Varför skulle det vara upp till dig att bestämma vad som är ett värdigt liv? Både jag och de människor jag pratar om är självvalt relativt isolerade även i normala fall, mår utmärkt och är pga det lätta att smittspåra. Du har uppenbarligen bestämt dig för något annat så jag tänker inte lägga tid på att diskutera det mer.Ska man undvika att smitta sköra så är det ända sättet att göra det total isolering, corona är bara en av många infektioner som kan döda. Det är inget värdigt liv för någon att leva och isoleringen i sig bidrar till försämrad livskvalitet och psykisk ohälsa när det som gör det värt att leva försvinner ur livet.
Angående vem som smittat vem när det gäller dina exempel är det omöjligt att veta då alla man träffat de senaste veckorna är potentiella smittbärare. Det kan vara mer eller mindre sannolikt i och för sig.
Om du säkert vet vem som smittat vem så är det din sanning. Vem vet den kanske stämmer eller så gör den det inte, vi lär aldrig få facit.
Men jag står fast vid att nej, jag skulle absolut inte träffa en skör släkting så nära efter jag haft covid eftersom jag inte vill ha det på mitt samvete. Sen håller jag även med det som sagts om förskoleförkylningar tidigare i tråden.
Tycker du något annat så gör du förstås så istället och då förstår jag att du helst tror att du inte kan vara smittsam.
Självklart lär det så småningom om även komma ordentliga facit på hur länge man kan vara smittsam efter covidinfektion eftersom det är en av de mest studerade sjukdomarna som finns just nu.