Angående Östergötland och "personlig lockdown".
Det är oerhört viktigt att våra myndigheter och vår politiska ledning uttalar sig sanningsenligt, och vidtar befogade åtgärder, för myndigheternas framtida trovärdighet.
Det gör man inte i det här fallet.
Här finns officiell statistik avseende smittade per dag, antal fall i sluten vården, avlidna, och vaccinerade:
https://app.powerbi.com/view?r=eyJr...zNGMtNGFlYy1iMWM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9
(jag begriper inte hur jag ska skärmbilder av den här statistiksidan, annars hade jag lagt in dessa istället för att länka)
Det är alltså vården, som har ett mycket ansträngt läge, man befinner sig på ungefär samma nivå som man gjorde i januari 2021.
Antal smittade går ner mycket tydligt, och mycket kraftigt sedan 21 april.
I slutenvården återfinns en del av de personer som smittades under smitto-toppen 13-20 april (testade fall), vilket orsakar det stora trycket på sjukvården just nu.
Tyvärr så uttrycker man sig lite dumt från regionledningens sida. Man ljuger och det gör att man sänker trovärdigheten totalt för regionledningen.
Dessutom så tar man i med oacceptabla restriktioner, t.ex. vad avser barns idrottande, i synnerhet vad avser barns idrottande utomhus, och använder uttrycket "personlig lockdown", som är ett fullständigt idiotiskt sätt att uttrycka sig.
"Personlig lockdown" betyder ingenting annat än att man använder ord som man tycker låter "häftiga", det som på engelska brukar kallas för "bullshit" (vi är många som spelat bullshit-bingo på jobbet).
Att påtala att läget är mycket ansträngt i sjukvården, och att vädja till medborgarna att följa restriktioner och ge tusan i "valborgsfester" är mycket renhårigare och ett bättre språkbruk.
Så här uttalar sig regionrådet:
"– Läget i Östergötland är mycket allvarligt. Det är fortsatt mycket hög smittspridning och trycket på våra tre sjukhus är mycket högt, säger Kaisa Karro (S), regionråd. (citat från SVT nyheter lokalt)"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...rgotland-inga-lattnader-galler-i-ostergotland
Om vederbörande hade uttryckt sig annorlunda, avseende smittsmittpridning/smittförekomst, så hade uttalandet varit rimligt.
Att påtala problemen/ansträngningen inom vården är riktigt.
Men tyvärr för den som uttalar sig, så sjunker smittspridningen väldigt tydligt sedan en dryg vecka tillbaka (21/4). Jag skulle vilja kalla det "sjunker som en sten" t.o.m., så stark är nergången.
Det vore bättre att be folk att "fortsätta på den inslagna vägen, där smittspridningen dämpats/går ner".
Det kanske vore vettigare att jobba med lite positiva incitament, än att bara hacka på folk.
Man riskerar att öka misstron mot olika former av "Corona-begränsningar" på det här sättet.