Corlensky G

superstar

Trådstartare
Är mitt uppe i hingstvalet inför våren och stannade upp och tittade extra på Corlensky G, som ser trevlig ut. När jag slängde en blick på hans stam sa den mig först ingenting, men sen såg jag namnet Clinton på farfars plats, är det möjligtvis den Clinton som man brukade se i VC hoppningarmna för några år sedan? Stor skimmel om jag inte minns helt galet.. Vet iaf att jag var mycket imponerad av just en Clinton..

Tacksam för svar.

Ullis

Sv: Corlensky G

Ååh... :love:

Men glädjen blev kort då han står på 90-dygnsavgift, precis som alla andra hingstar jag finner intressanta :crazy:

Tack ändå :)

Ullis

Men om du tecknar en fosterförsäkring så får du ju pengar tillbaka om det skulle hända nåt efter dessa 90 dagar.

Mm... Klart att alternativet finns.. Men som total nybörjare och ett 16-årigt sto som aldrig fått föl känns det på något sätt som att jag vill betala när jag ser att fölet finns :angel: Men det tål att funderas på om ingen hingst med levande fölavgift känns rätt.

Ullis

Mm... Klart att alternativet finns.. Men som total nybörjare och ett 16-årigt sto som aldrig fått föl känns det på något sätt som att jag vill betala när jag ser att fölet finns :angel: Men det tål att funderas på om ingen hingst med levande fölavgift känns rätt.

Ullis

Känns lite oschysst att tycka att hingstägaren ska ta hela den risken, tycker du inte? ;) :angel:

Förstår hur du tänker men är det inte lika oschysst att stoägaren skall ta hela risken? Visst man kan ta en fosterförsäkring men det ganska dyrt det också tycker jag. Jag väljer också gärna en hingst som har levandeföl avgift om jag kan.

fast för några år sen... Clinton är väl fortfarande i farten ?

Fanns iofs en clinton som tomas voss red oxå .. den clinton var grå medan den demersman (stavas) rider är en vit hingst.

Ååh... :love:

Men glädjen blev kort då han står på 90-dygnsavgift, precis som alla andra hingstar jag finner intressanta :crazy:

Tack ändå :)

Ullis

Ring och hör med ägaren av hingsten! De kan ibland gå med på att man betalar lite extra och betalar levande fölavgift istället, det skadar ju inte att fråga om du tycker hingsten har alla andra kvaliter du söker :)
Lycka till!

Känns lite oschysst att tycka att hingstägaren ska ta hela den risken, tycker du inte? ;) :angel:

Det är ju en fri marknad och vi stoägare får välja det vi föredrar.

Skulle själv aldrig välja en hingst med 90-dygnsavgift.

Förstår hur du tänker men är det inte lika oschysst att stoägaren skall ta hela risken? Visst man kan ta en fosterförsäkring men det ganska dyrt det också tycker jag. Jag väljer också gärna en hingst som har levandeföl avgift om jag kan.

Jag tycker att det är mest schysst om sto- och hingstägare delar på risken. Det tycker jag att man gör med en 90-dygnsavgift då fostret sitter ganska säkert efter tre månader - och om det ingår en foster-fölförsäkring (som vi ju annars alla vet är svindyr).
Det är ju just sådana omständigheter som trådskaparen nämner som gör hingstägarna så ovilliga att ha levande föl-avgift...

Det är ju en fri marknad och vi stoägare får välja det vi föredrar.

Skulle själv aldrig välja en hingst med 90-dygnsavgift.

Det begränsar urvalet kraftigt och jag personligen skulle aldrig låta betalningsvillkoren styra mitt hingstval, däremot priset eftersom jag har en plånbok att ta hänsyn till, tyvärr:o

Risken är ju att allt fler tar bort levande föl-avgiften och då har marknaden inte längre något val. Fast risken är väl liten att Flyinge tar bort den, det är ju deras absolut främsta konkurrensmedel.:cool:

Tack och lov finns det även andra hingstägare med de villkoren. Två av de hingstar jag väljer mellan i år gjorde det förra året och ingen av dem ägs av Flyinge.

Oj, här blev det disskussion :o

Visst kan man resonera så att det blir en risk för hingsthållaren, men så länge de villkor jag föredrar finns så kommer jag självklart uttnyttja dom. Vill inte hingsthållaren ta den risken så är det ju upp till dom att enbart erbjuda 90-dygnsavgift.
Dessutom är det ju hela tiden ett vågspel, både för stöägare och hingsthållare. Vill jag som stoägare ta risken att betala enbart efter 90-dagar så är ju fördelen att det blir billigare för mig. Väljer jag att betala vid levande föl så blir det dyrare för mig, men säkrare, större risk för hingstägaren, men större vinst.

Sen låter jag självklart inte 90-dygnsavgiften begränsa mitt hingstval helt, men har jag flera alternativ som känns aktuella så är det en avgörande faktor hur betalningen sker.

FT-ryttare: Jag blir lite osäker. Kanske var den grå.. Det är i alla fall några år dedan jag såg den, om jag inte är helt ute och cyklar..

Ullis

Ullis

I mitt försäkringsbolag ingår en fosterfölförsäkring i stoets försäkring om man skickar in ett intyg på att stoet är dräktigt på 90 dygn.

Lånar
På en del hingstar med 90-dygns så ingår ju föl och fosterförsäkring.
Man kan ju inte välja bort en "perfekt hingst" pga betalningsvillkoren, så dyrt är det inte i det stora hela. sen kan det nog vara värt att kolla vad som ingår i stoets försäkring :)

om det ingår en fosterförsäkring i 90-dygns avgiften tycker jag också att det är ok, men det är ganska sällan det gör det. Jag tycker personligen att det är en stor risk att betala 90-dygn för att inte tala om 45-dygn som blir allt vanligare.

jag vet vilket bolag du talar om och det är bra, enda nackdelen är att det är procent på hur mycket du har stoet försäkrad för och jag har i alla fall inte mitt sto så högt försäkrad det igentligen blir några summor att tala om.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 769
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?