Cooling Coat

McMarco

Trådstartare
Idag har det varit en underbar dag, sol och varmt. Tyvärr njuter inte mina bullmastiffer av värmen på samma sätt. De dricker för dåligt (frestar med blodmjöl i vattnet och visst, lite bättre går det) och blir faktiskt ganska tagna. Så klart ser jag till att de förpassas inomhus eller till skuggan så mycket som möjligt men det finns tillfällen när solen är svår att undvika. Jag har funderat på att köpa dem varsin cooling coat från Hurrta, men funkar det? Är det någon som testat dem?

Sv: Cooling Coat

Jag vet inte om jag tror så mycket på cooling coats. Åtminstone inte de man blöter i vatten. Jag tror att det riskerar att bli lite av en bastueffekt när man lägger något blött över hunden eftersom värmen då inte kan avdunsta utan istället möter fukt som den värmer upp.

Istället tror jag på att erbjuda hunden något svalt att ligga på, t.ex. en kylande dyna, eller att man svalkar hundens tassar och ljumskar. När jag är på lure coursing med mina hundar så sprayar jag svalt vatten mellan bakbenen på dem samt erbjuder ett svalt underlag att ligga på om det är varmt för att förhindra överhettning.

Men det är min personliga inbillning. Kanske cooling coats kan vara lämpligt om hunden inte är uppe i varv och har hunnit bli varm, det är möjligt. :)

Jag har en sån. Den fungerar så länge den är blöt men eftersom den torkar oerhört snabbt i riktigt varmt väder så blir man beroende av att vara nära vatten för att kunna "fylla på".
I instruktionerna står det att den bara ska vara lite fuktig men jag tycker den funkar bäst om man helt dränker den i kallt vatten. Så att det liksom droppar och rinner om den när hunden har den på sig.

Jag har en sån. Den fungerar så länge den är blöt men eftersom den torkar oerhört snabbt i riktigt varmt väder så blir man beroende av att vara nära vatten för att kunna "fylla på".
I instruktionerna står det att den bara ska vara lite fuktig men jag tycker den funkar bäst om man helt dränker den i kallt vatten. Så att det liksom droppar och rinner om den när hunden har den på sig.
Har man en stor sådan gäller det att tillgång till rejält med vatten. Några vattenflaskor i bilen räcker inte.:(
Så min har inte blivit så mycket använd.

Senast ändrad:

KL

( Lämna aldrig hunden i en varm bil )

Låt hunden ligga i skuggan om den måste vara med .
...
Det blir oftast inte bättre av att kyla ner hunden med våta kalla handdukar eller låta den bada , det kyler tillfälligt men kroppen kompenserar värmeförlusten med ökad kroppstemperatur , så hunden kan bli ännu varmare efter en sådan kylning eller bad :
Det som krävs är svalt vatten inte kallt , det är inte värmen som det primära utan vätskebristen, så ha hunden i skuggan med tillgång till svalt vatten inte kallt , då kalt vatten kyler ner och kroppen reaktion blir att höja kroppsvärmen vilket gör att hunden blir än varmare än före den fick det kalla vattnet
Samma effekt uppstår om man ger hunden isbitar vilket många anser vara bra

Så som sagt svalt vatten ofta i små mängder (eller helt enkelt lämna hunden hemma).

Jag vätskar upp hundarna 2 ggr per dygn, genom att röra ut färskfoder i vatten så det blir en blaskig soppa. Ca en liter totalt per fodring och jycke om de ska röra på sig, något mindre om det 'bara' är varmt.

Om vi ska iväg på träning/ jobb så tar jag med mig ett litet strandtält. Alltid svalt och skuggigt, och lätt att ta med. Smidigt att fälla upp vart man än är.

Ser till att lära dem att själva söka upp vattendrag och uppmuntrar bad.

Om hunden blir överhettad ska man INTE doppa den i kallvatten, det blir en för stor chock!!

Rätt svårt att lämna hunden hemma om man ska iväg på träning/tävling. Och då är bilen enda stället de kan vara på.

TS: Jag försöker ha svalt underlag att ligga på. Kylfilt, kylklampar eller vad som nu finns att tillgå.

Knapplån

Jag såg en tröja/täcke som man stoppade en platt flaska i en ficka på ryggen och en på bröstet. Flaskan kylde man i kylskåp innan man placerade den i fickorna. Jag vet inte alls om det fungerar men tänker att det måste vara bättre än att blöta ner hunden hela tiden med tanke på våteksem och dylikt och dessutom så torkar ju inte vattnet bort heller. Det är ju också smidigare att byta ut vattnet i flaskorna när det har blivit varmt än att blöta ner ett helt täcke.
Tyvärr så hittar jag den inte igen nu men någon kanske vet vad jag menar?

Vi köpte Hurrtas kylvästar till mopsarna förra sommaren och jag tycker de funkar bra. Men vi går inte på promenad med dem i gassande sol eller så, utan håller oss i skuggan och väljer andra tider än mitt på dagen. Upplevde inte att västarna torkade snabbt, men det beror nog som sagt på att vi höll oss i skuggan. Dricksvatten tar vi med på alla promenader på sommarhalvåret.

Jag vätskar upp hundarna 2 ggr per dygn, genom att röra ut färskfoder i vatten så det blir en blaskig soppa. Ca en liter totalt per fodring och jycke om de ska röra på sig, något mindre om det 'bara' är varmt.

En liter vatten åt gången låter nästan farligt mycket. Man (vare sig människa eller hund) kan ju vätskeladda. Tillsätter du några elektrolyter i vattnet för att undvika hyponatremi?

Inte en liter vätska - en liter totalt med det inblandade fodret. Det rör sig om 3-5 dl vatten som jag tillsätter.

Tack för era erfarenheter. Trist om de torkar för fort, jag skulle vara beroende av en tappkran när de används för det är liksom inga små västar en bulle behöver :) Men å andra siden kan de ju faktiskt vara till god hjälp också. Ställen att bada på finns inte överallt. Jag får fundera lite.

Exakt hur har du tänkt använda västen?

Det är ju ingen mirakelgrej men kan hjälpa i rätt situation. Jag skulle inte bemöda att ta med dem på promenader men tex på utställning eller tävling är de jättebra när hunden måste befinna sig i värmen under längre tid. Då finns det ju oftast vatten också så man kan "fylla på" vid behov.
Håller sig hunden i skuggan håller västen kylan längre än i gassande sol.

Jo, det är på exempelvis utställningar jag funderar på om den skulle kunna vara till nytta. Hemma på gården också ibland, de älskar att ligga ute intill oss när vi pysslar i trädgården och det känns taskigt att tvinga dem ifrån oss hela tiden för att de ska gå in eller lägga sig i skuggan. De är inte alltid så smarta att de självmant söker sig till de, i mitt tycke, bästa platserna. Inte på promenader, då är vi i allmänhet i skogen och där är det alltid svalt och skuggigt.

Då tror jag absolut det kan vara ett alternativ. Både hemma och på tävlingsplatser har man ju vatten tillgängligt så man kan fylla på med kyla när det behövs.

Mina hundar (dvärgpinnar med kort päls, utan underull) har en fuktduk som kyler bra - men de vill inte bli kylda. De är riktiga soldyrkare och vill helst ligga och gassa på någon solfläck.
Jag brukar duscha dem i svalt vatten riktigt varma dagar, annars gör vi inte så mycket.

Det här gäller alltså "ledig tid", tränar vi ser jag givetvis till att de inte blir för varma och att de får i sig vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka