Cortez - caribo, intressant avelstam?

T

Timpa

Om man har ett sto med övanstående kombination, är detta intressant, mycket intressant eller totalt ointressant. Motivera gärna! Snygg tjej som jag personligen gärna skulle betäcka p.g.a. det men är inte så insatt i stammen.

Sv: Cortez - caribo, intressant avelstam?

Mycket intressant helt klart!

Kan du motivera varför? Vad är det som gör det så intressant, och vilka linjer ska man helst ta om man vill ha intressant avelstam på avkomman? Funkar det med en dressyrhingst?

Sv: Cortez - caribo, intressant avelstam?

Jag hade skrivit ett jättelångt svar som försvann, men om det är den här hästen kan du se på hennes avelsindex, blup (de gröna staplarna) att hon är mycket attraktiv i avel. Grönt är bra - rött är dåligt.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/159344-chamonix-cassiopeija-swb

Cortez var en av grundarna till svensk hopavel idag, och han har lämnat otroligt bra även inom dressyr. Gå in och kolla även hans blup så får du ett humm om hur bra. Hon har en attraktiv härstamning även på mödernet, men man hade velat veta lite mer om vad tex mamman gjort, ev syskon osv.

Visst kan du lägga på dressyrhingt, men jag hade inte gjort det. ;) Men å andra sidan så har jag inte sett stoet, siffrorna säger eg inget om hur hon är, det är osäkra index. Viktigast är vad du vill göra med avkomman, och sen förstärka hennes starka sidor och hitta en hingst som gör det plus inte försämrar hennes svaga sidor.

För att komma med förslag på hingst så måste jag veta mer, hur hon ser ut, temperament, styrkor och svagheter, gångarter, hoppkapacitet osv. En sak är dock väldigt tydlig, och det är att C-blodet som hon representerat lämnat väldigt bra tillsammans med L-blod. Dvs hingstar som stammar från Ladykiller xx.

Maila om du vill ha mer förklarat i hur jag tänker, det här blev lite kortfattat nu. Dessutom vet jag inte hur mycket koll du har själv, jag kanske förklarade onödigt tydligt nu!

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 098
Senast: viltmilla
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och är för tillfället väldigt dåligt insatt i vilken hingst jag vill ha :D. Hon är e Royal...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka