Contender vs Contendro

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
L

Laahra

Vilket blod föredrar ni?Vad säljer bäst?Vem är¨/blir den främste hoppförärvaren av dessa?

Sv: Contender vs Contendro

Far och son och båda är fantastiska förärvare. Fadern bör sälja bättre än sonen men det är knappt. Contendro har en födel att han lämnar mkt bra typ och gång, men minus i att han kan lämna lite litet.

Contendro - 157 hoppindex men de äldsta avkommorna (födda 2001) är inte så gamla så frågan är hur de kommer prestera på stora banor.

Contender - 155 hoppindex och nästan 300 avkommor i svår hoppning...

Fick jag välja och skulle producera hopphäst skulle jag välja fadern, men alla mina ston har honom i andraled så jag är körd på både honom och sonen! ;)

Hur tycker ni de nedärver hopptekniskt?Nån skillnad?

Nej, jag kan inte säga någon direkt skillnad. Jag har inte tillräckligt bra koll...

Det som kan vara lite intressant med Contendro är att han hela sitt liv hoppat hus på hingstvisningar men på tävling inte hoppat högre än 1,20. Ryktet i Tyskland säger att han fegat ut på tävling, vägrat på hinder och inte funkat. Jag har aldrig sett honom själv på tävling men har hört det från många andra som faktiskt sett honom. Han tävlade ändå tom 8 års ålder men har bara en enda placering i lätt hoppning.

Å andra sidan så förärver han sig på ett sånt sätt att det uppenbarligen inte spelar någon roll! :)

Far och son och båda är fantastiska förärvare. Fadern bör sälja bättre än sonen men det är knappt. Contendro har en födel att han lämnar mkt bra typ och gång, men minus i att han kan lämna lite litet.

Contendro - 157 hoppindex men de äldsta avkommorna (födda 2001) är inte så gamla så frågan är hur de kommer prestera på stora banor.

Contender - 155 hoppindex och nästan 300 avkommor i svår hoppning...

Fick jag välja och skulle producera hopphäst skulle jag välja fadern, men alla mina ston har honom i andraled så jag är körd på både honom och sonen! ;)

håller med Cyllene! har ju ett Contender sto i stallet och hon är helt underbar så jag föredrar såklart Contender ;) har två döttrar till henne oxå! :)

Lite nyfiken på contendros mödrene! Måste erkänna att jag inte känner till det så bra. Kan någon upplysa mig?

Supermöderne!

Han har en otrolig mamma som lämnat tre godkända söner, han + lillebror + Caretano Z. 2008 hade han två syskon som gick svår hoppning. Lillebror Contendro II och ett sto Caretana e Caretino.

Han är ju grymt linjeavlad på Ramiro med 3+4+4.

Hans mormor har lämnat godkända Conteur samt avkommor i både svår hoppning och dressyr!

intressanta inlägg :).Hingstens möderne lägger jag sj stor vikt vid.Undrar hur mkt har contender tävlat?

:D tack för upplysninge!!! tycker att det är svårt att hitta bra information om möderenet på de olika hingstarna. med risk för att låta ovetande så vet jag faktiskt mycket lite om Contenders möderene också... är hon och hennes linjer samma strålande stjärna som contendros mor och hennes linjer???

Contenders mamma har även lämnat den godkända hingsten Cornetto.Vad gäller Contendros möderne har hon som sagts tidigare lämnat även Contendro II som har placeringar i 155 och Caretano som innan han dog ansågs som en av de mest lovande tävlingshästarna på Zangersheide.Hon har lämnat ytterligare en hingst som godkändes av Holsteinerförbundet i fjol.Tyvärr har jag tappat namnet på honom men jag kommer nog på det snart.;).Som jag ser det är nackdelen med Contendro I är att hans avkommor kan bli lite små och burkiga(men dom hoppar utav bara den).Har sett en del Contendro II och det verkar som dom över lag är lite ädlare i typen och hoppar minst lika bra.:)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 956
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 487
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka