CR Syntet dressyr (Hööks)

D

diny

Någon som testat eller klämt på den?

Fick tipset av en som köpt och som är helnöjd med den. Dock är jag lite anti Höök och en lågprissadel därifrån känns :crazy: . Men är sjukpensionär och ekonomin är inte det bästa. Har testat en wintec dressyr 500 med det vita järnet som satt bra. Har suttit och letat beg på nätet men har hittills inte hittat några i 16,5 så har börjat titta runt på lite andra sadlar.

Sv: CR Syntet dressyr (Hööks)

du kan ju få en helt ny wintec 500 för omkring 4000 nu förtiden.
och den du frågar efter kostar 1500 kr.
så det skiljer ju inte alls mkt imellan?
om du väntar ett halvår eller ngt så får du ju den sadeln du vill ha :-)

många billiga dressyrsadlar av det syntetmaterialet upplever jag som väldigt hårda vid knäna. Ger ofta en felaktig sits. Dock så har dom varit rätt så lätta att tillpassa på hästarna.

Nu har jag inte själv prövat sadeln. Men det sägs ju att du får var du betalar för. Skulle valt att spara några kronor till och leta runt på begagnat marknaden för kvalitets sadlar.

Lycka till med sadelletandet!

:)

Snacka om flyt. En granne kom just över har en vännina som skulle sälja sin wintec. Visst blev det dyrare då den inte är mkt använd men sparpengarna räckte precis till :banana: . Det dröjer dock några veckor innan jag får den men det får man ta.

Hur vet du att den passar då?

Har testat en på stoet redan men skaffade då en bomlös istället men nu när min sjukdom är nere i ett skov så nåste jag ha en sadel som verkligen håller mig på plats. Så tvingades sälja den bomlösa och skaffa en anan sadel.

Jag har en sådan (vid bom och 17,5tums sits ) och är jätte nöjd med den:rofl: .
Jag köpte den för ca 2 månader sedan och ångrade mig i samma sekund som jag kom ut från butiken, men jag tänkte att om jag går in för att lämna tillbaka den nu så tror dom väll att jag e helt knäpp, så jag tog med den hem och när min tränare skulle kolla om den låg bra på min häst ( Nordsvensk ) hoppades jag att han skulle säga att den låg jätte dåligt på henne och att jag skulle bli tvungen att lämna tillbaka den. Men nej :smirk: :smirk: :smirk: , den låg "tyvär" helt perfekt på henne..........
Och när jag satt i den första gången blev jag helt förvånad, den är jätte skön att rida i , vilket även min tränare tycker ( han rider annars i Prestige sadlar).
Men den har några minus:
#Knarrar
#Jag blir lätt frammåt lutande i sadeln, men det behöver ju inte vara så för alla..
#Den är inte vacker på något sätt...
Jag rekomenderar denna sadel,och eftersom den är så billig så har man ju råd att köpa flera snygga shabrak till den...:bump: :bump:

KL

Hej! Jag har nu köpt ny "riktig" ( :p ) dressyrsadel efter att ha haft en CR dressyrsyntetssadel. Den var riktigt bra för att vara så billg! Man skulle fått med avtagbara knästöd, men det fick inte jag :confused: vilket var det enda jag saknade i den sadeln, alltså ordentligt med stöd för knäna, själva sadeln hade noll stöd för dom.
Så om man får med dom så är sadeln riktigt bra!

Sedan sitter man ju aldrig lika bra i en billig som i en dyr sadel, men i det stora hela så funkar den bra att rida i.

Vill dock varna om en sak! Den sadeln är inte hållbar! När jag hade haft den i 3 månader ungefär gick den sönder. Jag skulle gå ut från stallet och rida, hästen gick med med sadeln på. Hade dragit ner stigbyglarna redan i stallet. När jag gick ut genom dörren så fastnade stigbygeln i dörrhantaget. Min häst fick panik och kastade sig framåt och började bocka eftersom han kände det som om han satt fast. Tillslut släppte sadelkåpan!!!! Eftersom det är den svagaste delen som släpper måste det betyda att själva sadeln är svagare än en stigbygel och/eller ett stigläder! :confused: skumt! Och inte fick vi en ny fast det var 1 års garanti heller :mad:

En sadel SKA hålla för något sådant, har varit med om det två gånger innan, båda gångerna gick stigläderna sönder men sadeln höll! Riktigt dåligt!

Men, om du inte klantar dig som jag, och är rädd om sadeln och inte fastnar överallt :p så kommer den nog passa dig fint! :D

Jenny

Oj, läste inte igenom tråden innan jag skrev, såg nu att du inte ens ska köpa en sådan längre :p
Men jaja,
Lycka till med nya sadeln!

Men varför i all världen drar du ner stigbyglarna i stallet? Och särskillt om det nu har hänt innan:eek: :eek: :eek:

Förstår mig inte på folk ibland..
Jag hade varit glad om det är sadlen som gått sönder och inte hästen!

Oj, men hur vågar du gå genom en dörr med stigläderna nere? Jag tycker du ska vara evigt tacksam att sadeln gick sönder och inte hästen. Sedan kanske inte det är världens bästa kvalitet på sadeln, det kan jag inte svara på..
U

Jösses, jag håller med Lancet(som vanligt:p ) Var glad att sadeln gick sönder, nästa steg kunde varit att dörren släppt från gångjärnen och vad tror du händer med en häst som har en dörr släpandes efter sig (jag vet folk detta har hänt)!

Jag har läst någonstanns att bra hästsaker går SÖNDER när det händer olyckor!!

Hoppas det är ok för trådskaparen men lånar tråden lite.

Någon som vet hur många grader den vidaste är? (skulle behöva ca 105 grader)

Passar bäst till raka eller svängda ryggar?

Är liksom TR sjukpensionär så pengarna är tighta (rent ut sagt obefintliga) och rider just nu med ridgjord. Gillar inte att rida med ridgjorden då jag måste ha stiglädren då hästen sticker och bockar (har just börjats sättas igång). Äger inte hästen själv utan får låna honom så mkt jag vill. Den sadeln kan kom med var av den gammla typen av islandssadel :crazy: (som nog inte passar någon häst) med långa paddar under och smal bom.

Jag har klämt o kännt på den men det är ingen bra sadel. Den jag såg var dessutom sned.
Du får mycket mer för pengarna med en beg Wintec eller Griffin (vad som passar hästen). Dessutom tror jag att 105 grader är för brett för CH. Då behöver du vitt järn i wintec.
// Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka