Jamtland

Trådstartare
Någon som har en cpap-maskin? (Visst heter det så?) för att minska snarkning? Funkar det för dig?
Vem/ var får man dem ifrån?

Någon som har en cpap-maskin? (Visst heter det så?) för att minska snarkning? Funkar det för dig?

Exmaken har, han fick den från sjukhuset efter att ha blivit diagnosticerad med andningsuppehåll (sömnapnè). Funkar prima för honom. Viktigt att den är rätt anpassat för att undvika läckage.

Min svärmor har. Efter att ha fått sömnapnè konstaterat fick hon den.
Hon är nöjd med den och det verkar fungera bra.
Fick den via sjukvården efter utredning.

Om man tror att man har sömnapné, kan man kontakta en vårdcentral för att bli remitterad för utredning. Vilken klinik som är "huvudman" kan eventuellt skilja sig åt mellan landsting men jag tror att Öron-Näsa-Hals är vanligaste.
Antagligen kan man remittera sig själv via s.k. egen vårdbegäran exempelvis via "Mina vårdkonakter" (typ, konto på 1177).

Här är det vårdcentralen man ska söka De skickar en remiss för att göra en nattregistrering för att se om man har sömnapné. Sedan går det till vidare till en öronläkare som bedömer om man är behov av CPAP behandling.

Jag hade en för länge sedan men den lät någon så fruktansvärt... fast det var nog typ 20 år sedan så nu kanske de är mer diskreta. Själva maskinen anlände från sjukhuset efter utredning.

Jo jag har en snarke .Det fungerar superbra men ibland krånglar det lite med klåda så jag vaknar eller sliter av masken men för det mesta går det bra .För mig gjorde snarke att jag slapp vakna med migrän i 5 tiden på morgonen och kunde hålla mig vaken på kvällen och inte svimma så fort jag slog ner ändan framför tvn och var tvungen stanna och sova då jag körde bil så tog den ner mitt höga blodtryck avsevärt att det blev normalt och kunde sluta med pillren .När jag fick min maskin så gick det till så att jag fick en remiss från VC för att åka på sömnlabb .Där gjordes en registrering som inte visade ett skit då jag inte kan sova på en madrass som skriker så fort man andas då det var någon typ gummimadrass men berättade för sköterskan om mina besvär vid utvärderingen på morgonen och då jag inte sovit så tänkte hon skicka en testutrustning med hem men jag fick snarke med istället för att prova och det tog några dagar för mig att vänja mig vid att ha något skit i ansiktet då jag skulle sova men började bära masken då jag satt vid tvn på kvällen för att bli van den .Vissa tar det veckor att vänja sig eller att man inte klarar av att ha mask men jag klarade det på några dagar .Det finns tre typer och jag har alla då det kan vara krångligt att hitta någon som passar just dig då vi alla är olika i ansiktet .Dom tre typerna är näskuddemask näsmask och helmask .Nu kan jag inte somna utan då det känns som något fattas .Blev lite långt men hoppas det kom till hjälp

Liknande trådar

Kropp & Själ Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: Rie
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 285
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka