CortaVet HA och ledinflammation

H

Helan

Hej!
Har ett äldre sto med gammal kotledsinflammation som inte riktigt vill ge med sig. Är intresserad av att ge Corta Vet HA till henne. Innehåller högkoncentrerat Glucosamin, Hyaluronsyra (tuppkam) och Svavel (MSM?) enligt försäljaren.
Har någon erfarenhet av denna produkt? Funkar den?
Någon som vet HUR mycket av resp ingrediens som det finns i?

Tacksam för svar ang ovanstående produkt eller liknande preparat som kan funka mot ledinflammation och gallig led är hjärtligt välkomna, övriga inlägg om varför hästen har inflammation osv är inte intressant.

Sv: CortaVet HA och ledinflammation

Jag är också intresserad av effekten på detta preparat. Min ena fick för ganska exakt ett år sedan diagnosen kronisk synovit (kroniskt inflammerad ledkapsel), men har efter ca åtta behandlingar i leden med adequanin endast en halv grads hälta på böjt spår och efter böjprov (som hon värmer ur på ett par steg) kvar. Kan låta mycket, men det känns som en seger! Veterinären har sagt att vila är det enda som hjälper och hon kommer att få vila så långe det krävs.

Men samtidigt så vill jag hjälpa henne att läka, så jag tänkte ta upp det med min vet nästa gång vi ska dit. I ärlighetens namn känns det lite humbug över det... Vette sjutton om den verksamma substansen har tillräckligt hög koncentration för att kunna göra någon skillnad. Dessutom undrar jag hur dyrt det är...

Har bara erfarenhet av glucosamin. Min häst har haft kotledinflammationer i båda fram samt inf. i bakknä. (Ehrlicias också). Har hållt på sedan i jan förra årt med tuppkam och kortison i leden...blivit halvbra-bra ett tag. Nu har vi hållt på med Glucosamin sedan i nov och totton verkar bra nu. Till saken hör också att vi har kortat tårna runt om samt höjt trakterna bak. Vi rider endast 4 ggr per vecka nu. Har hållt på med att leda honom i skogen 10 v under behandlingarna och så ett tolv veckors igångsättningsprogram. Fodrar med ett tilskott som heter stela leder på engelska som skall vara bra. Har endast hållt på med det i en månad ännu. Har läst om MSM mm och där är karenstider för tävling...doping klassat verkar det som, men klart att jag också skulle vilja veta mer om detta. Dyrt är det också kan jag meddela med alla möjliga tillskott som man inte vet om de fungerar egentligen.

Nån annan som har erfarenheter av ledinflammationer och vad som gjorts åt det samt resultatet, även sånt som inte hjälpte är ju av intresse!

Grattis! Vad kul att hästen ändå blivit så bra!
Priset är 1498:- för 60 dagar och 454 g. Hutlöst, men funkar det så....
Ger Cosequin till min andra häst som haft en svår och kritisk stafylokockinfektion+inflammation i leden och opererats 3 ggr under 10 dagar i november. Hon är riktigt fräsch nu, trodde inte att det skulle bli så bra faktiskt. Ohalt i skritt och trav. Böjprov är dock inte att tänka på. Det är också dyrt, kommer inte ihåg just nu vad det kostar. Ordinerades faktiskt av veterinären på Strömsholm för att hjälpa henne att komma tillbaka.

Har själv lyckats få tag på lite siffror:
Cosequin: Glucosamin Hydrocloride 545000 mg/kg
Sodium chondroitin sulfate 181000 mg/kg

Flexijoint: Gluco HCL 150000 mg/kg
Kondroitin 150000 mg /kg
MSM 150000 mg/kg

CortaVet HA har lite knepiga siffror och namn som jag inte riktigt vet vad de betyder/vad det är och siffror som jag inte vet vad jag ska göra med:
Glycine 5,54 % (% AV VAD UNDRAR JAG)
L-Glutamine 4,2%
Glucoronic Acid 3,15%
L-Proline 3.99 %
Glutamic Acid 2.10 %
Hyaluronsyra 2,727 mg/kg

Någon hjälp någon??

Jag håller på å sätter igång min häst som är friskförklarad från kotledsinflammation, jag ger honom Glucovett med följande innehåll

MSM (Metylsulfonylmetan) 56,25 g

Glukosamin (HCl) 20,25 g

Kondroitin 13,50 g

PER 100 G pulver.

Detta är kanske inte så mkt hjälp men du kan juh jämföra lite.

Jag forskade mycket på internet innan jag hittade det glucosamin-preparatet som jag tyckte passade bäst för min häst och vad man enligt min mening fick mest för pengarna.

Sedan jag jag verkligen rekommendera Back on Track paddar om du inte redan kör med det, har precis använt dom i 2 veckor och jag tycker jag känner skillnad redan!

Lycka till!

Back on track paddar??? Vad är det? Funktion? var hittar man sånna? pris?
Låter intressant! Berätta!

Back on Track med en keramisk textil som lindrar och värmer.

Kroppens egen värme reflekteras som infraröd strålning. Värmen ökar blodcirkulationen och smärtnerver blockeras.
Muskelspänning och mer djupliggande värk minskar, inflammationer hämmas, läkning påskyndas.

Back on Track kan användas för att värma hästens muskler inför arbete. Men viktigast är skyddens förmåga att förebygga skador samt lindra och påskynda läkning av redan uppkomna skador. Till skillnad från exempelvis liniment verkar Back on Track endast utanpå kroppen. Det kan inte resultera i doping och det finns ingen risk att huden skadas.

Dom e toppen, tyvärr ganska dyra, 295 kr ca för en padd, men det varierar lite dom finns att köpa på www.alltomridsport.nu bland annat, men googla lite på back on track så hittar du fler ställen. :D

Tack så bra! Skall kolla upp och testa det...

Vart köper du Glucovett? Jag hittar bara på hundsidor på nätet. Är det det du köper och doserar, hur?

Jag köper Glucovett för hästar på www.bodystore.se. 900 g kostar 480 eller nåt sånt. :D

det följer med anvisningar och doseringsmått. Speciellt häst-glucovett alltså med annat "lite starkare" innehåll än till hund. :)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ett väldigt bra "rundsmörjningspreparat" som heter Cartrophen. Det ges egentligen till hundar men det fungerar mycket bra till hästar också.

Vill man ha ytterligare effekt kan man spruta hästen med Hyonate som är ett laboratorie-framställt substitut till tuppkam. Det kan ges i blodet istället för i en led som är det vanligaste.

En kur är vanligen över 5-6 dagar och efter sista dagen har man en karens på 14 dagar.

Inte alls gratis, ca 3500 kr bara för preparaten, men riktigt, riktigt bra för hästar som behöver det.

Fråga din veterinär, det är det bästa.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 257
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Mitt 15-åriga sto har nu blivit behandlad mot kotledsinflammation i ett framben med kortison och tuppkam utan att svara på behandlingen...
Svar
10
· Visningar
2 667
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31