2
Svar
33
· Visningar
4 455
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv