COPD (igen)

Flummflicka

Trådstartare
Ursäkta alla mina trådar angångde COPD, men jag har några funderingar till... :angel:

Vad ÄR egentligen COPD, vet att det är bronkit, kvickdrag och sånt. Men är det infalammation, infektion?
Har hört att det kan vara som en "allargi", finns det flera anledningar till diagnosen?

Vad är det som händer i kroppen?

Tacksam för alla svar! :)

Sv: COPD (igen)

taget från en hemsida..

"COPD betyder kronisk obstruktiv lungsjukdom och är en nyare benämning på det som tidigare kallades kvickdrag.
Sjukdomen beror på allergi mot damm och mögel i dåligt foder, eller dålig stallmiljö. ..
Det tidigaste tecknet på sjukdomen är nedsatt prestationsförmåga. Senare kommer hosta, andningsbesvär och näsflöde. Om orsaken till allergin inte avlägsnas, riskerar hästen att få bestående men i form av skadad lungvävnad. Lungornas nedsatta funktion, kompenseras med ökad andningsfrekvens, ofta med pipande biljud. "

kolla på agrias hemsida, jag tror det går att läsa en hel del där.

har själv en häst med copd :(

Tack! :)

Hur märkte ni att din häst hae COPD, vilken behandling fick H*n och hur mår h*n idag?

Min pojk har nyligen fått det... antagligen. Utan symptom... känns konstigt och han str i en väldigt bra miljö så jag satt och funderade på om det fanns andra anledningar till sjukdomen...

Jag har själv en sån stackare. Märkte det från början av att hon hostade när jag tog ut henne i hagen på morgonen. En gång brukade hon hosta. I höstas blev det värre med hostan. Fick höra av vet att hösten varit jobbig (här uppe) för de flesta av dessa hästar. Hon fick Opticorten och blev jättebra. Vid halskontrollen fanns inget slem alls i luftvägarna på henne. Hon har ju inte kvickdrag, men det är ju början till... Nu går hon på lösdrift för att undvika dammiga innemiljöer.

Okej... Min pojk fick oxå den medicinen plus fabrol. Har som sagt inte haft symptom förutom när han en gång blev "akut" konstig. Så jag kunde inte säga om medicinen hjälpte. Men hoppades på det men dan innan vi skulle tillbaka till kliniken blev han sådär akut "konstig" igen och nu visade det sig att kortisonet inte hjälpt och han får antibiotika istället. Förutom dessa två korta stunder han vart dålig är han hur pigg och glad som helst... Vet inte rikgit hur det ska tolkas... :o

Hoppas iafl att din häst fortsätter må bra! :)

Flummflicka skrev:
Hur märkte ni att din häst hae COPD, vilken behandling fick H*n och hur mår h*n idag?
QUOTE]

Hon hostade ett par gånger när vi precis började rida, det var på våren. Trodde först att det bara var "nåt som gick", så jag lät det vara, sen släppte det inte så hon fick medicin.
Sen återkom samma sak våren därpå - medicin igen.

Sen på hösten samma år (2004) flyttade vi "hemifrån", till ett inackorderingsstall, då började hon hosta inne i stallet, och lite när jag red.
Medicin igen. (Kan tillägga att hon även fick lymfangit då, inte pga av hostan)
Inser nu i efterhand att stallmiljön i detta stall var urusel, de hade knappt någon vetilation, visst det fanns en fläkt, men luften var kass. Ca 10 grader varmt dessutom.. Höet luktade inte heller helt 100 om jag tänker efter :crazy:

Då flyttade vi hem igen, hon fick bättre hö och vi hade stalldörren öppen dygnet runt. Och dessutom gick hon ute kanske 5-7 timmar mer per dygn. Hostan gav med sig ett tag, men återkom till våren.
Så vi åkte in på kliniken och gjorde endoskopi, som visade på slem i halsen. Medicin igen.
Sen gick hon ute dygnet runt från maj till november, ingen hosta.

Tills vi började stalla in hästarna igen. (Hade då flyttat igen, men hittat en jättefin stallplats, verkligen varit noga med att kolla luften, temperaturen osv). Då hostade hon igen. Skit!
Vi hade varit extremt noga med höet, det bästa "torr" hö vi någonsin haft osv.
Vet. kom ut, lyssnade och kollade, medicin igen.
Denna veterinärs häst har oxå copd, så då äntligen fick vi en diagnos. Fram tills dess visste jag inte vad hostan "kallades".
Var nära att jag lät hästen somna in då under hösten. Men provade lösdrift, och hösilage. Och hon är hostfri sen november nu,:banana:
Jag får räkna med att hon kan komma att hosta lite på våren och hösten, när vädret slår om, det är som känsligast då.

Medicin hon har fått är Ventipulmin och Fabrol. Även antibiotika en sväng, men det hjälpte inte.

Det är viktigt att behandla så fort hästen börjar hosta igen. Så det inte går "så långt".

Hon mår bra idag, är glad och pigg :)Kanske ska tillägga att hon är
17 år. Rider henne inte så hårt, inte pga av sjukdommen, utan av andra anledningar. Så jag kan inte säga att jag vet hur hon skulle reagera av hårdare ansträngning.
Så länge hon mår bra, och inte lider av sjukdommen får hon vara kvar hos mig. Den dagen det går för långt, eller helst innan det gör det, låter jag henne somna in, Hon ska inte behöva lida ngt.

Läste att copd kan vara ärftligt, synd. Hade nog velat ha ett föl på henne, men vågar inte chansa. Vill inte ha en till hosthäst..

Hur mår din häst? När hostar han?
Hur hostar han?

Okej, tack för svaret! :)
Skönt att din häst är hostfri för tillfället!

Min häst har inte hostat... eller jo, för exakt ett år sen hostade han lite. Men det gick över av sig själv när vi bytte till hösilage. Sen kan han ha hostat nån enstaka gång, men max 3 gånger på ett år. (Kan ju finnas andra orskaer till att dom hostar till ibland oxå.) Så hans diagnos kom som en chock... Nu äter han penicillin då kortisonet inte hjälpt tydligen. Han är enormt pigg och som vanligt annars, lite "rosslig" bara som kan bero på fabrolet. Skrittar honom nu och ska tillbaka nästa måndag för nytt endoskopi.

Fick ett provsvar hemskickat till mig som dom tahit ur näsan. Bakterieodling stod det, är det samma som BAL? :confused:
Iafl så visade inte det provet något, men när jag pratade med vet. så sa han att proverna inte var helt bra... fast det kan ju varot nått annat prov som inte såg bra ut... ska höra ordentligt nästa gång.
Min "pojke" (:p ) är oxå 17 år och som sagt har han aldrig haft några symptom på COPD förrän han blev "akut" konstig så allt känns väldigt konstigt.

Kan man släppa ut en 17-åring på lösdrift "bara sådär" när han aldrig stått så tidigare?

Min häst var ju van att gå ute. och hon ville helst inte komma in i stallet tidigare heller...

Kanske kan du "vänja" in honom på lösdrift? Om du har möjlighet..
Annars skulle jag, om det var nödvändigt, släppa direkt på lösdrift..
bara det finns fri tillgång till vatten och hö, och att ligghallen är vettig..

Jo, nått mäste väl göras...:( Nu tyckte vet. att vi kunde vänta med att byta stall eller nått sånt förrän man ser om medicinen hjälpte... problemet är att det finns bara EN lösdrift här och det är bara för unghästar. Fungerar utestall lika bra? Om man har han ute först så länge man kan och sen inne i utestall på nätterna. Det borde väl gå det med?

Utestall, vad menar du?
som en box, fast utomhus eller?

det borde väl gå,
kolla så att spånet/halmen är bra :)

Ja, som boxar ute. :angel: :) Typ med engelska boxdörrrar eller vad det heter så hästarna kan sticka ut huvudet i friska luften jämnt. ;)

Spånet han har nu har han stått på i 3 år (samma tillverkare alltså) och det är fint och dammar inte. Dom andra i stallet har halm...

Utebox verkar vettigt tycker jag :)

Även om din häst stå på spån, så kan ha påverkas av sina boxgrannars halm.. dammet åker ju runt..

Ja, veterinären sa det också att helst ska alla ha spån, eller allra helst halm... Men det är inte mitt stall och det är omöjligt att få dom andra att stå på spån... :( Idag när jag skulle ut att skritta blev han dålig... eller andades konstigt. Kanske bukandning, jag vet inte riktigt. Så han fick stå och nu har stallägaren varit snäll nog att låta hennes häst stå ute tillsammans med min till nattningen så nu kommer min pojke vara ute minst 15 h... hoppas det ska hjälpa lite. För övrigt var han som vanligt och förstod inte varför han inte fick följa med de andra hästarna på ridtur. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här i framtiden... men på något sätt ska det väl ordna sig.

Har du provat de här algerna som jag hört talas om som ska vara bra eller får din häst något annat som ska underlätta mot hosta/andning?

Va tråkigt att han blev dålig...

Nej, jag ger inte min häst nåt mot hostan nu.
Algerna har jag läst lite om,, men inte provat.

Jag känner igen det där; hästen är pigg och glad, men hostar..
Min dam är riktigt pigg vare sig hon hostar eller inte.

Det gäller med copd, att se till att hästen har bästa möjliga förutsättningar att inte hosta, dvs bra miljö och foder.
För sjukdommen finns ju alltid i kroppen, sen kan hästen vara symptmfri eller inte...

Mmm... det konstiga är att han inte hostar och har inte gjort... :crazy:

Ska snart ner och ta in min pojk, känns bra att han kommer stå ute så länge som möjligt nu om dagarna och sen får vi se vad veterinären säger nästa gång.
Han "anfall" kan sitta i 30 min- 1 natt. Dom 3 gånger han fått sånna. :cry: :( Men som sagt, sen måste jag väl se om han kanske måste stå i utebox eller något för att vara symptomfri.

Usch... ska nog starta vandrandepinnar uppfödning istället... eller samla på frimärken kanske... :crazy: :D

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 785
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 904
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 024
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross