Jobbigt andas till och från, hjärntrötthet, afasi när jag är trött och stressad.
Överlag har jag varit mer trött än normalt den här hösten.
Jobbiga symptom att leva med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jobbigt andas till och från, hjärntrötthet, afasi när jag är trött och stressad.
Överlag har jag varit mer trött än normalt den här hösten.
Jag rör mig oerhört lite ute bland folk men blir störd när en hel familj nödvändigtvis måste vara inne på Coop och handla. Är det så svårt att förstå att vi måste försöka undvika trängsel?
Med tanke på bilden ovan, från största shoppingscentret i Malmö Black Friday, verkar alla vara odödliga och tro att viruset är en scam.
Samma här! Varenda gång jag åker och handlar, vilket jag försöker göra max en gång i veckan, är det massa barnfamiljer. Men båda föräldrarna och alla barn.Jag rör mig oerhört lite ute bland folk men blir störd när en hel familj nödvändigtvis måste vara inne på Coop och handla. Är det så svårt att förstå att vi måste försöka undvika trängsel?
Det är fan helt rubbat.
Jag begriper inte vilken faktkaresistens som finns.
Folk är dumma på riktigtFrån dagens SDS. Jag blir ledsen å sjukvårdens vägnar. Hur ska de orka julen om detta brakar loss hos dem om c a 14 dagar?
"Planerade operationer i Skåne dras ner kraftigt – trycket på vården för hårt
Inget totalstopp som i våras. Men akutsjukhusen i Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad drar nu ner rejält på planerade operationer i två veckor för att klara covid-vården. Och det kan bli värre – rapporterna om Black Friday-trängseln oroar Region Skåne."
En faktor till är att den här typen av bilder tenderar att visa att det är värre än de är, man använder "rätt objektiv" tar "rätt vinkel" och mot "rätt plats" och även folk som står glest upplevs stå som packade sillar. Det har mindre nyhetsvärde att det är halvtrångt men folk håller avstånd. Jag var inte på plats så jag vet inte, men jag tror att man använt metoden här också.Jag blir också irriterad ibland, men jag tänker också att det kan finnas andra aspekter att ta hänsyn till. Just rea kan vara det enda tillfället en del har råd med julklappar till sina barn. Trängsel i kollektivtrafik kan bero på att folk faktiskt inte har några andra sätt att ta sig till jobbet, som de måste till, även om kvällspressen älskar att publicera bilder på fulla tågperronger. Sedan tror jag även att en del glömmer av sig ibland. Det har gått så lång tid nu, och jag tror att det är oerhört påfrestande för en del att hålla ut. Man blir uppgiven, kanske lite blockerad. Man kanske tänkte att det skulle vara okej att bara gå och köpa en ljusstake och väl där inser man att det visst var mycket folk, så man betalar snabbt och skyndar hem.
Jag säger inte att det är okej att trängas hur som helst. Jag menar bara att det kanske inte alltid är helt enkelt och jag försöker ha lite förståelse för att folk ibland kan hamna i trånga situationer, även om de inte hade några avsikter att göra det. Men visst, det finns riktiga covidioter också. Jag vill bara inte anta att alla är det.
En faktor till är att den här typen av bilder tenderar att visa att det är värre än de är, man använder "rätt objektiv" tar "rätt vinkel" och mot "rätt plats" och även folk som står glest upplevs stå som packade sillar. Det har mindre nyhetsvärde att det är halvtrångt men folk håller avstånd. Jag var inte på plats så jag vet inte, men jag tror att man använt metoden här också.
Die Dumme Schweden?Folk är dumma på riktigt
Håller med. Folk gör så mycket tanklösa/hänsynslösa saker. Det var lugnt och fint inne på Willys i lördags morse. Tills jag skulle gå ut ur affären. De har en sådan där "snurrdörr" med olika "fack" i (knepigt förklaring, jag vet). Jag skulle aldrig kunna tänka mig att kliva in i ett sådant fack just nu, om någon annan redan var där. Men kvinnan bakom mig hade inga betänkligheter. Hon hoppade rakt in där jag var, och orsakade t.o.m. stopp på dörren. VARFÖR i hela friden kan man inte behärska sig i några sekunder till ???Fast nej. Jag tror inte på den versionen. Överalltifrån rapporterar vänner, bekanta, kollegor, släktingar att det inte hålls avstånd, det är överfullt. Jag har själv plockat varor i uthämtningsbox på Willys idag, folk som trampar en i hälarna. Suttit på vårdcentralen där människor tränger sig i luckan "jag ska bara fråga en sak" och flåsar den som sitter och anmäler sitt ärende rätt i ansiktet. Trampar i hälarna på den som tar nummerlapp. Sitter tätt bredvid i väntrummet. Riskgruppen som ska vaccineras för säsongsinfluensan börjar ogenerat bekanta sig med närgångna (för nära) samtal i väntrummet där de står och väntar. Som Covid inte fanns.
Respektlöst.
Så typiskt Sverige. Man behöver ju inte följa rekommendationer för man får ju inte böter typ. Skulle folk uppföra sig så här i Spanien skulle polisen komma obönhörligen och ge dom böter utan att tjafsaFast nej. Jag tror inte på den versionen. Överalltifrån rapporterar vänner, bekanta, kollegor, släktingar att det inte hålls avstånd, det är överfullt. Jag har själv plockat varor i uthämtningsbox på Willys idag, folk som trampar en i hälarna. Suttit på vårdcentralen där människor tränger sig i luckan "jag ska bara fråga en sak" och flåsar den som sitter och anmäler sitt ärende rätt i ansiktet. Trampar i hälarna på den som tar nummerlapp. Sitter tätt bredvid i väntrummet. Riskgruppen som ska vaccineras för säsongsinfluensan börjar ogenerat bekanta sig med närgångna (för nära) samtal i väntrummet där de står och väntar. Som Covid inte fanns.
Respektlöst.
Jag blir också irriterad ibland, men jag tänker också att det kan finnas andra aspekter att ta hänsyn till. Just rea kan vara det enda tillfället en del har råd med julklappar till sina barn. Trängsel i kollektivtrafik kan bero på att folk faktiskt inte har några andra sätt att ta sig till jobbet, som de måste till, även om kvällspressen älskar att publicera bilder på fulla tågperronger. Sedan tror jag även att en del glömmer av sig ibland. Det har gått så lång tid nu, och jag tror att det är oerhört påfrestande för en del att hålla ut. Man blir uppgiven, kanske lite blockerad. Man kanske tänkte att det skulle vara okej att bara gå och köpa en ljusstake och väl där inser man att det visst var mycket folk, så man betalar snabbt och skyndar hem.
Jag säger inte att det är okej att trängas hur som helst. Jag menar bara att det kanske inte alltid är helt enkelt och jag försöker ha lite förståelse för att folk ibland kan hamna i trånga situationer, även om de inte hade några avsikter att göra det. Men visst, det finns riktiga covidioter också. Jag vill bara inte anta att alla är det.
Jag håller med om att det finns situationer och situationer. Anledningar och anledningar. Folk och folk. Och så vidare. Vi är människor, bara det gör det orimligt svårt att hålla perfekt avstånd till alla och göra allting rätt precis hela tiden. Men av sådana här bilder att döma (från gallerior och köpcentrum från den gångna helgen, även min egen snabba bedömning efter att ha förvisso bara ha passerat trafikkaoset vid ett shoppingcenter i korkarna) förstår jag inte hur man ens kan få för sig att tränga sig in i massan från första början. Så var det inte i våras, vad jag kan minnas. Då höll folk sig undan, försökte liksom. Jag kan inte tro att alla har nödvändiga inköp att göra på samma gång, i samma butiker, precis just nu.
Sedan just den här biten med att folk i allmänhet ”glömmer av” eller har börjat tröttna, har jag svårt att ge särskilt mycket för (inte specifikt mot dig; jag vet att det ofta nämns i sammanhanget).
Vem är INTE minst sagt trött på den här skiten, vid det här laget. Men vartåt det barkar just nu (inte bara smittan i sig, utan inte minst gällande sjukvården) och att - och på vilket sätt - alla uppmanas/förväntas ta sitt ansvar går liksom för gemene man inte att missa, om man så håller för både öron och ögon och därtill sover under en sten. Även om det inte är lätt och det finns en massa olika aspekter att ta hänsyn till samtidigt, gällande hela den här pandemin.
Så typiskt Sverige. Man behöver ju inte följa rekommendationer för man får ju inte böter typ. Skulle folk uppföra sig så här i Spanien skulle polisen komma obönhörligen och ge dom böter utan att tjafsa
Läser på Aftonbladet att folk får stå ut med detta i ytterligare 1 år trots ev vaccinering mot covid enligt expert. Om folk redan nu inte bryr sig hur ska dom då klara hela 2021De är klart folk är less på de här som snart pågått i 1 års tid .. Jag tror inte folk gör de medvilje men de är svårt att motivera människor under en så pass långtid.