Corsodyl munhålegel mot mugg?

Zantha

Trådstartare
Jag läste i något nummer av Hästfocus att Corsodyl skulle fungera bra mot mugg. Är det någon som har provat? Borde det inte svida ganska mycket?

Vad tror ni?

Mvh

Sv: Corsodyl munhålegel mot mugg?

Skulle jag aldrig prova. Är till för desinfektion av munhålan. Innehåller klorhexidin + alkohol. (svider nog väldigt mkt på sårig hud)
Bättre att tvätta med hibiskrub tvållösning, som inte är så uttorkande om man vill åt desinfektionen.
Hälsningar sjuksyster.

Svida? Jag använder det när jag har ont i munnen och även ibland sår. Det har aldrig gjort ont. Tror knappast att det gör ont på andra sår då heller. Det skadar ju inte att testa. Rent lär det ju bli i alla fall. Dock finns det mycket annat på marknaden som funkar så jag förstår inte varför man behöpver testa just det här :p Kanske för att det löddrar och har lite "tvåleffekt"? Salsyvase 2% för att få bort skorpor och sedan ren klorhexidin eller alsolsprit för att tvätta rent tycker jag funkar kanon!

Inte för att jag vet om det innehåller alkohol eller ej (orkar inte gå ner och kolla), men varför skulle det innebära att det är olämpligt att ha det på sår pga det och klorhexidin? Båda används ju ofta när man desinfekterar sår. Man ska inte tvätta sår med alkohol som inte är anpassat för det, men just carsodyl är ju till för onda och såriga munhålor och svider inte där inne i alla fall och just slemhinnor är ganska känsliga om man jämför med vanlig hud.

Och innan någon säger att mentol eller pepparmynta (som finns i innehållet) gör ont på sår så har jag provat med ren pepparmyntolja på mina egna sår och det känns inte alls (testade just för att jag har det på småsår som hundarna gärna vill gnaga på = känns inte, men hundarna tycker inte om lukten/smaken).

Senast ändrad:

Du kan ju alltid prova på en liten fläck och se om hästen reagerar, och givetvis vara beredd att omedelbart skölja bort det om hästen verkar tycka att det gör ont. Alkohol är ju dock ganska uttorkande så tveksamt om jag skulle vilja ha det på tunn ömtålig sårig hud.
Själv har jag med framgång använt Virkon S för att tvätta med och sedan när det torkat smörjt på Microcid (finns på apoteket). Hästen har aldrig visat obehag av detta i alla fall.

Hibiskrub vet jag att man kan använda och har så också gjort på en häst som stod uppstallad här men enligt tipset i tidningen så skulle man ta Corsodyl och smörja på, då ska tydligen muggen läka direkt.

Kl: Jag har provat att ta Corsodyl på mig själv och jag tycker inte att det svider men då har jag bara ett par små sår, vet inte hur det skulle kännas i större. På mig känns det absolut inte värre än vad ex liniment gör på hel hud.

Tackar för svaren, om jag provar så kommer det en utvärdering ;)

Mvh

Du har aldrig hört talas om att mugg ska hållas torrt? Aldrig tvättat sår med alsolsprit?

KL
Hade det gjort ont hade det inte varit ett läkemedel som används vid sår i munnen. Det är väl ganska självklart? Nej, carsodyl gör inte ont på sår.

Du har aldrig hört talas om att mugg ska hållas torrt? Aldrig tvättat sår med alsolsprit?
.

Mugg är ju ett samlingsnamn och jag har tvättat mina hästars mugg sen sprejat med virkon och sen bandagerat och haft salisalsyrevaselin under det .

Benen har då inte torkat och det har aldrig varit några problem och muggen har läkt ...

Mugg kommer ju av olika saker och kräver då olika behandling .

Alsolsprit skulle jag aldrig använda på sår och utsätta min häst för det ,däremot som våtvarmt omslag vid hovböld eller lymfangit .

Mia

jag brukar lägga på idomin sen helosan på bomull och sen stallbandage, de flesta hästars mugg har läkt då, förutom pappas häst som blev bra först då havren togs bort helt, allt kraftfoder togs bort och muggen läkte

Varför skulle du inte utsätta din häst för alsolsprit? Jag använder det både på mig själv och mina djur och det är aldrig några problem.

Ja, jag vet att mugg kommer av olika orsaker.

ja corsedyl svider i af inte när jag har det i munnen;) för en rejäl infektion

Utvärdering:

Fungerade superbra! :) Verkade inte svida och det hela läkte verkligen ihop fort, nu är det bara ytterst lite kvar.

Testade först bara på ett ben där det inte var så mycket mugg, och skötte de andra litet mer "traditionellt".
Testbenets mugg drog ihop sig på bara någon dag medans det knappt hände något på de andra benen. Så efter tre dagar så kletade jag Corsodyl på all mugg och nu är det som sagt bara väldigt litet kvar.

Mvh

Intressant... Kanske värt å testa eftersom min Kamel också är en mugghäst.... :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka