Hur märkte ni att din häst hae COPD, vilken behandling fick H*n och hur mår h*n idag?
QUOTE]
Hon hostade ett par gånger när vi precis började rida, det var på våren. Trodde först att det bara var "nåt som gick", så jag lät det vara, sen släppte det inte så hon fick medicin.
Sen återkom samma sak våren därpå - medicin igen.
Sen på hösten samma år (2004) flyttade vi "hemifrån", till ett inackorderingsstall, då började hon hosta inne i stallet, och lite när jag red.
Medicin igen. (Kan tillägga att hon även fick lymfangit då, inte pga av hostan)
Inser nu i efterhand att stallmiljön i detta stall var urusel, de hade knappt någon vetilation, visst det fanns en fläkt, men luften var kass. Ca 10 grader varmt dessutom.. Höet luktade inte heller helt 100 om jag tänker efter
Då flyttade vi hem igen, hon fick bättre hö och vi hade stalldörren öppen dygnet runt. Och dessutom gick hon ute kanske 5-7 timmar mer per dygn. Hostan gav med sig ett tag, men återkom till våren.
Så vi åkte in på kliniken och gjorde endoskopi, som visade på slem i halsen. Medicin igen.
Sen gick hon ute dygnet runt från maj till november, ingen hosta.
Tills vi började stalla in hästarna igen. (Hade då flyttat igen, men hittat en jättefin stallplats, verkligen varit noga med att kolla luften, temperaturen osv). Då hostade hon igen. Skit!
Vi hade varit extremt noga med höet, det bästa "torr" hö vi någonsin haft osv.
Vet. kom ut, lyssnade och kollade, medicin igen.
Denna veterinärs häst har oxå copd, så då äntligen fick vi en diagnos. Fram tills dess visste jag inte vad hostan "kallades".
Var nära att jag lät hästen somna in då under hösten. Men provade lösdrift, och hösilage. Och hon är hostfri sen november nu,
Jag får räkna med att hon kan komma att hosta lite på våren och hösten, när vädret slår om, det är som känsligast då.
Medicin hon har fått är Ventipulmin och Fabrol. Även antibiotika en sväng, men det hjälpte inte.
Det är viktigt att behandla så fort hästen börjar hosta igen. Så det inte går "så långt".
Hon mår bra idag, är glad och pigg
Kanske ska tillägga att hon är
17 år. Rider henne inte så hårt, inte pga av sjukdommen, utan av andra anledningar. Så jag kan inte säga att jag vet hur hon skulle reagera av hårdare ansträngning.
Så länge hon mår bra, och inte lider av sjukdommen får hon vara kvar hos mig. Den dagen det går för långt, eller helst innan det gör det, låter jag henne somna in, Hon ska inte behöva lida ngt.
Läste att copd kan vara ärftligt, synd. Hade nog velat ha ett föl på henne, men vågar inte chansa. Vill inte ha en till hosthäst..
Hur mår din häst? När hostar han?
Hur hostar han?