cortisonsprutadhas!

Sv: cortisonsprutadhas!

Jag har för mig att det kostade ungefär 500 för själva behandlingen med Cortison när vi var på klinik. Men då fick han i båda haslederna så jag tror det var för bådatvå, ej säker.

himmla konstigt...och ja vet juh som sagt inte varför.och inte hon heller....han är sprutad där för att dom tror att de sitter där

aha när fick ni diagnosen? och hur gårdet nu?

Fick diagnosen i juli förra året tror jag det var. Då behandlades han med Tildrén, ett preparat som är snordyrt, men det funkade. Han blev helt symtomfri och var igång för hårdare träning i december efter mkt skogsridning.

Gick jättebra i dressyren, sen så han vi bara hoppa ungefär 5ggr o sen så var det tillbaka för ca två månader sen. Vi prövade då med Cortison eftersom det kostar betydligt mindre, han blev behandlad i båda bak o på återbesök var han bättre men inte helt bra.

Behandlades ej på nytt utan skulle istället pröva en ny sorts skoning, då hoven kortas rejält i tån, skon sätts lite länge bak, samt sidokappor. Detta skulle göra att han rullar över snabbare och flyttar belastningspunkten. Tyvärr så har det inte blivit något bättre alls utan snarare sämre.

Veterinären tror att om han överhuvudtaget ska funka som tävlingshäst så måste vi behandla minst en gång i halvåret. Helst då med Tildren men det funkar ju inte i praktiken eftersom bara själva preparatet skulle kosta oss ungefär 13000/år exklusive själva besökena. Eftersom Cortisonet hade sämre effekt så vet väl inte veterinären riktigt om det kommer funka heller.

Tyvärr så tror vi inte att han kommer fungera som tävlingshäst på den nivån han är köpt för, vilket är sorgligt. Jag ska ringa o rådgöra med veterinären igen i veckan.

Mvh Maria

Det kostar runt 1000 kr på klinik, men det kan variera. Det kostar antagligen mer eftersom du oftast inte bara kan komma in och säga att du vill ha hästen sprutad i en led. Hältundersökning och röntgen tillkommer ofta, och någon from av lugnande! Det är, så vitt jag vet, inte så vanligt att veterinärer går in och behandlar utan gjort någon from av utredning.

Kortison i led är ganska billigt, dock är MIN erfarenhet att det sällan ger så himla bra resultat, bättre kombinera med tuppkam. Och tuppkam är dyrt..

Tog en räkning i högen :crazy:

Från feb i år. OBSERVERA dock att klinikavgift, undersökningsavgift osv tillkommer! Priser EXKLUSIVE moms:

Punktering av led inkl injektion: 220 kr/st.
Kortison (celestona bifas 2 ml + NaCl) 100 kr/dos
HY 50 (tupkam) 635 kr/dos.

Det gick åt 4 doser kortison och 2 doser tuppkam. 2 ledinjektioner.

Dvs 2 * 635 = 1270 kr
4 * 100 = 400 kr
2 * 220 = 440 kr

SUMMA: 2110 kr + moms = 2637,50 kr. För att behandla båda haslederna med tuppkam + kortison. Dock möjligt det är rätt hög kortisondos, orkar inte lta upp någon annan räkning och dubbelchecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 137
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 100
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023