Cornish Rex

V

Vinterflicka

hej! Är det någon som har erfarenheter med cornish rex? Funderar på att skaffa en som och skulle vilja veta hur dom är, om man kan vara borta en dag utan att dom saknar en för mycket, pris och skötsel?

Sv: Cornish Rex

Jag har Devon Rex, och jag har fått höra att det inte är stora skillnader på de båda raserna temperamentsmässigt sett.

Mina katter är väldigt aktiva! De har ett on och ett offläge, antingen är det fullt ös, eller medvetslös :angel:
De är underbara katter som tydligt visar att de trivs väl i människors sällskap, för det gör de! I bland kan de bli nästan äckligt sociala, och man bör nog träffa rexar i hemmiljö innan man bestämmer om man klarar av att dela sitt liv med en, eller ej. Appropå antalet, så rekomenderar jag ingen att köpa endast en devon/cornish. Två är mindre jobb än en ensam, ensamma kan de vara ganska påfrestande, just för att de är så sociala och aktiva, som människa räcker man inte riktigt till ;)
Prismässigt ligger de nog ganska i medel. 6-7000 är normalt.
De har en väldigt lättskött päls med få undantag. De flesta fäller i princip ingenting och i övrigt så är skötseln inget annorlunda mot för andra katter.

Väljer man att dela sitt liv med en rex ångrar man sig aldrig :love:

Håller med Reykur, en katt är ett heltidsjobb men även med fler katter bör du nog inte vara borta mer än över dagen, mina rexar blir väldigt bittra om matte varit borta mer än de vanliga 10 timmarna på jobb;)

Sen vet jag att jag å reykan diskuterat pris förr så jag vill sänka prisbilden till 5-7000;)

Lycka till med ditt ev rexköp:D

hej! Är det någon som har erfarenheter med cornish rex? Funderar på att skaffa en som och skulle vilja veta hur dom är, om man kan vara borta en dag utan att dom saknar en för mycket, pris och skötsel?

Jag har haft två stycken.
Underbara katter! Lättskötta vad gäller pälsen, men krävande som individer. Vår uppfödare sa alltid: "Det är inte prydnadskuddar i soffan precis!". :D De är livliga, ganska pratsamma och mycket sociala. Vill ha mycket uppmärksamhet och gärna sova nära matte/husse i sängen på natten. Mina kissar var mycket snälla och fungerade bra även med främmande människor.

För att slippa dåligt samvetea v att katten mår dåligt när man jobbar eller åker bort tillfälligt så är nog att ha två katter att rekommendera. Som med alla katter. Och om du tänkt ha innekatt så är det självklart så att du måste engagera dig i katten; leka med den varje dag osv.

Gällande pälsen så tycker jag att det där med att de inte fäller faktiskt mer är en skröna. De fäller; precis som alla andra katter. Dock har de ju bara underull vilket innebär att det bara är just sådan päls som fälls. Den blir mer som ett "ludd". jag hade soffor i sammetstyg när jag hade mina kissar och där såg man att även rexar fäller; dynorna blev fulla med hårigt ludd efter bara någon dag.

jag har två, underbara katter! eftersom de är så smidiga är de verkligen perfekta innekatter då de verkligen utnyttjar höjden på ett helt annat sätt än vad i alla fall mina husisar kan. Första dagen de var här kom det verkligen som en chock de var på ställen jag aldrig ens hade kunnat föreställa mig att de skull komma på tanken att ta sig till. mina är två lite äldre kastrater och har nog lugnat ner sig lite, de vill helst leka lite försiktigt med ett skosnöre liggandes ner i soffan :smirk: sen har de ett rejs varje kväll och då går det ju vilt till, det är bara till att ta betäckning annars får man väl en katt i huvudet som kom flygandes från gud vet var. Sen är de ju otroligt sociala, så fort jag sätter mig ner har jag två katter i knäet, de blir bittra om jag försöker få dem att sova bredvid, de ska ligga på mig samma sak när de sover i sängen, de sover inte brevid, utan de ska ligga på, det kan bli lite krävand ibland. Sen har de en annan ovana som kom som en chock för mig, det är fullt naturligt för en cornish att hoppa upp och sätta sig på huvud och axlar. Första gångerna blev jag lite överrumplad om man säger så :D oftast hoppar mina upp när jag kommer hem från jobbet och liksom kramar sig fast "lämna oss aldrig igen!" Sen fäller de inte, de luddar, så det lämnar inte spår i tygsofforna, men det bildas dammälgar mycket snabbare :D ursäkta långt svar men jag :love: dessa katter. De har dessutom den mest underbaart mjuka päls man kan tänka sig

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama