CORTUS avkommor!

Casper

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag funderar på att betäcka mitt arabsto med Cortus i sommar men funderar lite på hur dana hans avkommor blir??Är det någon som vet?
Jag har hört både positiva och negativa saker om honom..(som med alla andra hingstar antar jag :smirk: )

Det jag har hört är att han ger ifrån sig väldigt "vassa" avkommor i humöret. Men däremot nedärvt väldigt bra ridbarhet!

Om ni har lite bilder på era avkommor så kan ni väl skicka dom till mig?? Snälla....

MIn mail är:casper_098@yahoo.se

Mvh/Anna :banana:

Sv: CORTUS avkommor!

har ingen egen men är också sugen på att betäcka med Cortuz däremot blir det om några år :smirk:
...däremot har jag träffat några unghästar som hoppat kanon och varit vakna och trevliga att handskas med :D

Jag har varit och hälsat på Cortus själv och han är ju en helt underbart trevlig hingst att umgås med.
Och när jag var på stationen så kännde jag mig lugn på något vis där för alla hingstarna stod lugn o stilla och inga sparkar,slag och väsen.
Dessutom är han ju så pass snäll så deras 13 åriga (jag har för mitt att hon är 13år)hoppar honom numera på träningarna.

Och dom avkommorna jag har träffat är ju jätte trevliga men man har ju träffat långt ifrån hälften av dom! :d

Jag tror faktiskt att hn kommer passa mitt sto väldigt bra..

Jag har också bara hört gott om honom... trevlig både att rida och handskas med!
Han står bara en liten bit ifrån mig...

Ett halvblodssto hade vi inackorderat förut.
Hon hade, när hon kom en unge e. Landlord..ganska nervig.
Sedan fick hon hos oss först en hingst e. Cortez, som var skygg men rejäl.
Sista året fick hon en hingst e. Cortus.
Den hade en finurlig färg med ål på ryggen.. :D
Mycket trevlig individ. Lugn och sansad.
Bild på den har du här nedan.
Då gick han på bete. Mamma i bakgrunden..Sto e. Maraton ue. Oden.

missa.jpg

AM

Har en unghäst som blir 5 i år E. Cortus.

Min unghäst fick gångartsdiplom på 3 årstest och var 1 poäng i från diplom i hoppning också... :smirk:

Han startade 1 m våren 2004 var felfri dom 3 första och var därmed kvalad till 4 årschampionatet. Tyvärr satte en skada stopp för både start i 4 årschampionatet och kvalitets.

Han har en kap. utöver det vanliga, lugn, stabil "vass" på rätt sätt. Har aldrig bråkat på fel sätt, utan alltid varit positiv till att lösa den uppgift man ger honom. Han har ett helt underbart temp. T.o.m min gamla mamma kan pyssla och gosa med honom hur länge som helst :D Smidig, mjuk och har alltid haft en otrolig ridbarhet ( jag red in honom själv så har vart med från början) Lättlärd, jag kan fortsätta i evigheter!

Hans stam är Cortus - Landadel - Veltensohn - Shogun xx

Jag kan rekommendera Cortus varmt!

En kompis har en 7-åring e Cortus - Irco Marco. Jäettfin modell, bra galopp och hoppar bra. Helt normalt temperament, en snäll kille! :)

Jag har ett 7-årigt sto efter Cortus som jag trivs kanonbra med.. hon är jättetrevlig i temperamentet. Cool och supertrevlig.. kan rekommendera att betäcka med Cortus! Det är min favo hingst.. jag har bara hört bra saker om honom och hans avkommor!

shoebox.msnw

Här är en bild på mitt sto när hon var liten..

shoebox.msnw

Här är en bild på mitt sto när hon var 3 år gammal..

Jag har aldrig hört talas om att Cortus skulle ge ''vassa'' avkommor!

Har själv en cortus pålle (1999:a) som är den underbaraste häst jag någonsin träffat på! :love: Han har en sådan ridbarhet att jag kunnat slänga upp vem som helst på honom!
Otroligt lätt för sej... gör allt man ber honom om.

Han är stooooor... 175 över manken....

Jag skall använda Cortus på fullblodet .... skall bli kul att se vad det månne bliva!!

De jag har träffat på verkar ha ett bra temeperament och helt OK ridbarhet, men de flesta av dem har varit väldigt stora trots att mammorna har varit av helt normala (eller tom små i vissa fall) i storleken själva.

Har fått två föl e:Cortus och skulle gärna använda honom igen utan tvekan. Båda har ett underbart temperament. De är u: olika sto en är ue:Krevad och den andra ue:Brilliant. Men de har mkt gemensamt ändå, mkt har de efter sin far. Finns bilder på vår hemsida, gå in under avkommor, Cactus och Avirl.

Jag har ridit en jättetrevlig cortus avkomma. Jättemkt ridbarhet, snygg å jättefina gångarer!!

Dock var han trots att han är hingst (dessutom godkänd!!) väldigt skygg så om det kom ngn gående lr vad som hellst exploderade han å drog iväg i galopp, men hade man bara lite knäslut satt man kvar :D

Mkt trevlig häst, skulle ju aldrig bli godkänd i Sverige men av Roberto Arioldi (Italien) fick han 10 på ridbarhet!

Jag har ett femårigt sto också e Cortus-Maraton. Hon såg exakt likadan ut som fölisen på bilden! Nougat/beige färg och med en mörk ål över ryggen. Har alltid undrat var färgen kom ifrån. Färgen är fortfarande lite speciell, inte den "normala" bruna utan mer gul/guldbrun. Hennes föl blev också en kopia av henne, förutom att han kommer att bli skimmel. Hon fick hoppdiplom som 3-åring o klass 1 exteriört. Supertemperament men med en egen vilja. Har bara gott att säga om Cortusavkommor!

Hej allohopa igen!
Nu blir nog detta mailet väldigt långt och kanske rörigt men det är bara att fråga mig igen om det är ngt oklart!

Vill först säga att ni som la in bilder på era hästar, dom var kanon söta!!! :love:
Jag tycker verkligen att Cortus e jätte go häst!Och skulle verkligen vilja betäcka med honom. Men det som får mig att känna mig osäker och tveka hela tiden (säkert endast pga av mitt dåliga självförtroende.... :cry: ) är att jag tyvärr (PGA AV EN MKT OSERIÖS UPPFÖDARE) ej har fått papper på min arab! Hon är blodtypad och allt men uppfödaren vill ej e mig språngsedeln för att hon fick ej ta föl på min häst som hon i sin tur skulle sälja.(och det gör att jag ej får regga in min häst)
Allt detta gör att jag nu får regga in henne med okänd härstammning så jag vet inte vart jag ska regga henne??? :confused: (visst kan jag regga in henne som arab men i så fall fall skriver dom arabkorsning..)
Jag kunde visst både regga in henne som ridponny el hbl?? (jag är lite osäker på min hästs höjd..jag tror hon ligger precis på 18,5-149cm.)(Men jag mena.inte kan jag väl regga in henne som hbl när hon är arab??"förstör" man inte hbls aveln då??)
Jag känner mig så kluven!!
Det andra är att folk tycker att jag ska skaffa en ännu större hingst än Cortus för att fölet i sin tur ska bli häst?!
Visst araberna är oftast rätt "små" men att betäcka med Cortus som är 167cm borde väl bli rätt lagom??
Ja mena fölet kan ju faktiskt bli ponny och hingsten är 175cm oxå om det är stoets gener som slår igenom?!?eller?? :confused:
Däremot så säger Cortus ägare att Cortus egenskaper oftast slår igen faktiskt...därav färgen!! :) Han har oxå ålen har jag för mig...det har min arab oxå! :d
Är det någon av era föl stjärn och liten snopp som teckning i ansiktet??Cortus har ju det..ler..
Hur hade ni gjort om ni var i min situation vad det gäller registrering osv??

Kan tillägga att fölet ej ska säljas! Har för mig att Cortus har betäckt ett ponnysto förut där fölet blev 170cm...Då skulle jag säkert behöva stege upp :rofl:

Jätte tacksam för alla svar och hoppas ni inte blev för uttråkade nu! :banana:

Liknande trådar

Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023