bollen__

Trådstartare
Har sökt här på forumet men är antingen dålig på att söka eller så finns det ingen tråd kvar om det här eller..nått annat!! :angel:

Det jag undrar är, om jag går till en fotograf(typ fotoatelje) åsså tar han kort på mig, och jag ger honom betalt, får mina bilder och går hem. Har jag då rätt att lägga upp dem på tex. min hemsida?

Blev fundersam nu, jag har ju betalt för bilden är den då inte min så jag har rätt att göra vad jag vill med den? För annars är det ju uselt att gå till en fotoatelje, vad ska jag då med bilderna till om jag inte får använda dem till nått?!
 
Sv: Copyright

I allmänhet inte. Oftast har du bara köpt papperskopiorna du fick i handen, inte rättigheterna till bilden. Du får inte ens kopiera fotot för annat än enskilt bruk om du inte äger negativet.... Men du kan ringa fotoateljén och fråga hur du får använda bilderna du köper eller om du kan få köpa rättigheterna till det.
 
Sv: Copyright

okej, det är alltså något man kan åka dit på om man inte är försiktig och frågar vad som gäller?!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 080
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 844
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 762
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 696
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp