Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vaccinpassen är inte tänkta för att i första hand helt blockera resande, utan ett sätt att slippa ta flera covid-test för varje resa och sitta i karantän för varje delsträcka. (I praktiken blir det dock väldigt dyrt och jobbigt att resa utan ...)

Vaccinpassen är inte tänkta för att i första hand helt blockera resande, utan ett sätt att slippa ta flera covid-test för varje resa och sitta i karantän för varje delsträcka. (I praktiken blir det dock väldigt dyrt och jobbigt att resa utan ...)
Och ha en enhetlig utformning så att man inte behöver joxa med auktoriserade översättningar av olika sorters läkarintyg och tjänstemän som kommer ha svårt att vara insatta i vad som är giltiga och äkta former av intyg beroende på var de kommer ifrån.
=> mångfaldigt lägre administrationskostnader och mindre risk att förfalskningar slipper igenom kontrollerna

Jag tror att det kommer vara länder som kräver vaccin för inresa. Inte alla. Men jag är rätt säker på att det kommer vara några länder som kommer ha det kravet.

Sen är ju problemet att om inte tillräckligt många vaccinerar sig så kommer vi alla tvingas leva så här framöver för då kommer vi inte få bukt med viruset och det normala kommer aldrig åter. Så jag är mer än lite irriterad på de som väljer att inte ta det! De som inte kan är en annan sak. kan man inte så kan man inte. Men de som väljer att inte ta det.... morr! Jag vill ha tillbaka allt det som vi hade innan! Jag vill träffa vänner, släkt, gå på konsert, resa osv!!

Jag hoppas att bara de som valt att inte ta det får restriktioner men i Sverige tvivlar jag på att det kommer bli så...
Jo det var lite så jag tänkte också... att alla kommer leva kvar i restriktionerna även om man är fullt vacc.
Men man tänker ju på just flygresan (om man tänker bort inresekrav osv.) Kommer ju inte gå att skydda dem som inte vaccinerat sig. Flygbolag, nattklubbar, osv vill ju säkert komma igång rätt snart för att överleva.
Två personer som är fullt vaccinerade ska ju kunna ses igen och ha fysisk kontakt. 100 personer som är fullt vaccinerade kan ju ses...

Huvudet går på.högvarv... men som du skriver så tror jag också vi får leva som vi gör nu ett tag till...

Jag kan verkligen för mitt liv inte förstå varför man, som anställd inom ett yrke där man möter många människor dagligen, inte vill vaccinera sig O_o. Som förskollärare LÄNGTAR jag efter att få ta vaccinet....
Det är nog många som är så rädda för biverkningar. Svinvaccinet ställde ju till det för många. Så det är nog det och jag ksn förstå den rädslan. Men jag har tagit dos 1 och hoppas många tänker om och vill ta.

Nej, inte många, eftersom det var en sällsynt biverkning.
Nej inte många men dom som drabbades fick det svårt. Det är nog där rädlsan ligger. Det är en risk att vaccinera sig och det kan ju sluta illa. Förstår att det är en stor rädsla. Vaccinet är ju framtaget med rätt "snabba puckar" om man jämnför med många andra vaccin vi har och får på rutin.

Det är nog många som är så rädda för biverkningar. Svinvaccinet ställde ju till det för många. Så det är nog det och jag ksn förstå den rädslan. Men jag har tagit dos 1 och hoppas många tänker om och vill ta.

Dock läste eller hörde jag relativt nyligen att biverkningen narkolepsi kunde komma både vid vaccinationen och vid själva infektionen (och det låter ju naturligt). Så om vi fått en stor smittspridning så hade många fler troligtvis fått biverkningen, men av sjukdomen istället för av vaccinet.

Har tyvärr ingen källa, men kanske någon annan kan bekräfta det.

Dock läste eller hörde jag relativt nyligen att biverkningen narkolepsi kunde komma både vid vaccinationen och vid själva infektionen (och det låter ju naturligt). Så om vi fått en stor smittspridning så hade många fler troligtvis fått biverkningen, men av sjukdomen istället för av vaccinet.

Har tyvärr ingen källa, men kanske någon annan kan bekräfta det.
Det kan säkert stämma. Men saken är nog att det finns dom som tvekar till vaccinet ändå. Tyvärr.

Jag tycker det är hemskt att människor fick sömnapme och i det fallet är nog "många" en ren tolkningsfråga. (Inte bara sömnapne).

För mig är 100 personer som fick men för livet många.

De fick väl narkolepsi, inte sömnapné

Sen finns det en länk mellan svininfluensan och en gen som gör att man är predisponerad (?) till narkolepsi. Och att de som fick sjukdomen också visar på en högre förekomst av narkolepsi än befolkningen i stort. Hade vi fått in svininfluensan i stor skala så hade antagligen många många fler fått problem.

Det kan säkert stämma. Men saken är nog att det finns dom som tvekar till vaccinet ändå. Tyvärr.

Ja visst finns det många som tvekar, men jag tycker att det är viktigt med fakta kring vaccinationen "förra gången" och inte spä på föreställningen att det blev konsekvenser som blev större än om smittspridningen hade brutit ut.

(Och skulle gärna se att andra kan bekräfta eller dementera det jag skrev tidigare)

De fick väl narkolepsi, inte sömnapné

Sen finns det en länk mellan svininfluensan och en gen som gör att man är predisponerad (?) till narkolepsi. Och att de som fick sjukdomen också visar på en högre förekomst av narkolepsi än befolkningen i stort. Hade vi fått in svininfluensan i stor skala så hade antagligen många många fler fått problem.
Ja förlåt jag menade givetvis narkolepsi.

Jo men jag tycker att det bästa är att alla tar vaccin men det jag förstår är rädlsan hos många som kommer tacka nej. Det är det jag vill komma fram till...

Ja visst finns det många som tvekar, men jag tycker att det är viktigt med fakta kring vaccinationen "förra gången" och inte spä på föreställningen att det blev konsekvenser som blev större än om smittspridningen hade brutit ut.

(Och skulle gärna se att andra kan bekräfta eller dementera det jag skrev tidigare)
Ja det är sant. Det borde vara mer fakta.
Är ju dåligt att jämnföra med tidigare vaccin men det var bara ett exempel jag tog upp. Vet inte alls hur de som inte vill ha vaccinet tänker kring allt.
Men jag har förstått att det inte är självklart för flera att ta vaccinet.

Jag tog aldrig vaccin mot svinfluensa. Den kändes aldrig som ett särskilt stort hot för mig. Däremot corona, som ju kan ge "biverkningar" som man får dras med i flera månader, är det ingen tvekan för min del att jag vill försöka skydda mig ifrån.

Ja det är sant. Det borde vara mer fakta.
Är ju dåligt att jämnföra med tidigare vaccin men det var bara ett exempel jag tog upp. Vet inte alls hur de som inte vill ha vaccinet tänker kring allt.
Men jag har förstått att det inte är självklart för flera att ta vaccinet.
Enligt senaste mätning är det hela 77% som tänker vaccinera sig. Bland de som tvekar finns framför allt Sverigedemokrater. Många där skulle må bra av att se sig om efter bättre information.

https://sverigesradio.se/artikel/fredrik-furtenbach-vaccinationsviljan-mindre-bland-sd-valjare

När "kravet" på munskydd kom kände jag att alla var duktiga där jag åker. Nu har fler börjat åka och jag har märkt en antydan till ett mönster:

*gymnasieungdomar är oftare utan än med
*män mellan 20 och 30 är oftare utan än med
*lågutbildade män är oftare utan än med

Ett annat mönster jag märkt en antydan till är

*gymnasieungdomar håller inte avstånd som sig bör och de rör sig i klungor
*män håller inte avstånd som sig bör

Detta har jag bara noterat på min sträcka under den tiden under rusningstiden på morgonen när jag åker. Precis som någon annan här upplever jag att det åker lite fler på andra tider, tex runt lunch, än vad det gjorde tidigare, ser fler ungdomar ute.

Själv har jag munskydd när jag åker mellan 7 och 9 (och om jag skulle åka 16-18), men inte övrig tid.

Nu ska ju gymnasieskolorna delvis öppna upp för närundersvisning igen, ett helvete med ungdomar som trängs och inte respekterar avstånd, som innan skolorna stängde, och jag antar att munskydd inte kommer att användas i någon större utsträckning av dem.

HUR kan man se på någons yttre att de är lågutbildade? :confused: :confused: :confused: :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka