Cornet`s Stern

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 417
L

Laahra

Hej!Fick hem en dvd från schockemöhle och tyckte direkt om Cornet`s Stern:rofl::rofl:.Han är nu nr 2 efter Empire som val till mitt marco mitras sto.Vet någon nåt mer om honom än det som framkommer på SM hemsida?Jag har inte hittat nån son tar in hans sperma.Hur går man tillväga om man sj vill ansöka.Någon som har erfarenhet av det?Är det krångligt och dyrt?
Mvh Laahra

Sv: Cornet`s Stern

tyckte också att han var väldigt fin. hittar inte resultaten från hans 30-dagars test. Med förbehåll för att jag inte är någon expert utan bara har hört hur det går till. Om ingen tar in honom så kan man ju göra det själv, men för att fölet ska få gröna papper måste man få honom godkänd av ASVH, det kan man få pappersvägen om han gick bland de bästa i sitt bruksprov, annars måste man bekosta att ASVH åker ner och besiktigar. Vet inte vad det kostar men det är ju knappast värt det om man inte tror att man kan få fler som vill ha hingsten och tänker ta in en bokningsavgift av andra stoägare.

tack för ditt svar:)Jag får hoppas ahan gjort ett bra bruksprov!!Har skrivit till asvh för hjälp så jag hoppas jag får svar på måndag!:bump:

Varför inte använda Corlensky? Är ju väldigt likt blod i dem...

Istället för att lägga 5000kr i sponsring till ASVH.

tyckte också att han var väldigt fin. hittar inte resultaten från hans 30-dagars test. Med förbehåll för att jag inte är någon expert utan bara har hört hur det går till. Om ingen tar in honom så kan man ju göra det själv, men för att fölet ska få gröna papper måste man få honom godkänd av ASVH, det kan man få pappersvägen om han gick bland de bästa i sitt bruksprov, annars måste man bekosta att ASVH åker ner och besiktigar. Vet inte vad det kostar men det är ju knappast värt det om man inte tror att man kan få fler som vill ha hingsten och tänker ta in en bokningsavgift av andra stoägare.

Han har gjort 70 dagarstest, vilket betyder att ASVH inte behöver åka ner och titta på honom. Han fick 109,7 för dressyr, 127,23 för hoppning och sammanlagda 120,07. Nu vet jag ej ASVHs gränser, men det är ett bra resultat. Av 33 hingstar som gjorde provet så var han 8:a i dressyr, 3:a i hoppning och sammanlagda 4:a. Här är resultatet http://www.bescht-schlieckau.de/hlp70-906.htm

Sett Corlensky som 3 och 4 åring och jag blev lite ställd kring hans ridbarhet när jag såg han på bruksprovet...men jag förstår att han var trött i bakdelen efter mkt upphopp på bocken. Sen gick det inte så bra för hans helbror..mmm...vet inte

Hur mycket av ridbarheten har du sett på Cornet's Stern?

Hur mycket av ridbarheten har du sett på Cornet's Stern?

Det är bättre ju mindre man vet :angel:
Bättre att välja hingst på en, av hingstägaren utval videosnutt, än att se den i verkligheten - då slipper man se även hingstens svaga sidor!

Det var precis så jag menade. På vissa av de tyska importhingstarna finns det jättelite info, men man får en flashig DVD. Självklart har de klippt ihop en kort snutt som visar hingstens bästa sidor.

Jag vill se mer av en hingst om jag ska använda den än det lilla från PS DVD...

Kolla med Biderman International Stallion Service. De har samarbete med Paul Schockemöhle och kan säkert hjälpa dig.

Han har gjort 70 dagarstest, vilket betyder att ASVH inte behöver åka ner och titta på honom. Han fick 109,7 för dressyr, 127,23 för hoppning och sammanlagda 120,07. Nu vet jag ej ASVHs gränser, men det är ett bra resultat. Av 33 hingstar som gjorde provet så var han 8:a i dressyr, 3:a i hoppning och sammanlagda 4:a. Här är resultatet http://www.bescht-schlieckau.de/hlp70-906.htm

Har du förresten sett flöjehingsten från danska bruksprovet, Quinton e. Quinar - Carthago? Ser helt fantastisk ut i mina ögon (och den hingst som jag sett som allra bäst ser ut att passa mitt sto) Tyvärr är han inte godkänd i Sverige heller. Har mejlat Hästak för att se om de tänker försöka få honom godkänd och ta in honom också eftersom de har alla andra stall Cajus hästar, men jag har inte fått något svar. Nyfiken att höra om du tänker satsa på att få Cornet's Stern godkänd och hur krångligt det blir i så fall.

flöjehingsten från danska bruksprovet, Quinton e. Quinar - Carthago? Ser helt fantastisk ut i mina ögon (och den hingst som jag sett som allra bäst ser ut att passa mitt sto) Tyvärr är han inte godkänd i Sverige heller.

Är han redan godkänd i Danmark? Han är väl bara 3-år och gick främst av hopphingstarna vid "uttagningen" på Herning men bruksprovet, 10 dagars, trodde jag precis hade startats på Vilhelmsborg?

Vad fick han för poäng av testryttare o s v?

Tycker att man ska tänka efter en extra gång innan man använder sig av 3-årshingstar.

Du svarade nog någon annan om Cornet´s Stern antar jag.
Hur som helst så har bara sett Quinton på bild. Flöjhingst betyder väl att han är segerhingst för 3-åringar på kåringen. Som cat and rat skriver så går de som är utvalda sedan ett 10 dagars test i Vilhelmsborg där deras temperament och ridbarhet kollas innan de är helt godkända för avel. Här finns lite mer info om det http://www.ridehesten.com/News/View.aspx?ID=2174

då förstår jag varför jag inte hittar några resultat ännu.

ja, som bäst SER UT att passa mitt sto utifrån de krav jag har. Nu vet jag ju inte tillräckligt om honom än för att veta om det verkligen är så (och det vet man väl för övrigt inte förrän fölet kommer egentligen) Men jag har sett mer än ett vykort... Mitt antagande utgår ifrån den video som jag har fått från hingstägaren, men därför väntar jag med spänning på bruksprovsresultaten. Och nu ser jag ju i hingstkatalogen att Hästak kommer att ta in honom om han godkänns i Sverige.:bump:
Så jag håller tummarna för att bruksprovsresultaten stämmer med mina antaganden då kan jag nog vara beredd att spela högt och satsa på en treåring... Det är fortfarande många om och men, men magkänslan är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka