County sadel

R

rabarber2

Undrar över bomvidden på County competitor.

Provade en fit 3 idag och den var helt klart för vid, en strl mindre hade nog legat bra.

Har hittat annons på en begagnad med Medium bom, vad motsvarar det i nummersystemet?

Om nu fit 3 och Medium är samma, lönar det sig att prova sadeln ändå? Har hört att den egentliga bomvidden kan skilja sig ganska mkt ifrån vad som är stämplat.

Har även hittat en med smal bom men är då 17,5". Red i county 16,5" idag och den var för liten. Har 17" på mina andra sadlar. Kommer man drunkna i 17,5" Om man har 36 i byxstrl?

Sen undrar jag också om sadeln blir mindre svängd desto mindre bomvidd det är? Den jag provade idag glappade lite där bak, kommer det att bli bättre när man har mindre bomvidd eller har min häst helt enkelt för rak rygg för Countyn?

Gammal bild och han står dessutom lite knas, men man ser väl på ett ungefär iaf.
ant009.jpg

Väldigt Tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: County sadel

Det skiljer tyvärr väldigt mkt i bomvidd mellan de begagnade Countysadlarna jag har provat genom åren!
Har varit mkt stor skillnad i vidd när de varit märkta med samma!
Tror en 17" skulle vara lagom till dig.
Måste det vara en County.Har en annan engelsk dressyrsadel till salu i bomvidd 2,17"!
PM:a mig om det är av intresse!

Den blir inte rakare även om bomvidden blir mindre. Anledningen till varför den såg ut att vara för vid var nog snarare för att den tippade fram alldeles för mycket pga att den var för böjd, inte för att den var för vid!
Prova rakare sadlar som t.ex. Crown, Frank Baines, Albion, Globus, osv.

Fasst den var helt klart för vid. Den låg emot nedanför manken och sen var det glapp längs sidorna hela vägen ner där fram..

Har mätt vinkeln nu och han har knappt 90 grader och enligt de tabeller jag har tittat i ligger County fit 3 runt 100..

Han har en Prestige Golden Star och den ligger bra, för den är väl också ganska böjd?

Var ingen katastrof med glappet där bak, låg bra med padd, så ska nog ändå prova med mindre strl och se om det blir ngn skillnad... Men tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 009
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar