Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nej. Jag tror inte på den versionen. Överalltifrån rapporterar vänner, bekanta, kollegor, släktingar att det inte hålls avstånd, det är överfullt. Jag har själv plockat varor i uthämtningsbox på Willys idag, folk som trampar en i hälarna. Suttit på vårdcentralen där människor tränger sig i luckan "jag ska bara fråga en sak" och flåsar den som sitter och anmäler sitt ärende rätt i ansiktet. Trampar i hälarna på den som tar nummerlapp. Sitter tätt bredvid i väntrummet. Riskgruppen som ska vaccineras för säsongsinfluensan börjar ogenerat bekanta sig med närgångna (för nära) samtal i väntrummet där de står och väntar. Som Covid inte fanns.
Jag tror på grisfös som årets julklapp.

Jag menar inte folk som bara har lessnat och därmed medvetet struntar i det, utan att det kan vara för svårt för en del att ta in och greppa situationen. Min mormor är i riskgrupp och har varit extremt noggrann under hela den här tiden, men nu har hon börjat glömma av sig och dröjer kvar i någon butik för att hon hittar något intressant att titta på i stället för att skynda hem som hon brukade. Jag menar alltså inte folk som tränger sig in på rea och krogar, utan kanske mer vanliga situationer. Det kan vara svårt att hålla fokus under så lång tid och utan ljus i tunneln. Så ja, alla är lessa. Jag tror bara att en del är mer kapabla att hantera situationen än andra, och att vi har olika förmåga att klara av att hålla fokus.

Visst. Det finns som sagt flera aspekter i detta men det finns en gräns, känner jag, för vad som borde vara rimligt för gemene man att greppa och inte. Jag förstår inte hur de nu sedan länge inslagna riktlinjerna skulle kunna vara tydligare när det gäller biten att så långt det går hålla sig undan trängsel bland andra människor. Eller hur allvaret så mycket tydligare skulle kunna förmedlas i allmänhet just nu, för den delen.

Å så var det nån journalist som frågade folk på stan varför dom går å testar sig för antikroppar. Jo för om man har antikroppar så kan man fira jul med släktingar och vänner som vanligt. Så du tror inte att du kan smitta folk ändå :banghead:

Jag blir också irriterad ibland, men jag tänker också att det kan finnas andra aspekter att ta hänsyn till. Just rea kan vara det enda tillfället en del har råd med julklappar till sina barn. Trängsel i kollektivtrafik kan bero på att folk faktiskt inte har några andra sätt att ta sig till jobbet, som de måste till, även om kvällspressen älskar att publicera bilder på fulla tågperronger. Sedan tror jag även att en del glömmer av sig ibland. Det har gått så lång tid nu, och jag tror att det är oerhört påfrestande för en del att hålla ut. Man blir uppgiven, kanske lite blockerad. Man kanske tänkte att det skulle vara okej att bara gå och köpa en ljusstake och väl där inser man att det visst var mycket folk, så man betalar snabbt och skyndar hem.

Jag säger inte att det är okej att trängas hur som helst. Jag menar bara att det kanske inte alltid är helt enkelt och jag försöker ha lite förståelse för att folk ibland kan hamna i trånga situationer, även om de inte hade några avsikter att göra det. Men visst, det finns riktiga covidioter också. Jag vill bara inte anta att alla är det.
Jag förstår hur du menar. Ibland har man inget val. Kollektivtrafiken är en sådan grej. Har man ingen bil eller kan jobba hemifrån så får man allt vackert ta sig till jobbet med tåg och/eller buss. Samma att handla mat i affärerna, ibland är det det bästa för vissa personer.

Men Black Fridayhandel på plats känns inte som man kan motivera på samma vis. Är jag verkligen den enda i så fall som hellre hade handlat något lite och dyrare en annan dag i en affär ingen trängs i, än trängs på Black friday och riskerar att dra hem en för jädrans trist sjukdom? Så viktigt är det inte med billiga julklappar eller med julklappar överhuvudtaget faktiskt.

Varandes från en familj med låg inkomst där jul alltid var ett dyrt kapitel, vet jag att många tänker att ett år har tolv månader, många i familjer med låg inkomst utnyttjar alla månaderna för att handla julklappar, och den senare delen av året även för julmat.

Jag blir lite konfunderad när sjukhusläkarna i Stockholm vill att man ska ut med krav på munskydd eftersom folk inte följer råden att hålla avstånd under black friday och senare under julen. Deras andemening var att det är fördjävligt att folk inte följer råden så krav på munskydd skulle införas för att säkra låg smittspridning.

Jag i mitt stilla sinne undrar hur man kan tänka sig att alla ska följa det när de inte följer andra råd och krav. Är det då vi ska sätta in böter? Kan vi inte göra det nu istället på avståndsbrytningen?

Jag blir lite konfunderad när sjukhusläkarna i Stockholm vill att man ska ut med krav på munskydd eftersom folk inte följer råden att hålla avstånd under black friday och senare under julen. Deras andemening var att det är fördjävligt att folk inte följer råden så krav på munskydd skulle införas för att säkra låg smittspridning.

Jag i mitt stilla sinne undrar hur man kan tänka sig att alla ska följa det när de inte följer andra råd och krav. Är det då vi ska sätta in böter? Kan vi inte göra det nu istället på avståndsbrytningen?
Ja funderade med på de när jag hörde de på nyheterna. Min mor boende i en större kommun i Stockholmsområdet åkte förbi deras nybyggda område för handel i helgen hon sa att de var galet med folk överallt .. De köade i mängder utanför och hon var förvånad att folk ens gav sig ut ..

Jag förstår hur du menar. Ibland har man inget val. Kollektivtrafiken är en sådan grej. Har man ingen bil eller kan jobba hemifrån så får man allt vackert ta sig till jobbet med tåg och/eller buss. Samma att handla mat i affärerna, ibland är det det bästa för vissa personer.

Men Black Fridayhandel på plats känns inte som man kan motivera på samma vis. Är jag verkligen den enda i så fall som hellre hade handlat något lite och dyrare en annan dag i en affär ingen trängs i, än trängs på Black friday och riskerar att dra hem en för jädrans trist sjukdom? Så viktigt är det inte med billiga julklappar eller med julklappar överhuvudtaget faktiskt.

Varandes från en familj med låg inkomst där jul alltid var ett dyrt kapitel, vet jag att många tänker att ett år har tolv månader, många i familjer med låg inkomst utnyttjar alla månaderna för att handla julklappar, och den senare delen av året även för julmat.

Ja och som jag skrev, jag försvarar inte trängsel. Jag vill bara ge lite andra perspektiv på saken, och själv vill jag inte sitta och döma andra utan att veta något mer än en bild i kvällspressen.

Jag vet en som var på ett stort köpcentrum i skåne i söndags mitt på dagen. Det brukar vara mycket välbesökt! Men i söndags mitt på dagen var det väldigt lite folk, inga problem att hålla avstånd alls! Hen gick snabbt in och köpte en julklapp (som inte gick att beställa via nätet) och sen hem.

Ibland kanske man inte ska tro på allt man läser och ha lite is i magen.. Den aktiva spridningen av covid19 i Östersund är alltså grundat av något man läst. På jodel...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...nd-misstanks-organisera-spridning-av-covid-19

Jag tar det här viruset och dess konsekvenser på fullaste allvar, och följer de restriktioner och rekommendationer som finns. Men jag börjar bli genuint irriterad på kvällspressens sensationsrubriker och trängselhets. De greppar efter halmstrån och slår på stora trumman så fort de får något att skriva om. Jag minns hur de vandrade runt på Strandvägen i våras och intervjuade pensionärer som satt på en bänk och solade, och undrade vad tusan de gjorde ute. Ja vad tusan gör ni själva ute och går fram och pratar med gamlingar dessutom? Låt dom va. Ja, alla måste dra sitt strå till stacken just nu och det är viktigt att det är stränga ord till de som inte sköter sig. Men jag ser verkligen inte meningen i att jaga upp folk genom sensationsrubriker, eller att sitta hemma och förfasa sig över andras beteenden. Det här året är svårt nog som det är. Ännu värre när de nu börjar skapa rubriker om vaccinets biverkningar och när man klickar in på artikeln så handlar det om helt vanliga bieffekter av ett vaccin. Det känns så satans oansvarigt att medvetet skapa oro för vaccinet när vi redan vet att det är vår viktigaste åtgärd, och hänger på att folk kommer vilja vaccinera sig.

Nej, jag är lite less just idag. Personligen tycker jag att pandemin i sig är tuff nog som det är. Ingenting blir bättre av att jag skulle sitta och bli arg över hur andra trängs, förutom att det skulle skapa mer frustration inom mig själv. Jag stänger in mig och äter pepparkakor i jul och väljer att tro att folk har sina anledningar. Om de inte är intelligenta eller empatiska nog, må så vara, alla är faktiskt inte särskilt kloka så det är något som jag slutat förvänta mig av andra för länge sedan.

Jag tar det här viruset och dess konsekvenser på fullaste allvar, och följer de restriktioner och rekommendationer som finns. Men jag börjar bli genuint irriterad på kvällspressens sensationsrubriker och trängselhets. De greppar efter halmstrån och slår på stora trumman så fort de får något att skriva om. Jag minns hur de vandrade runt på Strandvägen i våras och intervjuade pensionärer som satt på en bänk och solade, och undrade vad tusan de gjorde ute. Ja vad tusan gör ni själva ute och går fram och pratar med gamlingar dessutom? Låt dom va. Ja, alla måste dra sitt strå till stacken just nu och det är viktigt att det är stränga ord till de som inte sköter sig. Men jag ser verkligen inte meningen i att jaga upp folk genom sensationsrubriker, eller att sitta hemma och förfasa sig över andras beteenden. Det här året är svårt nog som det är. Ännu värre när de nu börjar skapa rubriker om vaccinets biverkningar och när man klickar in på artikeln så handlar det om helt vanliga bieffekter av ett vaccin. Det känns så satans oansvarigt att medvetet skapa oro för vaccinet när vi redan vet att det är vår viktigaste åtgärd, och hänger på att folk kommer vilja vaccinera sig.

Nej, jag är lite less just idag. Personligen tycker jag att pandemin i sig är tuff nog som det är. Ingenting blir bättre av att jag skulle sitta och bli arg över hur andra trängs, förutom att det skulle skapa mer frustration inom mig själv. Jag stänger in mig och äter pepparkakor i jul och väljer att tro att folk har sina anledningar. Om de inte är intelligenta eller empatiska nog, må så vara, alla är faktiskt inte särskilt kloka så det är något som jag slutat förvänta mig av andra för länge sedan.
Jag blir uppriktigt rädd över hur (säger man polariserat?) samhället blir där "alla" pekar finger åt de som "inte sköter sig". Är det inte gamla som sitter ute så är det studenter eller så är det pendlare. Sensation och titta!
Måste verkligen ta ett steg tillbaka och tänka efter för jag känner att jag själv börjar tänka de tankarna och bli bitter istället för att bara se till den stora majoriteten som faktiskt sköter sig.

Jag blir uppriktigt rädd över hur (säger man polariserat?) samhället blir där "alla" pekar finger åt de som "inte sköter sig". Är det inte gamla som sitter ute så är det studenter eller så är det pendlare. Sensation och titta!
Måste verkligen ta ett steg tillbaka och tänka efter för jag känner att jag själv börjar tänka de tankarna och bli bitter istället för att bara se till den stora majoriteten som faktiskt sköter sig.
Jag tror mycket handlar om att folk vill vara bra och göra rätt och då är det skönt att peka ut andra som bovar som bryter mot reglerna. Allt pekar i nuläget mot att folk verkligen skärper sig, allt färre i kollektivtrafiken, fler som beställer hem mat, fler som jobbar hemifrån, färre som går ut och äter osv.

Ja alla gör inte rätt alltid men de flesta gör mer rätt..

Jag håller helt med. Alla har så olika förutsättningar också, jag har vänner som har arbeten som kräver att de både är på plats och trängs. De har varit på sina arbeten varje dag sen mars och en utav dem har 50 barn som klänger på henne dagligen. För henne är det svårt att greppa att hon sen inte får träffa några vänner på kvällen, eller gå in en sväng på H&M. Det blir en sådan kontrast mot hur hennes vardag ser ut. Min mamma däremot som har arbetat med att folk ska hålla avstånd under den här tiden, hela hennes arbetsdagar har gått ut på att sprita, tvätta och säga åt folk att hålla mer avstånd.. hon blir fullkomligt galen av att sedan inte kunna handla på ICA utan att någon flåsar henne i nacken. Hon förstår inte vad det är folk inte fattar? Men hon kanske också möter en lärare på ICA vars vardag inte alls ser ut som hennes just nu.

En del bor på landet, andra i stan. Jag själv bor i centrala Stockholm och har därmed befunnit mig bland den största smittspridningen sedan start. Att röra sig här, där jag bor, innebär ibland per definition att det är lite trångt. Även fast de flesta utav oss faktiskt försöker och är ganska duktiga på att hålla avstånd. Andra bor i hus ute på landet och har inte träffat en kotte sen mars, och tanken på att "åka in till stan" finns inte på kartan. Då kanske man också har olika idéer kring vad som är trångt, eller vad som är okej att göra och inte i pandemin.

Absolut... men när femtielfte ungen håller på att springa in i en på affären blir jag less. Om man nu måste ha sina avkommor med i butiken kan de väl för f-n hålla koll på dem! Det som sagt ett allvarligt läge och vi måste alla hjälpa till och göra uppoffringar. Vill lilla Lisa och Olle skrika över att inte få vara med och välja godis får de väl göra det då (jag har hört det som argument för att barnen ska vara med in i butiken...).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka