Sv: Courbette och capriol?
jag svarar på bägges i ett här
med full fart menade jag verkligen full karriär i galopp runt, å så woohaa rakt upp i en capriol och så ner igen och full fart framåt igen
det har jag sett med egna ögon :-) men jag hann bara se den splitsekunden man ser att hästen *laddar* till lite innan den hoppade rakt upp - så jag tänkte att han som red detta kanske måste ha tagit några varv i full fart för den så den fick en ansats
låter krångligt men när man sitter och tittar, så ser man först bara en sak, sedan kommer de andra hm-tankarna
och courbetten såg jag också live, men var mer fokuserad på
hur själva courbetten såg ut (eller snarare inte skulle se ut), och inte vad den försattes innan den gick upp
ja du evis hehe :-) varför jag undrar

jo, jag har kommit på ett bra uppvisningsprogram som tar både häst och ryttare till sitt yttersta, jag vill kombinera det mänskligt yttersta som min shaolin combat munk sifo står för och det hästligt yttersta som airs above ground står för, (de två är ett och samma för mig, Mästare i upphävandet av gravitationskraften) och på en punkt tänkte skall man ha en courbette där eller en levade typ ... och capriolen skall komma i farten efter ett hinderhopp, och då behövde jag räkna på hur lång ansats emellan som kan behövas för att hästen skall orka
Tribute Crouching Tiger Hidden Dragon The Immortals
har jag döpt numret till :-)
(om 10 år sådär är det färdigt att visas upp

)