Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg inte ens hälften av de som bodde i samma korridor som jag. Av 18 pers kände jag fem, kunde namnet på två till. Detta trots central korridor med mycket fester. Så det ser nog väldigt olika ut.

Där jag bodde träffades man ofta i köket när man fixade mat. Flera gånger om dagen. Många åt i köket eller i TV-rummet vid TV:n.

Där jag bodde träffades man ofta i köket när man fixade mat. Flera gånger om dagen. Många åt i köket eller i TV-rummet vid TV:n.
Tv-rummet användes bara två-tre kvällar i veckan som festlokal, alla lagade inte mat i köket utan en del hade kokplattor på sina rum. Jag lagade mat en-två gånger i veckan och åt alltid på rummet precis som de flesta andra. Ibland var vi två som åt ihop i ett av våra rum.

som sagt, det är nog väldigt olika i olika korridorer.

I covid-tider tänker jag att man nog borde styra upp saker i korridorerna. Schema på matlagning etc för att undvika att vara för många samtidigt. Det går ju att hålla avstånd även när man bor i korridor, men det kanske kräver att man anstränger sig lite. Annars riskerar ju korridorerna att bli smittocentrum eftersom de som bor ihop säkert träffar andra också.

I covid-tider tänker jag att man nog borde styra upp saker i korridorerna. Schema på matlagning etc för att undvika att vara för många samtidigt. Det går ju att hålla avstånd även när man bor i korridor, men det kanske kräver att man anstränger sig lite. Annars riskerar ju korridorerna att bli smittocentrum eftersom de som bor ihop säkert träffar andra också.

Om alla pluggar på distans (vilket de allra flesta gör nu) och är hemma alltid blir det ju rätt svårt. Man ska ju inte träffa andra än de man bor med (och jobbar med om man inte kan jobba hemifrån).

Tv-rummet användes bara två-tre kvällar i veckan som festlokal, alla lagade inte mat i köket utan en del hade kokplattor på sina rum. Jag lagade mat en-två gånger i veckan och åt alltid på rummet precis som de flesta andra. Ibland var vi två som åt ihop i ett av våra rum.

som sagt, det är nog väldigt olika i olika korridorer.

Din korridor var nog väldigt olik de två jag bodde på! TV-rummet användes varje dag i det vardagliga livet precis som TV-rummet i vilket hem som helst. Ingen hade (vad jag vet) nån kokplatta på rummet och köket var fullt av liv på både luncher och kvällar. Det var säkert de som åt på rummet men folk åt ofta i köket tillsammans eller framför TV:n i TV-rummet.

Men det visar lite hur otroligt olika attityd det är bland oss.

Det kan vara att de inte är rädda för smittan och gör val därifrån. De kanske tom har räknat ut hur stor( liten) risk det är att bli sjuk, och om de blir sjuka hur liten sannolikheten är att de blir långtidssjuka och de kanske ställer det mot andra smittor.

I alla fall jag har inte kunnat uppfatta minsta glimt av att det numera skulle finnas en chans att bara kunna stänga in sig ett tag och ”vänta på att det ska gå över” utan insats, d.v.s. att majoriteten vaccinerar sig. Ingenting tyder ju på något annat än att det här viruset får vi lära oss att leva med. Och ingen kan på förhand veta hur allvarligt sjuk man blir, om man väl har oturen att bli sjuk.

Så skrev jag inte utan " anser sig kunna leva sitt liv utan att få corona", självklart finns det de som kan det.

Hur kan man reta sig på att andra festar?
Med tanke på hur smittspridningen ser ut i regionen, är det väl inte konstigt att man retar sig på att andra skiter i att de kan sprida smitta och/eller bli sjuka. Sjukvårdspersonal har slitit hårt under lång tid, andra vågen hann ju typ precis ta slut i regionen innan tredje vågen satte fart p.g.a. folk skiter i rekommendationer och sätter "jaget" före "laget".

Jag stör mig inte just pa att folk festar men jag stör mig pa att dom inte tänker pa konsekvenserna av sitt festade. Kanske inte den personen blir sjuk/allvarligt sjuk men den kan smitta andra som blir väldigt sjuka.
Jag har manga vänner som jobbar i sjukvarden och märker hur slitna dom är, jag tycker det är otroligt respektlös att inte bara tänka pa sig själv.

Jag menar inte att alla maste leva isolerade men med lite sunt förnuft, försiktighet och tänka lite längre än utanför sig själv sa skulle vi vara i en annan situation idag.

Här är det ett himla gnäll om synd det är om barnen som maste leva med alla restriktioner.
Igar sag jag ett repotage om "10ars krig i Syrien", en 10 arig pojke som levt i krig hela sitt liv. Han har aldrig gatt i skolan utan jobbar i en fabrik fran 6 pa morgonen till 8 pa kvällen. Bor i tält i minusgrader men han menade att han hade det ganska bra ända, tältet regnade inte in och han fick mat en gang om dagen.
Med lite perspektiv sa kan jag inte första allt gnäll, vilket oftast kommer fran vuxna, jag tycker barnen finner sig bra i siutaionen (jag 5 barn mellan snart 2 och 12 ar)

(sen maste man saklart fanga upp och hjälpa dom som verkligen mar daligt och behöver hjälp även här)

Jag hoppas att du läst mer än rubriken? för den rubrikvariant som du okommenterat länkar till, har ett annat innehåll än vad rubriken antyder. Den korta nyheten, handlar om att "bli smittad".

Här finns en längre, mer genomarbetad artikel, som berör samma studie:

https://www.dn.se/sverige/ny-studie...te-mot-smitta-av-den-sydafrikanska-varianten/

Om man läser artikeln, så står det sammanfattningsvis att: "Ingen som fått AstraZenecas vaccin, har drabbats av allvarlig sjukdom eller dött. Ingen av deltagarna i studien drabbades dock av allvarlig sjukdom, utan alla fick milda till måttliga symtom." (plockat från ett par viktiga meningar från olika ställen i artikeln).

Det vi/samhället vill uppnå, med vaccineringen, är inte primärt att eliminera all sjukdom, utan att se till att så få som möjligt dör, och att så få som möjligt blir allvarligt sjuka, och måste behandlas på sjukhus.

Om ovanstående är resultatet av vaccinering med AstraZenecas vaccin, så når vi samhällets mål.

Vaccinering mot säsongsinfluensa, innebär inte heller att man eliminerat risken att smittas av säsongsinfluensa, men man tar sig närmare att eliminera risken för allvarlig sjukdom och död. Men trots vaccinering, så avlider ett antal personer varje (normal) influensasäsong, av influensa.

Det kan vara att de inte är rädda för smittan och gör val därifrån. De kanske tom har räknat ut hur stor( liten) risk det är att bli sjuk, och om de blir sjuka hur liten sannolikheten är att de blir långtidssjuka och de kanske ställer det mot andra smittor.

Det är just det; att man räknat med sig själv och vad man själv är villig att utsätta sig för men HELT glömt att man handlar, går till biblioteket, åker hem till mamma och äter och sprider detta till andra som INTE villig att dö eller må dåligt och belasta vården.

Man är INTE ensam i detta och kan inte bara tänka på sig själv.

Fast hela poängen är att det INTE handlar om ditt val och dina risker.

Det handlar om nivån på den allmänna smittspridningen i ett samhällsperspektiv. Belastning på vårdinstititioner, att samhällsfunktioner inte ska störas av för omfattande koncentrationer av sjukfrånvaro och liknande.

Alltså samma skäl som att vi har hastighetsgränser på vägarna och liknande. Det ska inte vara din egen bedömning utifrån dina egna kriterier var gränsen för ditt beteende ska dras.

Nu handlar det ju inte bara om den egna risken att bli svårt sjuk eller dö, utan även om alla andras risk. Det är inte alls otänkbart att jag, om jag blir smittad, i min tur smittar någon som smittar någon som smittar någon som dör.... Det kan rimligtvis inte vara jättesvårt att förstå och ta viss hänsyn till??

Så skrev jag inte utan " anser sig kunna leva sitt liv utan att få corona", självklart finns det de som kan det.

Och jag menar att jag tror att väldigt få personer med rätta kan anse sig vara säkra på att kunna leva sitt liv fortsatt utan att få covid, med tanke på hur spritt detta virus nu är och att majoriteten fortfarande är mottagliga för smitta. Man kan påverka risken i ganska stor utsträckning, kanske även känna sig säker - men i praktiken finns smittan praktiskt taget överallt där människor finns och den kommer såvitt bedömt nu inte att försvinna (av sig självt).

Jag förstår generellt inte hur man kan tänka så i det här läget, helt enkelt. Och skjuta över ännu mer på vårdpersonal i meningen att de ska ha ansvaret både för att vårda och att vara vaccinerade, medan andra inte behöver bry sig.

Det i särklass största misstaget som FHM, regeringen och andra myndigheter gjort är att de överskattade svenskars i allmänhet förmåga att efterleva rekommendationer och ta dem på allvar. En majoritet av svenskar har varit försiktiga och noggranna men det finns alltför många som fortsatt leva sitt liv som vanligt av olika anledningar.

Just ungdomar har ju varit en särskild grupp. Jag kan förstå att de är frustrerade och i stort behov av socialt umgänge. Att de oftast inte får särskilt allvarliga symtom har, tror jag, gjort att föräldrar har ignorerat rekommendationerna eftersom de inte sett covid som en direkt fara för sina barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23