Cool & med bra självförtroende

mian1

Trådstartare
Självklart krävs mer socialträning, men finns det bra träning för att få en feg hund lugn och säker?
Åkte till parken med barnen och eftersom det var första dagen för Kerstin som ensam hund så fick hon följa med. Vi har varit både på kurs och i parken med henne utan Ester förut, men hon är ju utan hundsällskap hemma också och Ester brukade vara hennes trygghet framförallt i möten med andra hundar.
Kerstin reagerar inte på människor. Om det kommer fram främmande män som vill hälsa så skäller hon och blir rädd, gömmer sig bakom mig. Men alla andra är ok och barn är jättetrevliga. Så långt är hon lugn. Inte så koppeltränad som det skulle behövas, men hon drar inte utan det är bara att hon går framför fötterna på mig hela tiden.
Andra hundar är läskigt, speciellt stora hundar. Småhundar gillar hon jättemycket, men ju större hund man har desto mer otänkbart att den ska få hälsa på en liten hund. När vi är i parken eller när vi varit på kurs så blir Kerstin stökig av andra större hundar. I parken studsar hon runt och skäller och försöker sätta sig I mina skor eller vill gömma sig bakom mig samtidigt som hon ska "brôta" för att skrämma bort den andra läskiga. Nyfiken, men samtidigt osäker. När vi varit på kurs blir hon väldigt lätt trängd och låter jättemycket för att skrämmas. Hon är ingen arg hund och hon vill inte slåss. Några gånger har hon gjort utfall mot Ester, men hon har aldrig ens öppnat munnen för att bita/nafsa utan bara tryckt nosen mot Esters nacke och låtit som ett monster. En gång blev hon attackerad av en tikilsken schäfer. Då gick hon bara undan. Hon la sig inte, men hon slogs inte heller.
Ett tag var hon rädd för tanter med rullatorer, men det har hon tackochlov kommit över. Nu är det bara påflugna män och hundar som är läskiga.
Det hade varit skönt att ha en cool och hyfsat oberörd hund. Hon gillar ju andra hundar, men hon är så förbaskat feg!

Sv: Cool & med bra självförtroende

Jobba på hennes självförtroende, dalta aldrig, var själv käck och "cool" och våga ställa lite krav på henne.
Min fjant var rätt mesig i början men börjar tuffa på sig nu.

Cool och oberörd kommer hon aldrig att bli, men du kan göra det möjligt för henne att hantera sin osäkerhet.

Jag förordar samma metod som alltid vad gäller osäkra hundar. Klara och tydliga regler, inget daltande och hunden ska inte ta några egna beslut. Detta därför att om hunden inte klarar av att hantera världen så får vi hantera den åt hunden. Lydnad är A och O. Det både ger hunden trygghet och gör den hanterbar. Om hunden tror att ett sitt alltid innebär att få sitta lugnt och tryggt vid mattes sida då blir också hunden trygg med hjälp av kommandot. Blir då situationen jobbig så sätter man hunden för det innebär ju som sagt trygghet. Mjuka metoder där hunden får gissa sig till vad den ska göra är inget för en mesig hund. Det gör dem bara otrygga och förvirrade.

"Jag vill bara, bara vara slippa tänka och förklara..."
Den låten dyker upp i mitt huvud. Vore det min hund ksulle jag ha med den, men jag skulle inte låta nån/något hälsa på henne och jag skulle be henne va tyst om hon skäller och bara gå när hon är framför fötterna. Så hon lär sig att de inte händer nått bara för man är med. Ofta med lite fega hundar ska folk börja truga (säger itne att du gör det) om att de ska hälsa och märka att det inte är farligt, istället för att man bara låter dem vara med.

Det kanske tar ett tag men jag tror de är lättast så, eller så skulle jag göra. Hon ska va med och hon ska uppföra sig MEN hon behöver itne göra ditt eller hälsa på datt. :)

"Jag vill bara, bara vara slippa tänka och förklara..."
Den låten dyker upp i mitt huvud. Vore det min hund ksulle jag ha med den, men jag skulle inte låta nån/något hälsa på henne och jag skulle be henne va tyst om hon skäller och bara gå när hon är framför fötterna. Så hon lär sig att de inte händer nått bara för man är med. Ofta med lite fega hundar ska folk börja truga (säger itne att du gör det) om att de ska hälsa och märka att det inte är farligt, istället för att man bara låter dem vara med.

Det kanske tar ett tag men jag tror de är lättast så, eller så skulle jag göra. Hon ska va med och hon ska uppföra sig MEN hon behöver itne göra ditt eller hälsa på datt. :)

Tack för bra svar (alla 3).
Nej, vi pjåskar inte med henne och har aldrig gjort. Med oss tror jag att hon känner sig trygg. Hon söker sig till oss om något blir läskigt och hon finner sig lätt i vad vi säger åt henne. Främmande "gubbar" och hundar får inte hälsa på henne utan min tillåtelse, men ibland är det lättare sagt än gjort. Om någon främmande man ber om att få hälsa så får hon hälsa på honom ifall hon vill det. Tänker att det kanske vore bra för självförtroendet att våga ibland. Jag framtvingar dock ingenting och i frågan "min hund vs främmande folk" så kommer hunden självklart i första rummet. Och det är inte direkt ofta som det händer att någon vill hälsa, men det har hänt både att vi fått frågan och att det bara har bullrats på utan att fråga.
När hon hoppar och skäller åt otäcka, stora & svarta hundar (som henne själv) brukar jag se till dels att hon är tyst och dels att hon tittar på mig. Det funkar, men hon är ju som sagt inte direkt cool och oberörd.
Och så är det det där med att hon blir så lätt trängd. Världen är inte alltid byggd för en GD. Gick på inomhuskurs där korridorer och andra smala utrymmen var tillverkade för max labrador. Då kom andra hundar för nära och Kerstin var osäker och skällde som ett monster. Så fort vi kom ut var spänningen över och vi kunde ta en promenad med andra hundar utan problem.
Det hade ju varit skönt om Kerstin, liksom Ester & Doris, kunde vara så socialt säker med andra hundar att det inte blev något problem när man mötte andra. Inte heller någon spänning så att hon börjar att dra i kopplet på riktigt eller blir agressiv pga osäkerhet. Vill att folk & fä ska uppfattas som ofarligt och att hon vet att jag försvarar henne ifall någon bråkar med oss! :cool:

Liknande trådar

I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka