Copyright lagen

V

Vinga

Vad säger Copyright lagen egentligen?
Vet att det ör förbjudet att ta bilder från hemsidor, publicera dem osv men OM man nu ändå gör detta vad händer då?
Blir påföljden böter eller vad?

Snällt om någon kunde förklara detta bätte för mig :)
 
Sv: Copyright lagen

1. Du kan få ditt hemsidekonto borttaget.
2. Du kan få en räkning på många tusenlappar
3. Visserligen kan man polisanmäla också men frågan är om det är värt pengar och tid. Det är lättare att plocka ner hemsidor istället och/eller skicka en räkning för användning av fotot.
Frågan är om man är villig att riskera sitt hemsidekonto samt har råd med en extraräkning som kan vara rätt stor.
Brott mot copyrightlagen kan ge upp till 2 års fängelse MEN för att få 2 år då krävs det en stor verksamhet (tex att kopiera program och säljer kopiorna, kopiera musik cd i massor och säljer, delar med sig av program till massor av människor odyl) och inte en och annan bild som "lånas" utan lov.
 
Sv: Copyright lagen

Copyrightlagen gäller inte på nätet FÖR DET HAR JAG BESTÄMT!

(Obs! Detta inlägg är inget annat än en ren provokation baserad på rent jävulskap och kryddad med garanterat ren lögn. Obs!) :devil:
 
Sv: Copyright lagen

Men då vänder jag på frågan då! :)

Vad gör jag om jag hittar någon av mina bilder på en hemsida där de är publicerade utan mitt godkännande och fotograf är ej angiven?
Kan jag anmäla det på något vis? skicka "krav" brev eller vad kan man göra?
 
Sv: Copyright lagen

Då gör du följande:

1 Tar kontakt med den som har hemsidan om där finns någon e-postadress. Skriv att bilden är din och att dom enligt lag inte har rätt att använda den och att om den inte tas bort kontaktar du hemsideleverantören för att få hela hemsidekontot borttaget.
Detta brukar faktiskt oftast ta skruv och jag har själv aldrig behövt gå längre även om jag vet andra som har fått gå hela vägen.

Om personen ändå vägrar:

2 Ta kontakt med hemsidelevernatören och tala om vilken hemsida det gäller (länk) och att denna har din(a) bild(er) på hemsidan och vägrar ta bort den/dom.
Detta brukar oftast räcka då hemsideleverantörer inte vill ha polisanmälningar på sig uatn följer normalt lagen.

3 Hittar du en bild i en annons där bilden är din och inte annonsen så kontaktar du bara dom som upprätthåller annonsen (ägaren till annonssidan) så tas den bort.

Visserligen kan man gå till punkt 2 direkt men jag vill själv vara artig på internet och i de flesta fall är det personer som inte kan upphovsrättslagen rätt som gör så.
För att förebygga så brukar en information om att man inte får låna bilder utan att fråga på hemsidan där bilderna finns vara bra. Då brukar ofta dom som inte är kunniga om upphovsrätten låta bli att låna bilder och det är mest dom som inte bryr sig som lånar dom.
 
Sv: Copyright lagen

För min del får de gärna använda bilderna MEN inte utan att fråga + uppge fotograf.

Är det helt fel att skicka en räkning till vederbörande för fotografiet så kan de sedan använda det fritt OM fotograf uppges?

*en liten tanke bara*
 
Sv: Copyright lagen

Först måste du ju ha en adress och namn för att ens kunna skicka räkningen. Sedan vet jag inte hur det är när det gäller barn då man inte får ha affärsuppgörelse med barn enligt lag (har jag för mig). Så rent praktiskt kan det vara svårt att genomföra.
Däremot kan du skriva i e-posten att du vill ha betalt om bilden skall användas alternativt att den skall tas bort.
 
Sv: Copyright lagen

Namn och adress har jag hittat på hemsidan och det rör sig inte om minderåriga utan om vuxna människor som borde veta vad som gäller :mad:

Tack så mycket för dina svar i alla fall :bow: :)
 
Sv: Copyright lagen

Visst kan du skicka en räkning om bilden inte försvinner efter att du sagt till. Professionella fotografer brukar räkna med ett påslag på 100% jämfört med vad man normalt skulle tagit för publiceringen. Och den praxisen har domstolarna följt när folk inte velat betala.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 996
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: Red_Chili
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 513
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp